Tisdag den 21 maj 2013 Ny användare | Logga in  

Dagens skrivtips: Upploppen i Husby | VM-guld i hockey | Fler anmäler mobbning i skolan Börja här!

sourzeforum
Ämne: DAGENS AKTUALITETER
Visa sida: 1 .. 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 .. av 258
Norra Hestra på gränsen småland-västergötland. Med det stolta Isaberg osv.Som nog har skidlift mm numera...
anonymt inlägg #141
Norra Hestra på gränsen småland-västergötland. Med det stolta Isaberg osv.Som nog har skidlift mm numera...
anonymt inlägg #142
I dessa bibliska sammanhang kan man skilja på nyutgåvor där man egentligen bara moderniserat språket för att det ska vara läsligt för en ny generation. Så har vi nyutgåvor som grunder sig på språklig forskning o jämförelse med engelska, tyska mm biblar. Så har vi slutligen det ganska vetenskaplig S O U som staten helt betalade allt slags lärt folk för att de skulle göra sitt bästa. Bibel 2000 är alltspå inte en kyrko eller samfundsbibel utan det bästa staten kunde åstadkomma år 2000. Men givetvis finns det rader av privat utgivna biblar vid sidan om de senaste 200 åren. De kallas Folkbibeln och mkt annat. Kring år 1900 gav en kyrkoledare Waldenström ut eget Nya Testamente. Allt detta har berikat enligt min mening.
anonymt inlägg #143
Så länge moder Margit levde höll hon kvar kontakten med släkten i N Hestra, genom många brev o kanske träffar vart femte år.
anonymt inlägg #144
#141: Och Brunnegård är ett intressant namn också, som kanske kan ge lite ledtrådar till ursprurngligare trakter i Norra Hestra?
inlägg #145
Annons:

145// Min pappa född 1902 och hans syskon tog namnet Brunnegård omkring år 1925. De bodde då på säteriet Brunnlid i Siene socken vid Vårgårda. Det var på tal att de skulle kalla sig Brunnlid, men kom inte överens. Men deras far och farfar hade kommit från Brunnsgården vid Hornborgasjön, de enades så om Brunnegård. // På min mammas sida finns det en fantastisk historia om en fattig pojke Lars Edman som blev teol dr och professor mm. Undervisade på universitet i England och Tyskland. Han var enorm på latin och hebreiska mm. Han kom hem med en massa pengar och köpte flera gårdar. En gård finns kvar som ett litet museum, kommer just nu inte på ortsnamnet. Min bror har en väldigt stilig symbolisk värja från en professorsinstallation, som vi fattat det. Jag har en blygsammare silverkrycka.
inlägg #146
Och här lite från verkligheten:
"Arktis isstäcke smälter rekordsnabbt."
[länk]
anonymt inlägg #147
Och här lite från verkligheten:
"Arktis isstäcke smälter rekordsnabbt."
[länk]
anonymt inlägg #148
Det funnits perioder då nästan hela Arktis var isfritt på sommaren. Tex under den så kallade värmeperioden för 5 000 till 9 000 år sedan, då solinstrålningen var kraftigare än i dag. Jag tror tex att Peak oil och överbefolkningen är större utmaningar för mänskligheten. Löser vi inte detta få vi hoppas att en ny variant av [länk] The Black Death (Digerdöden)växer fram.
anonymt inlägg #149
Det gör inte så värst mkt om isen på Nordpolen smälter men skulle 2-3 km tjock is smälta bort på Grönland så får många städer o stränder utrymmas .Vi får börja med Göteborg!
anonymt inlägg #150
Visa sida: 1 .. 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 .. av 258

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se