Torsdag den 23 maj 2013 Ny användare | Logga in  

Dagens skrivtips: Soldatmordet i London | Vård till papperslösa | Tamerlan Tsarnajev kopplas till trippelmord  Börja här!

sourzeforum
Ämne: DAGENS AKTUALITETER
Visa sida: 1 .. 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 .. av 258
OM vi hade levt kvar i det gamla jordbruks eller brukssamhället med en gammeldags familj, med all släkt nära inpå, så hade det inte behövts så mkt samhällsinsatser.De olika generationerna hade långsiktigt hjälpt varandra genom livet. /Men jag flyttade till Västerbotten 1962 och såg då detta gamla samhälle brytas upp. De yngsta for till södra Sverige,de medelålders till kustsamhällena som Umeå, kvar i hundra byar vad de äldre o handikappade. Jag reste runt som kurator och såg detta i detalj. Alla blev ensamma och hjälplösa på olika håll.Så varenda kommun stor som liten fick sätta full fart på byggandet av "barnstugor" och olika slags äldre o handikappvård.// DETTA var knappast någons IDEAL, ingen ville ha livet så. Man valde inte att spränga familjer genom flyttning - men man måste försörja sig med annat då småjordbruk o skogsbruk brakade ihop...Många försörjde sig länge med en motorsåg men så dög inte det. Man måste köpa en jättelik skogsmaskin för en halv miljon i stället - det klarade få....// Siste man släcker lyset stod det på skyltar efter småvägarna...
anonymt inlägg #91
#90 Pia du har absolut rätt tänkande, varför skaffa barn till världen och låta samhället ta hand om dem? Den svenska politiken hör inte hemma i ett civiliserat land, om nu någon är intresserad av att skilja oss ifrån djuren.
anonymt inlägg #92
Pappa var från Boden och flyttade till Stockholm, för han träffade mamma här på Grönan. Han skulle passat bättre i Norrland. De passade inte ihop heller.Självklart finns det förklaringar till att det blivit som det blivit. Sociologiska och vetenskapliga förklaringar- men det hindrar inte att man funderar. Jag för min del har gjort det jag tyckte var bäst för mina barn. Men tiderna har förändrats och ideérna likaså. Det är synd om många föräldrar nuförtiden. Många vet inte vilket ben de ska stå på. Allt är dyrt och barnen har krav. Det gäller att man har pengar.

Godnatt och sov gott alla!
inlägg #93
# Pia, Jan o Mr Harmoni. När koncencus nu börjat närma sig sunt förnuft, vill jag gärna i sammanhanget återge en snutt ur P1:s Vetenskapsmagasin. Jag lyssnade i somras på ett program som handlade om stress.

En utomordentligt skicklig och påläst kvinnlig programledare delade gracerna mellan forskare, professorer och några ur allmänheten.

En ur den senare gruppen beskrev sitt unga vardagliga liv i olika åldersfaser.

Hon hade upplevt en enorm stress framför allt då hon var hemma med barn och hund, men upplevde även stressen nu när hon återgått till yrkeslivet.

Efter att någon expert beskrivit några medicinska tolkningar, ställde programledaren frågan: "hur hade du tänkt dig livet som gift med två barn och hund?"

Svaret blev efter en konstpaus: "jag hade inte tänkt!".
Kontentan framkom då då alla i studion enades om att stress är livet,
och utan stress orkar vi inte leva. Anm: fritt återgivet ur eget "minne".

inlägg #94
#94 - Bättre då utan Hund,fritt efter Allan Edwall!
inlägg #95
Annons:

Pågen, har du sett "Kulstötaren"??? Gör det, That´s An Order.
inlägg #96
Från ett långt yrkesliv kan jag minnas att ibland var jag mer stressad på jobbet och ibland mer stressad hemma. Berodde nog mkt på den egna ambitionsgraden, men också vilka förväntningar som jag kände att jag hade på mig.

HUR hade jag tänkt mig livet som gift. Jag hade läst några viktiga böcker i ämnet men inte heller jag hade nog tänkt mer än ett år framåt. Hur vi skulle ha det vid 35 års ålder med tre barn gick bara inte att tänka på!!
anonymt inlägg #97
#94 Leif Ström, du talar om stress, den egentliga stressen är den politik som förs i landet som är roten till det onda.
Jag hittade denna artikel som belyser en del varför vi inte mår bra längre. [länk]
anonymt inlägg #98
Folk som vill göra profit på än det ena och än det andra har fått hållas. Svensken har blivit bekväm, arbetar heltid, köper färdig mat, går på Mac Donalds och köper, köper,köper, fast de inte har pengar. Skuldsatta finns många. Mobilen, datan och tvn har tagit över livet. Barnen klarar sig inet om de inte är uppkopplade hela tiden. Föräldrarna har ingen makt. Det är fult att säga ifrån. Då är man antingen rasist eller sadist eller prykopat. Marknaden har tagit över.
inlägg #99
PIA Marknadens enorma REKLAM påverkar säkert våra sinnen långt mer än vi annar och vågar erkänna.Reklamen skapar konstlade behov som Marknaden tillverkar och levererar - på sina villkor.Vår generation tror att vi har rätt att fullt ut utnyttja jordens alla resurser, inklusive olja,gas,mnieraler,vattentillgångar mm.Resurser som givetvis moraliskt sett finns för alla kommande generationers behov.Men som vi tar för oss av som om vi var sista eller näst sista generationen.// Nu odlar de jordgubbar på Grönland, ngt håller på att gå väldigt snett!
anonymt inlägg #100
Visa sida: 1 .. 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 .. av 258

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se