Söndag den 26 maj 2013 Ny användare | Logga in  

Dagens skrivtips: Svenskarnas sexvanor | Nya bränder i Stockholm | Våldtäktsdömd får resning efter 10 år  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 .. 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Ja Janne.Flera jag känner till har lämnat en sluten sektliknande tro för ett friare samfund.Men att gå ifrån ateist til katolik!O hon var absolut INTE dum:hon är en mycket känd o hyllad författainna både då o nu.Så jag begriper ingenting.
anonymt inlägg #191
Sunny "191
Inte jag heller - kikade bakåt i tråden för att se vem du talar om, men hittar inte "O" vem har bytt ateism mot katolicism?

Inte för att jag anser att något sånt egentligen är så anmärkningsvärt - folk gör så mycket tokigheter av och till - det kan ju vara ett tillfälligt överslag - det är inte så ovanligt att folk med lite känsliga inren hamnar på hisspan ett tag, eller i en del fall lite nu och då - Fröding är bara ett av många exempel - Ann Hebelein är en annan känd fortfarande aktuell profil som talat offentligt om sina svårigheter att få ihop sej själv med sin omvärld och tvärt om.
Ett annat känt exempel på åldersrelaterad religiositet är Faan som inte nog med att vederbörande läser bibeln precis som hen vill även inte spelar fotboll.
inlägg #192
Hej!
Jag förstår inte vad det skulle vara för fel om någon som är ateist blir katolik.
anonymt inlägg #193
Annika #193
Om det är fel eller ej är det nog ingen nu levande som kan svara på då ju ingen med absolut säkerhet kan säja vad som är sanning. Varken i fallet ateism eller i fallet katolicism - det enda man kan fundera över är hur det kommer sej att en som tidigare förmodligen på logisk väg konstaterat att det inte finns någon gud i den skepnad kristenheten målar upp (vilket i och för sej inte är så svårt), men därifrån slår över helt i dess motsats med att erkänna sej till en slavreligion som i sin dogmatik inte inbegriper någon logik alls och som dessutom i praktiken innebär en underkastelse till en patriarkal hierarki utan dess like annat än möjligen i China och Ryssland.
Är inte det i alla fall lite märkligt?
inlägg #194
sunny, en ateist är mer mottaglig för att hamna i ett slutet religiöst sammanhang än en person som tror på en andlig verklighet eftersom minsta personligt bevis för att ateismen är falsk rycker undan hela den världsbilden, och presenteras då något mer rimligt så tar hon nog tag i det likt en drunknande som rycker i vad den får tag i.
inlägg #195
Annons:

Leif #195
Inte för att det spelar så stor roll, men jag undrar om det stämmer att en ateist är mer mottaglig för religiösa sammanhang än en person som redan har en religiös tro?
Hur tänker du dej att ett "minsta personligt bevis för att ateismen är falsk" skulle se ut?
En följdfråga blir i vad "något mer rimligt" skulle vara som skulle väcka en ateists religiösa tro?

Din tanke att ateisten inom sej skulle känna sej som en drunknande som söker någon sorts räddning från sin ateism verkar inte helt förankrad i verkligheten.
inlägg #196
Man tänker sig inte hur ett sådant bevis känns, man känner det.
inlägg #197
Men om jag ändå ska vända mig till intellektet:  - En upplevelse som omöjligt kan förstås med den gamla världsbilden, som därför för den upplevande bevisar att den gamla världsbilden är ofullkomlig.
inlägg #198
Och "något mer rimligt" blir då en modell som tycks ge en förklaring.
inlägg #199
Detta är inte min tanke:
Din tanke att ateisten inom sej skulle känna sej som en drunknande som söker någon sorts räddning från sin ateism verkar inte helt förankrad i verkligheten.
inlägg #200
Visa sida: 1 .. 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se