Fredag den 25 maj 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Bostadsrätt vs hyresrätt? | Egyptens presidentval | EU-toppmötet  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 .. 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 .. av 27
#78 Om den var för enkel så kan du ju visa hur man krossar 1 m3 betongvalv till fraktion 0 - 10 mm med en energiåtgång på ca 7 Wh. Om du går bet så har CMO utvecklat den uppochnedvända mortelkrossen.

Jag tror nog att CMO är för smart för dig, Daniel. Ta och vitsa bort det som vanligt när det blir för svårt.

inlägg #81
#78 Daniel Är du helt obildad eller spelar du bara dum. Testa fyll en plåtburk med fotogen och låt den brinna tills bränslet är slut. Tror du all plåtburken överlever eller tror du att den ligger platt på marken?
anonymt inlägg #82
mseder # 71 För ordningens skull. Jag publicerar mina artiklar varhelst de blir antagna. Helst på Judisk Krönika, men det har aldrig hänt. Men även Newsmill, vilket skett i enstaka fall, liksom alla papperstidningar och tidskrifter. Jag vill naturligtvis bli läst så brett som möjligt, helst dock i sammanhang som är av motsatt uppfattning som jag själv, med hopp om att någon kan få sig en funderare. Detsamma gäller för mina föreläsningar. Jag tycker det är en lämplig princip för mig, eftersom jag är helt fristående från politiska organisationer och dessutom har som övegripande mål "att befria människans tänkande" från ideologier och religioner. Att sedan de som inte gillar det jag skriver alltid angriper mig med "guilt by association" och aldrig i sak, tycker jag är ett bra betyg:)
inlägg #83
För mig talar dessa klipp klarspråk [länk] Här står han vid foten av tornet och filmar [länk]
anonymt inlägg #84
#81 Ber om ursäkt för långa inlägg:

Dag, det är utmärkt att du visar var skåpet ska stå för oss och alla dessa super-teoretiska professorer som slår blå dunster i ögonen på oss med sin hokus-pokus vetenskap och sina differentialkalkyler. Det är inte så lite imponerande att du klarar av det vid sidan av alla dina fantastiska resultat inom allt från det judiska folkets historia och genealogi till dina skarpsynta psykologiska diagnoser på, den av sionister bortkollrade, mänskligheten. Och då har vi ändå inte ens nämnt din nyskapande poesi eller dina förbluffande framsteg och rön inom teologin, och metafysiken.

Det är ju inte för inte du betraktar dig som västerbottens Leonardo da Vinci. Fast rätteligen borde väl snarare Leonardo da Vinci kallas Italiens bleka kopia av Dag Nilsson, universalgeniernas okrönte konung.

Dock räknade du lite fel på den tillförda energin vid betongkrossningen. Om man reducerar partikelstorleken från 10mm till 0.1mm så ökar ytan och därför energiåtgången (enligt Rittinger’s lag som du hänvisade till) med en faktor 100 och inte med en faktor 10 som du skrev. Enligt din modell blir alltså energiåtgången för att pulverisera 50 000 ton betong inte 500 000 kWh utan 5 000 000 kWh. Eller ca 50 ggr den tillgängliga rörelseenergin i stället för ca 5 ggr.

Eftersom den energin tillfördes under en tidsrymd av mindre än 20s så innebar det att effektbehovet var minst 0.9 TW eller 900 000 000 000 W. Det vill säga ungefär vad USAs drygt 100 kärnreaktorer kan klämma ur sig på en bra dag om man paralellkopplar dem.

Frågan är då bara varför det var så viktigt för sionisterna att skapa så mycket betongpulver och varför det inte räckte med att rasera byggnaderna men låta betongen vara något mindre finfördelad? Skulle de ha pulvret till att dryga ut degen till det osyrade påskbrödet, eller var det kanske för använda till skyddsmuren mot de ockuperade områdena? Du har säkert svaret.

inlägg #85
Annons:

Låt oss dock för ögonblicket lämna Dags magiska och ondskefulla värld fylld av ränksmidande khazar-kung-sionister och deras obrottsligt lojala lakejer (som undertecknad), och återgå till den mer prosaiska och komplexa verkligheten.

Det är ju inte så att jag, eller någon annan, tror oss ha uppfunnit någon ny revolutonerande metod för att industriellt krossa betong till förutsägbara fraktioner med en verkningsgrad på 100%

Vad Bazant et al har gjort är en betraktelse av hur mycket energi som skulle behöva absorberas av byggnadsmaterialet för att pulverisera stora mängder av lätt betongen. Av nödvändighet blir sådana beräkningar ungefärliga och som vid all hypotesprövning så är frågeställningen om hypotesen är orimlig och kan förkastas eller om den är rimlig vid och därför inte kan förkastas.

