Leif #46
Inte för att det räcker att läsa presentationen av Callemans bok "Vårt intelligenta universum", men redan titeln ger mej en del invändningar.
För det första kan man fundera lite över den egentliga betydelsen av titelns första ord "Vårt" - är universum(ett)i ental - vem äger det, och vilken sorts intelligens anser Calleman att detta universum är begåvad med?
Min andra invändning handlar om ansvar. Om vi nu tar fasta på att universums utveckling har en riktning och ett mål och att denna utveckling är intelligent styrd av detta universum själv, och att de i processen ingående organismerna följer vissa i deras genetiska kod inlagrade instruktioner för fullbordandet av denna utveckling - är då en mer fatalistisk hållning gentemot livets händelser mer relevant än låt oss säga en utilitaristisk - alltså med överflöd som mål - eller maximal lycka för maximalt antal individer?
Om David Wilcock teori att om att livet ligger latent i universum - är jag som du kanske läst i mina små redogörelser inte främmande för, men menar han att exempelvis variationerna hos arten människa skulle vara resultatet av det han påstår att likadana arter kan uppstå oberoende av varandra på olika håll i världen - så som han menar gäller för andra arter?
I så fall - har det skett - är det därför människor är lika men inte helt lika?
Tar vi elefanterna som exempel så är det ganska stor skillnad på Indiska elefanter jämfört med Afrikanska. Man behöver ju inte ha några finare instrument för att se att den diskrepansen råder även hos människosläktet.
Det nu gällande paradigmet inom modern vetenskap och forskning hävdar att mänskligheten härstammar från Afrika - vilka fler platser på jorden har varit lämpade att frambringa människor ? Har det skett ? Är alla trotts eventuell skilda ursprung alla människor genetiskt kompatibla ? Kan alla under dylika betingelser uppstådda människor para sej med varandra och få fertil avkomma ?
Intressanta teorier - fast egentligen,,, vilken betydelse har det att den lilla människan sätter sej in i frågor av detta slag - skulle det inte vara lämpligare att försöka leva den saknade kärleken i stället.
inlägg #47