Fredag den 25 maj 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Bostadsrätt vs hyresrätt? | Egyptens presidentval | EU-toppmötet  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4 5 6 .. av 10
En angelägen artikel med frågor av största betydelse för hur vi ser på folkrätt och demokrati. Eftersom ämnet är infekterat vill jag kraftfullt framhålla att det är staten Israels politik jag känner fullständig avsmak inför. Inte dess medborgare. Oavsett ras och religion. Jag avskyr mycket av Sveriges och USA:s politik också. Men inte medborgarna i något av länderna. Oavsett ras och religion. Jag har kommit att undra något över Israels flagga. Den lär symbolisera davidsstjärnan mellan Nilen och Eufrat. Stämmer verkligen det? Jag kan tänka mig konstiga miner i Norden om Sverige hissade en flagga som inbegrep Norge och Finland på samma sätt. Jag tror inte man skulle gilla det hos grannarna. Men jag kanske övertolkar symboliken. Rätta mig någon i så fall.
inlägg #1
Dag, Sveriges symbol Tre Kronor betraktades i århundraden som en rött skynke i Danmark/Norge.
inlägg #2
#2) Nog spelar just den där tredje kronan roll, Sveriges, Götes och ”Vendes” konung. Något som även den danske monarken gjorde anspråk på. Vad venderna själva tycke om saken spordes inte så mycket. (Vender, ett västslaviskt folk som bodde runt Elbe i nord-Tyskland) Sverige och Danmark har varit i väpnad konflikt inte minde än 23 gånger, vilket gör att Danmark med råge passerar Ryssland som favoritfiende. Nu är det 200 år sedan det sist var en svensk-dansk konflikt. Den senaste slutade med att man slöt fred och valde en dansk prins till tronföljare efter karl XIII. En prins som på kort tid blev mycket populär men dog och trillade av hästen. Som reserv adopterade då olycksKalle en fransk marskalk.
inlägg #3
Varför har vi kvar gamla traditioner och symboler? när vi Citat: (Mona Sahlin) Vi Svenskar firar midsommar och andra töntigheter.
Lungn, det är en ny flagga på gång, helst en med en bild av Mohammed, som då ska spegla Sveriges kommande majoritetsbefolkning.
se.länk: [länk]
anonymt inlägg #4
Dag # 1

Din tolkning av innebörden i Israels flagga är gammal och jag har själv tidigare sagt att det är så. Men det saknas faktiskt belägg för detta.
inlägg #5
Annons:

Israel är en realitet. Överhuvudtaget är det inte konstruktivt att förorda lösningar på konflikten Israel Palestina som bygger på staten Israels upphörande. Problemets kärna är helt klart VB, själva staten Israel är ingen apartheidstat, inte alls. Situationen på VB däremot är i vissa stycken apartheidliknande. Haken är att Israel, trots varningar från bl.a. Moshe Dayan inledde bosättningar på VB. Eftersom målet var och är att Israel skall vara både en judisk och demokratisk stat annekterades aldrig VB. Nu är ett tillbakadragande från VB politiskt omöjligt pga. bosättarnas politiska inflytande, lika omöjlig är en tvåstatslösning på grund av bosättningarna. Politiska rörelser som Hamas har därtill lyckats polarisera situationen ytterligare genom att än mer övertyga en israelisk allmänhet om att man själv måste garantera sin egen säkerhet, oavsett vad. Tal om bojkotter är därför bara destruktivt, det förstärker en redan alltför polariserad situation och stärker politiker som Lieberman och helskäggen på bekostnad av den fredsrörelse som trots allt finns på båda sidor.
inlägg #6
3/ Leif-Arne, Det där med att tre kronor skulle stå för svear, göter och vender måste väl ändå vara en egenkonstruktion? Det har jag aldrig hört tidigare. Man tror däremot att Magnus Eriksson som var kung på 1330-talet åsyftade Sverige, Norge (som han ärvt) och Skåne (som han tagit i pant för ett lån till danskarna). Men man vet inte egentligen. Den förste kung som hade de tre kronorna i sitt vapen var Albrekt av Mecklenburg. När Kalmarunionen kom till blev det ju ganska naturligt för då rörde det sig ju om tre riken. Synd för övrigt att det inte fortsatte så.
anonymt inlägg #7
För övrigt vill jag instämma med Dag Nilsson i kommentar nr 1. Även jag känner djup vrede och avsmak för den politik som staten Israel för! Däremot har inte heller jag någonting emot israeler eller judar.
anonymt inlägg #8
#7)[länk]
inlägg #9
I och för sig håller jag med om att det inte är kristallklart var grunden till de tre kronorna kommer från, men irritationen från Danmark beror mycket på de gemensamma anspråken på venderna
inlägg #10
Visa sida: 1 2 3 4 5 6 .. av 10

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se