Frågan vid energibetraktelser är alltid var energin ”tar vägen”. I en kommersiell betongkross vet vi att endast i storleksordningen 0.5-1% av energin går åt till att skapa ny partikelyta. Resten går åt till friktion mellan partiklar, elastisk deformation, effektförluster i elmotorn och eventuella växellådor som driver krossen etc.

Om vi tar en betong platta och släpper den från hög höjd mot ett hårt underlag, eller om vi placerar betongplattan på ett hårt underlag och släpper en tung vikt på den, har vi en helt annan process än den i en kommersiell betongkross.

Hur mycket av rörelsenergin som absorberas kan vi i det fallet härleda till andra processer än skapande av nya brottytor? Om inte mer än ca 70-80% går åt till annat än ren ”betongkrossning” så har vi en process som är över 20-60 gånger effektivare på att krossa betong än Dags ”impact krossare”.

Så varför använder man i så fall inte den metoden för att krossa betong och sparar en massa energi? Förmodligen för att den skulle vara opraktisk och för att den inte ger förutsägbara och önskvärda resultat. Bara mindre del av partiklarna skulle ha önskad storlek. Resten skulle bli antingen för stora eller för små.

Tornens golplattor var vidare inte gjutna i vanlig betong, utan lättbetong (lättballasbetong) som kräver betydligt mindre kross energi än vanlig betong (ca 80% mindre).

Vi vet inte heller hur mycket betong som krossades eller till vilka fraktioner. I en dokumentär som visades på TV häromkvällen kunde man t.ex se vad som förmodligen varit golvplattorna hade brutits sönder i meterstora bitar, snarare än att de ”pulveriserats”.

Ett antal analyser har visat att endast ca 30% av de finare partiklarna som spreds vid raset härrörde från betong och gipsplattor. Den största andelendelen kom från isoleringsmaterial.

Min slutsats är därför att det inte alls är orimligt att rasen skapade en mycket stor mängd fina betongpartiklar under raset när de fallande rasmassorna slog emot den undre strukturen med mycket stort mekaniskt våld. Någon annan rimlig förklaring har inte presenterats av Dag Nilsson eller någon annan trots att de nu har haft 10 år på sig att presentera något trovärdigt. Sprängmedel är t.ex. mycket ineffektivt för att pulverisera betong och hade dessutom gjort att man hört detonationer under själva rasen. (Inte 20 min innan rasen som t.ex. herr Sederholm verkar tro.)
inlägg #86
"Daniel Är du helt obildad eller spelar du bara dum. Testa fyll en plåtburk med fotogen och låt den brinna tills bränslet är slut. Tror du all plåtburken överlever eller tror du att den ligger platt på marken?"

Vänta nu här, plåtburk? Jag trodde att ni trudisar använde pappkartonger för att modellera superskrapor?

Vi som pysslar med dimensionering av stål- och betongkonstruktioner kan alltså lägga Eurocodes och övriga beräkningsnormer åt sidan, eftersom det går att bygga minimodeller av byggnader med hjälp av plåtburkar och pappkartonger! Sedan kan man kasta legoflyplan in i dem och se vad som händer! Du får presentera den metoden för CEN och de andra standardiseringskommittéerna, Open. De kommer att säkert att uppskatta det!
anonymt inlägg #87
Jag ska förklara det så att även du förstår, Open. En plåtburk som endast bär sin egentyngd och möjligtvis det hydrostatiska trycket av fotogen är utsatt för en påkänning mostvarande en pytte-pytte-pytte-liten del av sin kapacitet. Gör nu så här: Lasta på tegelstenar på plåtburken tills att säg halva kapaciteten uppnås. Skjut sedan på plåtburken med en hagelbössa och elda på den med bensin. Är du lika säker på att den kommer att hålla under de förutsättningarna?

(Nu vill jag inte gärna själv utge mig för att modellera en superskrapa med hjälp av en plåtburk och tegelstenar, men jag skyller på fördunklat omdöme efter att ha läst för många trudisinlägg. Min "modell" är i alla avseenden oändligt mycket närmare verkligheten än Open mindeds.)
anonymt inlägg #88
Daniel,

Nu tog du dig allt vatten över huvudet:

"Jag ska förklara det så att även du förstår, Open. "

"open" är inte mottaglig för information som inte presenteras i form av You-tube klipp med dramatisk musik och och ockulta symboler.

inlägg #89
"Om vi tar en betong platta och släpper den från hög höjd mot ett hårt underlag, eller om vi placerar betongplattan på ett hårt underlag och släpper en tung vikt på den, har vi en helt annan process än den i en kommersiell betongkross." Rätt osammanhängande allt de där men vart tog "mitt" pelaren vägen? Den med betongklädda pelare ca 47 st. väggar och valv gjutna hela vägen upp bara det är en stark konstruktion och allt stål kors och tvärs INGJUTET. konstruktionsstål rasar "bara" inte.
anonymt inlägg #90
Visa sida: 1 .. 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 .. av 27

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se