|
 oscar berven 2011-01-15 16:25:00
konspiration; "... två eller fler sammanstrålar och 'andas', kon; med, tillsammans och spirare; att andas, (spirit; ande), och med den ovan [länk] mildare versionen av konspirera så anar man att det egentligen räcker men En människas agenda. För att bli två krävs först en. Att andas är vår orsak och verkan för överlevnad. Det är det första vi gör och det sista, och i mellan så 'spirerar' vi betydligt. Vi transpirerar, inspirarar, aspirerar, respirerar och exspirerar. Världen vi är födda i och del av är en väldig konspirerande sfär oavsett vi vill eller ej och vi kan knappast se alla aspekter av det även om vi medvetet och energiskt försöker ..." ----The only difference between a conspiracy theory and its opposite, is that the latter, is either based on total cluelessness of it being the first, or worse, a conspiracy to hide the fact that it is.
anonymt inlägg #311
 oscar berven 2011-01-15 17:00:00
Kalle Tuntolej #308 ”kunniga, kloka och empatiska människor, från Carl Bildt, till Lars Ohly och Mikael Nyberg ... Metodiken kanske skiljer, och om den kan man ha åsikter, men det är min tro att den respektfula dialog som råder i modernt samhällsliv i allmänhet” --- tar mig friheten och klipper in en gammal carl bildt blog-kommentar jag skrev; [länk] ----Vem arbetar Carl och Fredrik för/med egentligen? Vad för slags dialog för De som förtroendevalda? Politiska möten med andra politiker? Tankesmedjor och frihandelsorganisationer är mycket populärt. Tällberg, Timbro, Club of Rome, IISS, IMF, OECD et al. Liksom FN-flaggande NGO/INGOer och wannabe foundations. Alldeles utmärkt många militära samarbeten/möten under NATO (ISAF) eller andra underrättelse co-op, länder emellan (för vår trygghet …). Diplomatin kommer in här nånstans. Sen har vi näringslivet och icke sällan är politiker tungt engagerade i styrelser osv.
----Allt ovan kan väl ses som OK? Ett å annat rent av hedervärt projekt, men frågan kvarstår, var i allt detta kommer du och jag in? Är detta den goda demokratiska representation vi som individer önskar? Många av ovan policy makers är klart dubiösa som inte sällan håller till bakom lykta dörrar. Immunitet, “undantag” och hemligstämplar slängs friskt omkring. Agendor sätts igång och ekonomiska samarbeten med betänkliga moraliska efterförljder, där helt enkelt “demokratin” förskjuts sakta men säkert.
----Det heter då att “folket inte har kunskap och insikt i det alltmer komplexa samhället”. Expertis i tex FRA el EU-fördrag måste besluta ovanför våra huvuden, för vi har inte kompetensen. Läcker förevändning. Gott alibi, att helt enkelt jobba för andra intressen än folkets.
----Reinfeldt skall veta hut, när han säger beklagande och suckande att vi missförstår och läser in “storebror”. Bortom förolämpning. Mer omyndigförklaring av dem han representerar får sökas länge.
----Jag menar att vi inte ens skall behöva ta “hemlig tvångsmedel” i vår mun (för att citera den Bodströmska fraseologin anno 2006 el eg tidigare), än mindre den nu uppsminkade monstret, den återremissade versionen (återmiss onekligen).
----Bildt och Reinfeldt skall på pappret arbeta för/åt dig och mig, men i realiteten är det helt andra krafter som verkar.
