Lördag den 25 maj 2013 Ny användare | Logga in  

Dagens skrivtips: Svenskarnas sexvanor | Nya bränder i Stockholm | Våldtäktsdömd får resning efter 10 år  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 .. 25 26 27 28 29 30 31 32
fö slängde jag in en kommentar på din artikel CMO, [länk] märkte sen att den var skriven ett tag sen. Men tar mer än gärna ett resonemang i ämnet ...
anonymt inlägg #291
#281 - CMO, föga förvånande har vi väldigt olika studiemeriter. Jag har aldrig funnit mig väl tillrätta i andra strukturer än dem jag kunnat forma själv. Redan i tonåren tog jag till ett livsprojekt att komma underfund med vad mitt liv och livet i stort handlar om. Schemalagd tillvaro klarar jag inte av. Dock har jag läst naturvetenskap på gymnasiet i Norrtälje och juridik på Stockholm universitet. Jag är uppvuxen i småföretag och har startat två egna företag varav det ena vilar och det andra blomstrar. Tyvärr lider jag av en svår stressjukdom som numer gör att jag inte alls klarar det jag tidigare med lätthet var en vinnare i. --- Jag undra CMO, varför du med alla meriter, har och offrar tid på sådana som mig. Borde inte du snarare vara stenhårt efterfrågad och fullt upptagen med att konstruera nya skyskrapor eller annat tekniskt krävande, tillsammans med spännande utvecklingsteam? De verkliga essen brukar ju knappt kunna vara ifrån jobbet ens för att hinna med familjen, men så tycks det inte gälla för dig?
inlägg #292
Det skulle ju kunna vara så att USA ligger bakom 9/11. Nu tror jag iofs inte det, med den oerhörda kunskap och de resurser USA har hade man ju kunnat lösa det hela betydligt smidigare.
Jag tycker USA:s utrikespolitik generellt är betydligt värre. USA har aldrig behövt några anledningar till att gå i krig på fjärran territorium. Om nu USA tog livet av drygt 3000 av sina egna, i akt och mening att berika några individer, så är väl det tämligen harmlöst i relation till det man gjort i andra länder?

Sedan till diskussionen om konspirationsteoretiker. Sådana finns det ju en uppsjö, på alla möjliga områden. I välmående samhällen finns de alltid, och de är på sätt och vis ett sundhetstecken; i ett samhälle där du verkligen är förtryckt, eller lever i en korrupt och förvrängd verklighet, är det tämligen uppenbart, och du behöver inte klura på komplexa konstruktioner av olika slag.

Att säga till en konspirationsteoretiker att han har fel eller är knasig, är naturligtvis helt omöjligt. Det ligger i sakens natur, och stärker snarast det utanförskap konspirationsteroretikern känner. Kritik blir bara ytterligare ett bevis på att världen är galen.

Det finns förstås en mängd olika intressanta frågor man kan ställa en konspirationsteoretiker, men till vilken nytta? Konspirationerna är inget mindre än en religion, och mekanismerna är de samma. I din tro, ser du andras ifrågasättande som snart sagt onda krafter som du måste värja dig emot.

Sedan kan man förstås fråga sig varför man skall vara en konspirationsteoretiker. Jag tror att det är den gamla vanliga känslan: det finns något kittlande i att gå emot etablissemanget. Känslan av utanförskap, misförstånd och ständiga angrepp, gör att du stärks i ditt värv, som vilken minoritet som helst, eller för den delen: som vilken starkt religiös människa som helst. grundförutsättningen är förstås den personliga strävan efter trygghet och bekräftelse.

Karakteristiskt för konspirationsterretiker är också den massiva kunskapen, och nörderiet. Jag satt igår och läste en bok som Jehovas Vittnen gett ut, vilken pekade på det orimliga i evolutionsteorin. fotnoterna var oändliga, kunskapen massiv. Arumentationen klok. Men, i det att man skärskådar texten, så ser man orimligheterna lysa igenom, och ytan krackelera. Men man inser också att all eventuell argumentation är dödfödd. det handlar ju dock om en tro, eller en inställning till livet. De stör inte mig, och de gör inte konspirationsteoretikerna heller, så varför inte låta dem hållas.

