Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4 5
... ja för att inte tala om skaunskan, fast den gillar ja ente.
inlägg #11
10/ Den där anknytningen till tyskan märktes i alla fall förr nere på Listerlandet där man ofta hörde mein, dein och sein i stället för svenska pronomen. Fast inte trodde jag att tyskan fått fotfäste långt upp i Jämtland. I Göinge finns många gamla danska ord kvar i dialekterna. Sommerfol har jag hört någon säga när han såg en fjäril. Jag tror att det ungefär betyder sommarfågel.
anonymt inlägg #12
Det är väl mer det att dialekterna behållit ålderdomliga former, som dativ och akkusativ som tidigare funnits även i standardspråket. ( Hur man nu definierat det.) Rätt kul är vissa försvenskningar av tyska låneord som Schnellszug (snabbtåg) till Snälltåg, Unkraut (ogräs) till "Ont krut" . Sommerfugl finns även i norskan. I jamskan finns gott om noska ord:sau, frosk, gut (får, groda, pojke)
inlägg #13
Egentligen borde tyskan ha ställning som (tidigare minoritetsspråk) i städer som Kalmar, Söderköping, Stockholm, var sannolikt under medeltiden tyskan vanligare eller åtminstinde lika vanlig som svenskan, bland köpmän och hantverkare.
inlägg #14
En annan som jag blev besviken på i "På spåret" är Herman Lindqvist som ju tjänstgjort utomlands i en stor del av sitt liv, som har skrivit böcker, gjort talböcker och över huvud taget verkar veta det mesta här i världen. Han visade sig också tämligen oduglig och kom med de mest osannolika gissningar.
anonymt inlägg #15
Annons:

HL blir hysterisk om någon nämner ordet källkritik i samband med hans böcker. Han är storyteller mer än historiker.
inlägg #16
16/ Det var nog en ganska träffande beskrivning. Han visade sig i programmet vara djupt okunnig och helt ologisk. Och jag håller med Per W i första inlägget när det gäller Britta Leijon - ett ungt lejon som man trodde skulle vara beläst men som visade sig vara ett riktigt stolpskott.
anonymt inlägg #17
Hemskt att de inte kunde hålla ordning på landskapen runt våra största sjöar. Det kunde jag klanderfritt i tioårsåldern - jo det är sant! Publiken skrattade ut de tävlande vad gällde Kristinehamn. Välförtjänt!
inlägg #18
Ja du Milde!!
inlägg #19
Ingloz Du borde gå med i "Föreningen för bevarandet av gamla ord och uttryck". Jag har ett litet förråd av liknande men minns inte mitt i natta!
inlägg #20
Visa sida: 1 2 3 4 5

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se