Måndag den 20 maj 2013 Ny användare | Logga in  

Dagens skrivtips: Krisen i förlossningsvården | Eurovision Song Contest i Malmö | Diskriminerande reklam Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4 5 6 .. av 25
SUNNY Jag har givetvis snabbt läst och begrundat.Men vill nog tänka till en del innan jag rusar ut på arenan.Må många stå före mig i kön /Vännen Jan
inlägg #1
Tack för den fina artikeln sunny! Väldigt fint skriven! Det märks att du läst på din bibel, det har emellertid inte jag. Men, jag tänkte börja någon gång, det är språket jag inte gillar och den hårda tonen. Därför har jag avhållit mig. Jag har inte valt ut de bästa bitarna, som du har gjort, utan de som avskräckt mig, har fått mig att inte läsa alls.
inlägg #2
Yess Sunny, där satt den :-)

Ser att du tagit upp en hel del av de synpunkter jag också framfört i den gångna debatten.
Ja det är många frågor man kan ställa, men jag vill bara nu till att börja med ta upp ett par saker som jag upplever som mycket motsägelsefulla mot det kärleksbudskap som lär ska vara essensen i Jesus grundidé.

1 - varför skulle Jesus över huvud taget släppa lös sin heliga vrede i templet då ju templet inte är något att stå efter - egendomslöshet och kontakten med gud behövde ju inget tempel - bergspredikan och de flesta andra sammankomster Jesus deltog i var helt fria från sakrala byggnader, så varför?

2 - den insikt Jesus gav uttryck för som även senare besannats i övermått - att i hans efterföljd ska söner vända sej mot fäder och vänner bringa varandra från livet manar mej att ifrågasätta om ens den första kristendomen varit så fredlig egentligen - innebörden i uttalandet "den som inte är med mej är emot mej" är inte heller så kärleksfullt, förlåtande och förstående.

Sedan är det detta med hela grundkonceptet - den obefläckade avelsen, men det kan jag ta senare.

Välskriven var i alla fall din artikel.

inlägg #3
Bra artikel Sunny. Själv är jag nyfiken på det av katolska kyrkan bortcensurerade Thomas-evangeliet:

inlägg #4
Thomas 4/ [länk] // Här finns lite att bita i - det tänker i vart fall jag göra.
anonymt inlägg #5
Annons:

Thomas / Frågan är om man ska kalla detta censur. Då en begriplig? Bibel skulle sammanställas fans många hundra dokumment i omlopp - man hade suttit på många håll och gjort massor av avskrifter av tidigare dokument.En derl av dessa avskrifter hade blivit accepterade _ populära inom församlingarna kyrkorna vid 300 talet. Andra texter var nog ratade för de ansågs inte ligga inom "huvudfåran". Så att de som bestämde måsxte göra ett stort antal val under lång tid är spiksäkert. men var detta vanligt redaktionellt arbete eller censur. Jag menar att censur kan bara en stat utöva. Bedriver vår redaktion här bara redaktionellt arbete eller måste man ibland gå ett steg längre? Sourze får ju inte sprida rasism,militära hemligheter med mera!
anonymt inlägg #6
THOMAS Jag har nu läst i Thomasevangeliet en stund. Hälften av verserna är lätt igenkännliga från NT och i resten finns mycket av den "anda" som jag känner igen. Jesus hänvisar till en Jakob, sannolikt Jesu bror som blev den första ledaren för församlingen i Jerusalem!
anonymt inlägg #7
SUNNY 1845 läsare på några timmar - det måste vara ett rekord i Sourses ca 12 åriga historia.INTRESSET FÖR JESUS LEVER!
inlägg #8
Janne B #8
Dra inte för stora växlar på det visade intresset för artikeln - frågan är ju den OM Jesus skulle känna igen sig i den praktiserade kristendomen? Vilket ju många frågar sej med all rätt - framför allt av det skälet att kristendomen tappat makten om människors tankefrihet - under lång tid var det den som dikterade villkoren för vad du fick och inte fick tänka - nå får du i princip tänka de tankar du har och dessutom ge offentlighet åt dom utan att riskera att bli bränd på bål eller bli satt på vatten och bröd för blasfemi eller hädelse - kanske börjar vi så mått lämna medeltiden bakom oss - men var vaksam,,, bakslag kan komma från klar himmel...
inlägg #9
Bizon DU har missat en del som vanligt. Jagh är en del av en väckelse frikyrka från 1880 talet.Som gick i protest mot stat kungahus statskyrka mm.Mina fäder kämpade för tros och tankefrihet långt före arbetarrörelsen t.ex. DU kan anklaga statskyrkoanhängare och katoliker för en del, men jag o de mina har alltid tillhört den andra sidan...Men det lär aldrig du fatta.
anonymt inlägg #10
Visa sida: 1 2 3 4 5 6 .. av 25

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se