Måndag den 20 maj 2013 Ny användare | Logga in  

Dagens skrivtips: Krisen i förlossningsvården | Eurovision Song Contest i Malmö | Diskriminerande reklam Börja här!

sourzeforum
Ämne: DAGENS AKTUALITETER
Visa sida: 1 .. 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 .. av 258
ASP 129/ Min morfar Bengt kom från Hestra i norra Småland. Han vad tredje generationen skollärare, som därtill var klockare, orgelspelare mm Ofta socknens skrivkarl osv.Tror inte hon hitta någon präst men några indelta soldater fanns, torpare osv. // Hon hitta mkt om min pappa Håkans släkt, han född 1902. Farfar Carl kom som mkt ung en vinter med slädkonvoj från Bjurum vid Hornborgasjön - till Siene/Nårunga en mil från Vårgårda. Där pågick omfattande frikyrkliga väckelser i hundra år, det byggdes tätt med missionshus. Folk slutade supa o hembränna, skötte sina gårdar o ett visst välstånd uppstod i området som kallades för SVÄLTORNA. // På båda linjerna hittade hon nog namn från 1700 talet o kanske tidigare...Kanske mer senare.
anonymt inlägg #131
CITAT / Den spånklädda timmerkyrkan består av rektangulärt långhus med lägre och smalare, rakt avslutat kor i öster och vapenhus i väster.// Min syster Gunvor skrev en gång en akademisk uppsats om spånklädda Kyrkor o Gårdar./Jag har många ggr försökt läsa in Birger Jarl den store mannen från Östergötland, vars mor var den mest högfärdiga damen i området. Men på ngt söätt skaffade hon sonen en europeisk utbildning, så han började tänka på begreppet STAT. Land skulle med lag byggas o inte med klanmakt eller hövdingamakt osv. Kungen var inte Staten, men han representerade staten...OSV
anonymt inlägg #132
Forts. #128: Det finns en intressant notis av kyrkoherden i Nykil, Laurentius Jonae Kylander, om nämnde Nils Elfsson ...
inlägg #133
”Anno 1644 then 3. Novembris hafwa theße Ehrlige och gudfruchtige män Nils Elfßon i Sålletorp eftter sin salige hustru och Oluf Joenßon J Öffwergårdh i Testamente eftter sin salige modher förährat thenna book till Nykils kyrkia. Gudh gifwe them mykin lycka och wälsignelse” ...
inlägg #134
Jag tolkar det som att Nils Elfsson och Oluf Joensson sparat ihop till den tidens "Bibel 2000", Gustav II Adolfs bibel, så att kyrkoherden kan lägga den förlegade mer än hundra år gamla Gistav Vasas bibel åt sidan? :)
inlägg #135
Annons:

#131: Jo, det verkar som om klockaren var någon typ av allt i allo, oftast med låg lön för sin möda. Det var nog vanligt förr i tiden att man hade flera påhugg för att kunna försörja sig i gamla tider som din förfader, "skollärare, klockare, orgelspelare m m". Jag har en del förfäder som står som skomakare, men som förmodligen även var bönder mm. Soldater finns många på farslinjen i Östegötland. De kunde ofta fungera som skollärare också. En gammal avdankad soldat, Anders Petter Grip,som var uppskattad bland omgivningen fick som tack en slags pension som orgeltrampare 1892 i Västra Ny kyrka.
Möjligtvis var hans hustru, Johanna Lovisa Jakobsdotter, senare inblandad i den frikykliga rörelsen i Godegård?
inlägg #136
#133: "Gistav"? Jag får skylla på punchen som jag drack till ärtsoppan! :)
inlägg #137
Det var nog inte så ovanligt att indelta soldater som ibland var hemma på sina torp "på rotarna", fick vara lärare. Förf det krävdes viss läskunnighet av dem innan de fick bli soldater, de skulle kunna läsa "soldatinstruktionen" påstod min moder.Officiellt fick vi folkskola 1842, men det tog nog 50 år innan nästa alla kunde läsa. Först på 1880 talet började det byggas skolhus i byarna, i städerna tidigare förstås. Så soldaten, koprfalen,läraren fick gå omkring och hålla skola på flera håll i socknen, i olika kök eller storstugor. Kanske de flesta barn på 1880 talet gick i skola 1-2 dagar ui veckan. De lärde sig läsa o räkna en del men skriva bra svenska kunde få. Så Klockaren mm var ofta den som fick hjälpa folk att skriva brev till Amerika o besvara brev från myndigheter...Det kom säkert hundratusentals brev från USA. Hur många finns kvar av dem???
inlägg #138
Jan, Wikipedia säger att "ett av syftena med Gustav II Adolfs bibel var att göra texten mer tillgänglig för läsaren och man lät infoga versindelningar".

MEN efter att ha konsulterat "dammiga gamla uppslagsböcker som vi hade i bokhyllan förr i tiden , innan vi kastade ut dem och litade på Wikipedia"(se Rausingdebatten) får jag nog korrigera min tolkning att Gustav Vasa bibel skulle ha varit förlegad i #135.
Svensk Uppslagsbok från 1958 konstaterar torrt att " Gustav II Adolfs bibel" som "utkom 1618, eg. endast är "en ny uppl. av 1541 års bibeln."
Så är det förstås! Det var väl först KarXII:s bibel som kom med något nytt?

Det skulle alltså i #134 mera vara att den stackars kyrkoherden hade ärvt en kanske hundraåriga gammal bibel som var ganska utsliten efter att kyrkoherdarna brukat dem i helg och söcken under alla år? Bönderna kom alltså med en ny och fräsch upplaga, med bara smärre korrigeringar, till den uppskattande kyrkoherden?
inlägg #139
#131: Var det Norra Hestra eller Södra Hestra?
inlägg #140
Visa sida: 1 .. 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 .. av 258

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se