I ett tidigare inlägg
[länk] kommenterar Jocke S-43 att Abdel-Masih Wazir ej delar min (och som jag skriver i den källa
[länk] han har läst, den bortgångna vännen Mikael Wälivaaras) syn på konspirationer.
Faktum är att detta orsakade en brytning mellan Mikael Wälivaara och Abdel-Masih Wazir. De kände nämligen varandra sedan gammalt, något jag insåg först något år efter att jag lärt känna båda. Mikael Wälivaara lärde jag känna just p.g.a. ett gemensamt intresse för att förstå underliggande orsaker till de effekter vi ser. Således även för själen och det andliga. Abdel-Masih Wazir filosoferar från observationer han kanske är först om att ha gjort, iallafall i nutid.
Jag har insett hur viktiga Wazirs insikter och observationer är, men det har tagit mig mycket lång tid att förstå hur en så genialisk tänkare INTE kan se det som för både mig och vännen, den nu bortgångna Mikael Wälivaara, var och är uppenbart: Att säkerhetstjänster arrangerar effekter och tillhandahåller berättelser om underliggande orsaker som led i att styra det allmänna medvetandet när massmedia ensamt inte förmår göra detta. Och, ja, att massmedia överhuvudtaget har som huvudsaklig uppgift att styra massmedvetandet.
Wazir är väldigt fast i "vänster hjärnhalva", trots att han har en fantastisk intuition -- ett ord han avskyr. Han blockerar sin egen tillgång till att kunna analysera det som ligger bortom det som synes vara. Därför är han fast i den av massmedia och säkerhetstjänsterna tillhandahållna berättelsen. Och detta TROTS att han myntat begrepp som "
Censurens megafoner". (Se gärna min artikel med den rubriken,
[länk] .) Abdel-Masih Wazir har intuition nog att se detta, men han ser inte det självklara; att det är regisserat. Hans
stupiditetsteori är genial, men kanske tror han att den förklarar allt när den är en delförklaring? Denna partiella blindhet hos ett geni har upptagit mig med många timmar av tänkande.
Från Wazirs perspektiv sett så är det jag och Mikael Wälivaara som har/haft luckor. Dock är det vi och inte han som har djupstuderat ämnet, medan han istället har djupstuderat mesopotamisk arkeologi och historia. Jag försöker göra vad jag kan för att söka en syntes av kunskap. Jag har alltså ingen "husse", jag tillhör inte en viss skola.
inlägg #90