Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4 5
Bottennappet var nog Anna-Greta Leijons dotter, Britta Leijon, för 7-8 år sen. Hon var ju också demokratiminister ett tag i Perssons regering. Hon kunde absolut ingenting! Man rodnade.
anonymt inlägg #1
Per / Även´jag har rodnat mången gång då jag tänkt på alla våra ministrar och landshövdingar. Röde Börje var minister några månader - sedan åkte han hem till frugan igen. / Men i går visade det sig att långt bak i historien så hade Povel Ramel en urfader som var statsminister redan kring år 1888. På Oskar II s tid. Säkert en pigg yngling - lik Lotta Ramel.
inlägg #2

På spåret är ett program som gett oss stor behållning under många år, och vi har nog blivit lite bortskämda med kunniga deltagare. De nya programledarna tycker jag också är personer som väcker förväntningar och som man gärna lyssnar till. Nu hade jag tyvärr inte möjlighet att följa nystarten men det var tydligen ingen förlust. Undrar över det här med allmänbildning - jag kopplar det till utantillkunskaper - kan det ha med nya tidens teknik att göra mån' tro. Jag menar att på "den gamla goda tiden" nötte vi in kunskaper på ett annat sätt för vi hade inte en dator där vi blixtsnabbt hade alla världens svar på alla världens frågor. Det handlade verkligen om att nöööta in kunskaperna. Den obligatoriska psalmversen som skulle rabblas som ett rinnande vatten var dag var sannerligen ett gissel, men kanske en nyttig gymnastik för hjärnan. Man kan väl också säga att mattematiken blivit eftersatt med anledning av miniräknaren. Inte lägger de unga, och kloka, eleverna energi på att traggla multiplikationstabeller när några enkla klick på räknaren ger svaret. Och rätt svar! Ja, inte vet jag, men man kan väl undra.

inlägg #3
Allmänbildning har ingenting med att utantill rabbla multiplikationstabellen eller kunna tyska prepositioner som styr dativ (an, auf, hinter osv). Utan det är att förstå ett sammanhang, sätta ihop kunskapspusselbitar till en meningsfull bild. Och det sammanhanget förklaras inte av några sökmotorer på nätet, oavsett vad de heter.
anonymt inlägg #4
Matematik är heller inget som kan ersättas av en miniräknare, utan det är att förstå logik och beskriva abstrakta samband.
anonymt inlägg #5
Annons:

Prepositionerna i #4 styr förresten ackusativ.....(
anonymt inlägg #6
6/ De styr t.o.m. både ackusativ och dativ, beroende om de uttrycker riktning eller befintlighet.
anonymt inlägg #7
7/ Skall vara antingen ackusativ eller dativ - inte både och.
anonymt inlägg #8
# 4/ haha Nej!!! Men en väl förankrad kunskapsbank PLUS slutledningsförmåga är de viktiga ingredienserna. Det första har med inlärning att göra och det andra är beroende av individens begåvningsnivå, och den är i sin tur inte beroende av prepositioner eller ackusativ.
inlägg #9
Det gillar jag, lite vackra dativ och akkusativ former. I jamskan finns det delvis kvar. Tex. -Je ske at storschan i buan. (riktning) -Je e lame stosrschom i buom (befintlighet). Släktskapet med tyskan är många gånger tydligare i dialekterna.
inlägg #10
Visa sida: 1 2 3 4 5

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se