Fredag den 24 maj 2013 Ny användare | Logga in  

Dagens skrivtips: Svenskarnas sexvanor | Nya bränder i Stockholm | Våldtäktsdömd får resning efter 10 år  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 .. 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 .. av 25
Janne och Sunny - ni verkar ha ett så pass vänskapligt grundmurat förhållande sedan många år och förstår säkert varandra förhållandevis bra - framför allt ser jag er relations nödvändiga fördragsamhet som slätar över och stryker medhårs där jag skulle ha petat lite mer närgånget för att belysa en del kullerbyttor.
Men jag förstår så pass mycket att jag finner bäst att kliva av utmaningen det innebär för mej att få dessa kristna värdegrundsutgjutelser framför ögonen i tid och otid - jag behöver inte ta upp handsken fast jag finner att en hel del av det som framförs som kristendom borde klassas som allmänfarlig verksamhet - jag kan spara utvikningarna kring denna min inställning till andra diskussioner, men även glädja mej åt er - ni gamla vänners medkänsla och förståelse från så olika bakgrund - det är tusenfalt mer hoppfullt än alla religioner tillsammans.

Men apropå Kallils pilar
är vi inte alla pilar
skjutna från livets båge
susande mot målet
i blind ballistik
Vad vet vi pilar på vår färd
om vi träffar eller missar målet
och vad vet vi om målet
intet kan vi säkert veta
men kanske ana eller tro
låt oss då ta vårt lopp med ro
men ha så mycket vett
att tro i fridfull avskildhet
att inte slaska runt med trons sekret
att inte göra tron till stridighet
att låta tron få vara vår egen hemlighet
Det blir då lugnare på denna jord
försök så får ni se att sanna är mina ord...

Fast sånt kommer inte att fungera
om inte alla trons falanger
avstår från sin lösmynthet
och envar håller tand för tunga

Att detta är en möjlighet
betvivlas starkt
av de som vet...
inlägg #151
"få dessa kristna värdegrundsutgjutelser framför ögonen i tid och otid "/ Så kan en person uppleva livet. Medan jag på senare år träffat flera som sagt att de aldrig träffat en kristen människa, aldrig besökt en kyrkafrivilligt. Det tar rätt hårt på mig. Den ledande pingstpastorn i Sthlm sa för något år sedan att "vi är den sista generationen frikyrkliga".Det finns många platser i landet där detta är sant, stora stadsdelar osv.Baptisternas största kyrka i sthlm är till salu! Vilken ny religion tar över då frikyrkorna dör ut....Vaccum existerar inte i livsåskådningssammanhang...Med hälsning från den sista mohikanen. ;-)
inlägg #152
Sunny 149 Den gamle frivillige diakonen har mkt att tacka dig för. Det är märkligt att du och jag med helt olika uppväxt, helt olika begåvning, helt olika vuxenliv mm
har kunnat vara varandra så cyber-trogna i bortåt tio år.Vi är rädda om varandra men även ömsinta mot andra./ Jag väntar på kallelse till stor undersökning efter den stora op i höstas. Nervöst känner jag alla symptom i kroppen. Må solen lysa över oss alla....
inlägg #153
Janne B #152
Fast du inte vänder dej till mej personligen så citerar du i alla fall från mitt lilla inlägg - samtidigt besannar du min lilla dikt :-)

Nå,,, inget ont i det - och som du vet så är jag mer för det öppna samtalet än jag är för agitation och predikan.

Det du beskriver som något negativt ser jag som något positivt - och som du själv inser så existerar inget vakuum ens i trosfrågor - och att baptisternas kyrka skulle hamna i andra religiösa händer är värre än att den fortfar att stå tom i deras regi - religion som religion.

Sedan kan man ju fundera över om detta med religionsfrihet måste begränsas på något vis - borde inte religiösa sekter, frikyrkor och annan religiöst betingad offentlig verksamhet åläggas att hålla inne med sina mer eller mindre fantasifulla budskap som att en gud tvingar sin son att bli mördad för att stryka ett streck över mänsklighetens gamla synder?
Jag har ju frågat dej om sådana märkligheter - men du har undvikit att svara - i alla fall är min inställning att man så lång möjligt måste skydda det uppväxande släktet för sådana tokerier - för som jag tror du förstår så kan sådana sagor skapa svårbemästrade trauman som än i dag skapar mentalpatienter helt i onödan.

