sourze.se

Flyktingfrågan

Article image

En flykting! Min mor!

Ja, vad eller vem är en flykting och hur långt bort kan det vara att känna lite förståelse för att det inte är vem en människa är i grunden utan endast händelser som fått en annan medmänniska att behöva lämna sin vardag hals över huvud på grund av krig eller förföljelse.

Litteratur & Poesi

Article image

Tillsätt bara tystnad!

"What a difference a day makes", så hette en trevlig diskolåt från 70-talet. Men nu handlar det om skillnaden som tystnad gör.

Livet på vår Jord

Hur ytliga är vi?!

Vad är det som gör att vi hamnar bland dem som kan vara tänkbara för ett jobb! Ett namn, fina kläder och ett bra utseende, båda framtänderna?

Posten

Sjunkande brevförsändelser, men ökat porto

Första april 2016: Kostnaden för frimärken sänks med 50 öre. Bara för att på dagen ett år senare, höjas med samma belopp. Ändå fortsätter...

Resereportage

Article image

Ålesund – det norska gemytet "personifierat"

"Det finns platser som man känner ett extra styng av saknad efter när man lämnat dem..."

Resereportage

Article image

Mdina – Maltas levande medeltidsstad

"Malta är för svenskar för tillfället kanske mest känt som en plats där flera svenska spelbolag slagit sig ned, men Malta är naturligtvis mycket mer...

Svenska skolan

Vi måste ge eleverna lugn och ro i skolan

Den svenska skolan har under flera år haft problem med att eleverna inte presterar lika bra som jämnåriga ute i Europa. Resultaten från PISA-undersökningarna de senaste åren har varit dystra, även om vi just sett ett trendbrott i den senaste rapporten från PISA. Vi kan bara hoppas att denna trend kommer hålla i sig.

Stadsliv

Livet i våra stadskärnor

Lund var en bra plats att växa upp. En lagom stor stad, men en vag gnutta av storstadskomplex, där folk för det mesta kom bra överens. Det var och är...

Fördomar

Idag skriker jag!

När jag startade min egen sajt var tanken att jag bara kompromisslöst ska kunna vara mig själv. Uttrycka mina behag och obehag. Lyfta det som...

Donald Trumps USA

Nystart i USA tack vare Donald Trump

"Hur ska det går för Trump och hans storslagna planer? Som gammal cyniker vet jag svaret redan nu..."

Livet på vår Jord

Article image

Från smartphone till tystnad: fem nyanser av kommunikation

Ord är inte enkla föremål; de är snarare handväskor. Låt oss titta närmare på innehållet i den viktiga men röriga handväskan "kommunikation".

Husdjur

Länge leve byrackan

Det är dags att sluta hylla sjuka och skadliga hundraser. Jag bryr mig inte om att mopsar och franska bulldoggar är sötast i världen och att de får...

Donald Trumps USA

Desinformation - ett hot mot demokratin

Västvärlden har länge levt i en illusion om att demokratin i våra länder är okrossbara. Men illusionen är sakta på väg att lösas upp.

Politik & Samhälle

Jimmie Åkesson behöver inte oroa sig

"2016 var ett jobbigt år och många tror att 2017 blir ännu värre. Det tror inte jag. Jag tror att det blir mycket värre."

TV

Är svenskarna för galna i sina tv-serier?

Syftet med min egen hemsida är framförallt att sprida entusiasm och kunskap för svenska produktioner av draman och komediserier. Jag är med andra ord...

Reklam

Article image

Varför visar klockor alltid 10:10 i reklam?

När man bläddrar i ett modemagasin eller någon annan typ av livsstilsmagasin brukar man inte hinna bläddra många sidor innan första reklamen för...

Resereportage

Article image

Zürich – En stad att längta tillbaka till

"När svenskar planerar en storstadssemester brukar det vara metropoler som London, Paris, Rom och Berlin som hägrar. Det finns emellertid så många...

Politik & Samhälle

Känsla och förnuft i politiken

"Det pratas och skrivs just nu väldigt mycket om fejk och om falsk information. Men allmänheten är inte särskilt chockad. Snarare road..."

Internet

Article image

Vårt liv med Internet: LIKE

Denna serie artiklar kommer att handla om något som på rekordkort tid blivit normalitet, och som radikalt förändrat våra liv i grunden: Internet.

Panikångest

Stroke de luxe

Varför just jag, med den jäkla panikångesten jag levt med i 35 år och så nu när jag väl fungerar i samhället så kommer stroken!

Inför 2017

Article image

Tro på 2017!

Vad kan den lilla människan uträtta, ändra på? Inte ens i en demokrati som Sverige vågar man tro på individens förmåga att nämnvärt förbättra tillståndet i världen. Det är illa. Låt oss nästa år vända på talesättet "seeing is believing" och se om inte kräftgång fungerar bättre.

Julen

Article image

Juletid - dröm och verklighet

Jul skulle kunna vara mycket mer än den är. Här en juldröm som vi hoppas kan bli verklighet...

Barn i krig

Barn ska få gå i skolan även om det är krig!!!

"Hej Jag tycker alla barn ska gå i skolan även om det är krig"

Barn i krig

Barn i krig ska få gå i skolan

I flera länder kan barn inte gå i skolan pågrund av krig tex Syrien som det skrivs om en hel del i tidningar och har väckt både rädsla och oro men...

Barn i krig

Vi måste få ett stopp, Varför får barnen inte gå i skolan?

Problemet med det här är att barnen inte får utbilda sig, detta är mot mänskliga rättigheten. Barn ska få gå i skolan även fast det är krig.

Reklam

Article image

Lömsk, mindless julreklam

Reklam kan vara trist, tänkvärd, rolig, eller lömsk. Den kan gynna både produkt/företag och människor i allmänhet. Eller så gynnar den bara företaget...

Barn i krig

Alla har rätt till utbildning!

Varför får inte alla barn gå i skolan?
Alla barn har inte samma rättigheter som du.
Just nu i Syrien så får inte barnen gå i skolan pågrund av att...