---- jaja off topic och allt det där, men de flesta verkar inte bli upprörda med lite kast än hit än dit
anonymt inlägg #312
 CMO2011-01-15 19:55:00
Kalle Tuntolej, vad jag kan se håller jag fullständigt med dig i ditt resonemang. Du uttrycker min uppfattning om varför konspirationsteoretiker uppstår och varför de har fel på ett mycket bra och koncist sätt. Din analogi mellan konspirationsteoretiker och "young earth christians" (som t.ex. Jehovas vittnen) har också slagit mig. Funderade på just det, i morse faktiskt. Jag hoppas att du till skillnad från mig, kan behålla din respektfulla ton efter åratal av stångande huvudet blodig mot det bålverk av kollektiv stupiditet som mupparna tillsammans konstruerat mot verifierbara fakta och logik.
inlägg #313
 CMO2011-01-15 20:05:00
#292 "Jag undra CMO, varför du med alla meriter, har och offrar tid på sådana som mig. Borde inte du snarare vara stenhårt efterfrågad och fullt upptagen med att konstruera nya skyskrapor eller annat tekniskt krävande, tillsammans med spännande utvecklingsteam? De verkliga essen brukar ju knappt kunna vara ifrån jobbet ens för att hinna med familjen, men så tycks det inte gälla för dig? " Jag tillhör tyvärr inte de verkliga "essen" även om jag har ett intressant jobb och en respektabel meritlista så har jag trots allt en del tid över. Kanske beror det också på en (ogrundad) tro på att förnuftet alltid segrar till slut, jag vet inte, och alla behöver vi väl en hobby antar jag ... Jag förutsätter att du efter att ha tagit del av mina "formella meriter" fortfarande anser att jag har "noll känsla" för hur material uppträder, eller har jag fel?
inlägg #314
#314 - Nej, det är klart att du inte kan ha "noll känsla" för material, då skulle du så klart inte kunna behålla en anställning som hör samman med din utbildning. --- Men jag har en annorlunda undran: Är ni två om signaturen CMO? Jag tycker nämligen att jag möter två ganska olika personligheter. En vuxen mer ödmjuk och resonerande, som idag, och en betydligt omognare vid andra tillfällen?
inlägg #315
Märkligt tyst det blev i tråden, efter att du Dag frågade "Är ni två om signaturen CMO? Jag tycker nämligen att jag möter två ganska olika personligheter. En vuxen mer ödmjuk och resonerande, som idag, och en betydligt omognare vid andra tillfällen?" (Dag Nilsson 2011-01-15 20:42 #315 [länk] )
inlägg #316
 daniel1978 2011-01-29 10:13:00
Leffe, samma sak kan sägas om Dag Nilsson. I ena stunden fräser och spottar han om "kapitalets slemmiga marionetter" och i andra stunden är har rätt resonlig. Det kommer väl i skov förmodar jag.
anonymt inlägg #317
Ha,ha,ha - "kapitalets slemmiga marionetter"! Så har jag verkligen aldrig uttalat mig, men ska spara det till något riktigt tungt. --- Hmm... Daniels bortträngda sidor finner tydligen luft genom mig. --- Nåja, det är ju inte konstigare än att jag ibland skulle vilja vara mer som han är. Alltså en som litar på regeringar men misstror politiker. En som tror att maktgalna människor hör historien till och att det numera inte finns de som kan tänkas döda sin broder för att själva komma över hela kakan. --- Men visst är jag en humörmänniska, det har Daniel rätt i. Och dessutom håller jag på att lära mig något, som jag har haft det rätt så svårt med - och det är konsten att kunna avhandla även allvarliga saker med glimten i ögat. För jag inser ju att när jag pucklar på Daniel och CMO som värst, så är det ju troligtvis även något bortträngt i mig själv, som jag dänger upp :-))
inlägg #318
USA-presidenterna har lagt ut predikotexten & sagt att denna ej får ifrågasättas. Och resten - inkl. "utredningar" - har utgått från denna predikan såsom absolut sanning, som axiom. Så antingen lyder man, eller så lyder man inte. Mer behöver inte sägas om det. För det är där vi har själva kärnan. Att det ändå blir evighetslånga trådar beror på att vissa inte gillar att andra inte lyder. Så enkelt är det. Vissa har inre poliser, som inte nöjer sig med att de själva lyder, alla måste lyda! Och då blir det "krig". Men, som en vän uttryckte det, fläkten är redan igång och vi väntar bara på att skiten träffar den. Människor känner att något stort är på G.
inlägg #319
Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här:
välj namn / logga in
|
|