Att jag har en hel del att erinra beträffande islam är du säkert medveten om, och skulle inte heller tycka om att baptisternas kyrka konverteras till moské.
inlägg #154
Bizon 154 / Jag har lite datorkrångel/ därför lite kort.
En mkt stor statlig Bibelkommission utgav Bibel 2000 efter ca 20 års arbete. Mängder av erkända experter medverkade. De var inte samfunsbundna, utsedda av kyrkor.Innehåller deras produkt "mer eller mindre fantasifulla budskap" så borde de väl åtalas?

LIBRIS gav lite senare ut Handbok till Bibeln på 800 sidor efter samarbete med ett engelsk förlag, men alla bibelcitat kommer från den svenska bibeln. ÄR också denna handbok en fantasiprodukt utformad av englands främsta experter.? Bara undrar!
anonymt inlägg #155
Annons:

Jan #155
Ja Jan jag vill påstå att den typ av berättelser som finns i bibeln och som ligger till grund för kristenheten är fantasifoster - fantasifoster blir inte sanna för att diverse experter uttalar sej om dom eller producerar dom.
Jag vet inte vad som förlett mej till att tro att du kände människan bättre än så - lite kritiskt tänkande skulle inte skada.
Ingen har hittills kunna bevisa en gud existens som den som beskrivs av juden- kristen och islam-dom - ingen har heller kunnat visa att det Jesus sagt om sin roll i världen var annat än den föreställning han motades in i av de människor som önskade frigöra sej från romarna.

Vem denne Jesus var är heller inte helt klarlagt - via myter och vandringsberättelser har en historia satts samman som visat sej vara användbar - det är den du tror på och ingen vill väl ta din tro från dej, men experter eller ej - ingen vet!

En annan sak som är lite kuriöst i kristendomens konstruktion och den förklaring till varför det blivit ett sånt elände som det blivit på jorden.
Man pekar på 1. Att människan fått fri vilja. 2. Att människan som ingen kunskap hade valde att äta av kunskapens frukt (symboliskt förståss).
Människan valde inte "Livets träd att äta av. Nej, det fria valet var kunskap - eller var det verkligen fritt? Var det inte en liten orm där? En ärkeängel förvandlad av guds vrede till en orm lurade människan att tro - tro på vad - jo att frukten av kunskap skulle jämställa människan med gud - men vad har hänt?
Efter flera tusen år i jakten på kunskap vet vi inte ens om det finns en gud...
Det enda vi kan veta är att om det skulle finnas en gud så måste denne gud vara rimlig i den rollen - och vad säjer dina experter om det jag pekat på nu ex antal gånger - är det rimligt att en gud skapar ett barn som ska gödas och offras för att människans synder ska förlåtas...
Är det inte just det som är kristendom? Om så inte är fallet så vad är den då?
inlägg #156
156 / Således så sysslar svenska staten med ett jättebedrägeri. Den tar inte ställning till om Gud finns eller inte. Bra.
anonymt inlägg #157
157
Citat//Således så sysslar svenska staten med ett jättebedrägeri. Den tar inte ställning till om Gud finns eller inte.//sc
Hur kan det vara ett bedrägeri?
inlägg #158
158 / Som jag minns det så ingår Bibeln 2000 i SOU = Statens Offentliga Utredningar. Där ska bara stå sanningen så långt den bara är åtkomlig. Inga myter,skröner,sagor osv. / SÅ nog borde detta vara bedrägeri ur din synpunkt sett samt för alla ateister.
anonymt inlägg #159
Ja Jan Brunnegård #159 Om det är som du säjer så OTVIVELAKTIGT!

Men Jan du kan ju du med fast det inte är första april - eller så mins du fel vad gäller statens offentliga utredningar.
Hur dom skulle kunna skriva under på en bibelöversättning eller omtolkning, alternativt språkmodernisering, utan att ta med myter, skrönor, sagor etc. det begriper jag inte - vad skulle det bli kvar menar du?
inlägg #160
Visa sida: 1 .. 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 .. av 25

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se