Den tyngsta kritiken som kan riktas mot konspirationsterretikerna är möjligtvis att de menar att en stor mängd människor är korkade eller förledda av en liten elit. Men samtidigt vet jag inte riktigt vad jag skall göra med den krtiken. Världen är full av männskor med starka och övertygande åsikter, på alla möjliga områden. Jag kan inte bemöta dem alla, utan får blott och bart konstatera det gamla vanliga: var och en blir salig på min tro.
anonymt inlägg #293
#293 - "Att säga till en konspirationsteoretiker att han har fel eller är knasig, är naturligtvis helt omöjligt." Nåväl, nu tar vi och vänder på steken: Skulle du klara av att säga till en konspirationsteoretiker att han har rätt, om det skulle visa sig att så är fallet? --- Om du tycker den frågan är för svår så kan vi ta dessa istället: Har det någonsin under historiens lopp visat sig att en grupp människor konspirerat i syfte att tillskansa sig makt? Om svaret är ja: Har det funnits de som misstänkt en konspiration innan den faktiskt avslöjats? Tycker du det är säkrast att endast tänka möjlig konspiration om sådant som historien redan avslöjat, och att det är alldeles för läskigt att tänka sig att människor med sug på makt är lika djävulska nu som förr? --- Ondska hos politiker och andra maktmänniskor hör dåtiden till. Numer är människor med mycket goda och pålitliga. Lögner är dem främmande. Vi kan lugnt lita på vara kära ledare. Amen!
inlägg #294
Helt rätt i stort Kalle..Det gäller att skilja ut vad som är Elvis Lever,Jehovas vittnen m.m. och fokusera på nåt viktigt...jag tror du är enig med mig att de som avslöjade Watergate inte var "nördar" eller Iran-Contras skandalen...eller de som avslöjade Pol-Pots massavrättningar..IB-affären...det som kännetecknar en viktig fråga är när makten tar till ännu vildare konspirationer än "nördarna" för att dölja den...då skall man titta noga.Ebbe C och Hans Holmer var med i centrum under IB-affären,under Geijers horskandal och Palmemordet och spred dimmor åt alla håll...makten har alltid proffs att kasta in när nåt skall döljas...jag haringen aning om den egentliga sanningen där...men agerandet gör mig illamående, misstänksam och kritisk
anonymt inlägg #295
Annons:

Precis, Kalle #293, när alla dessa experter konspirationsgalningarna citerar tror på konspirationen, då förstår man genast att de har blivit religiösa på konspirationsteori, så man vet därför att man kan ignorera dem alla. Väldigt enkelt faktiskt, så snart en politiker eller byggingenjör eller pilot eller spion eller vemsomhelst säger att det är konspiration, ja då vet man automatiskt att det har gått och blivit religiösa på konspiration - att de har blivit opålitliga.
anonymt inlägg #296
Ha ha. Lite som bland religiösa som tror att alla bevis mot deras religion/tro är fabricerade av djävulen. Om vetenskapen bevisar något i strid med tron, "det är av djävulen"! Om vetenskapsmän inom "muppgänget" bevisar något mot löjesgängets tro, då är det också fabricerade bevis. Inger m.fl. har konsekvent hänvisat till "fejkade tubar". Jag tvivlar starkt på att hon har kollat sina fakta före - hon har ju upprepade gånger ljugit om andra fakta utan att på minsta sätt be om ursäkt då hon motbevisats. Samma som religiösa, som bara kör på med sin religion oavsett hur många ggr de motbevisas.
inlägg #297
Leif...du såg hur det gick när man är nyanserad och säger att de är skillnad på Elvis Lever och 9/11...det är väggen...det som sägs från Pentagon är sanningen punkt slut. Att Pentagon lanserar konspirationer är inte sant..trots att de har bevisats genom historien flera gånger.Men vi som är kritiska...satan,hjärntvättade,muppar,
anonymt inlägg #298
Det finns inga konspirationer. Men undantagsvis har de funnits - Förr. Numer finns det endast teorier om konspirationer. Dessa teorier måste alltid vara felaktiga eftersom konspirationer inte längre förekommer och de egentligen avspeglar ett slags perverterad gudslängtan. --- Det som förr var så sugna på makt, att de inte drog sig för att konspirera hur hänsynslöst som helst, har däremot alla funnit Jesus. Nu hör vi aldrig mer Caesar säga: Även du min Brutus. --- Förr fanns det onda människor. Amen!
inlägg #299
Naturligtvis finns konspirationer även nu. 9/11 var en. Nilsson et al har en känslobaserad övertygelse om att mörkermän kopplade till den amerikanska regeringen låg bakom, och letar som blinda hönor efter varje korn som möjligtvis skulle kunna tolkas i den riktningen. Undertecknad anonym har då och då roat sig med att peta på de allra tokigaste argumenten med en pinne så att de spricker, vilket naturligtvis retar gallfeber på prästerskapet. Översteprästen själv, Den Skäggige, är t ex övertygad om att de av oss som argumenterat mot hans magnetfältsteori är maktens fega underhuggare, väsande ormar som slemmigt slingrar oss runt sanningen, et c et c (fritt efter D.N.)
anonymt inlägg #300
Visa sida: 1 .. 25 26 27 28 29 30 31 32

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se