Fredag den 25 maj 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Bostadsrätt vs hyresrätt? | Egyptens presidentval | EU-toppmötet  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 .. 4 5 6 7 8 9 10 11 12
#62/ Dag/ Ursäkta mitt inhopp, vill bara påpeka att golven var byggda av lättbetong, inte av betong som du skriver. Stor skillnad i bärkraft. Har haft en del kommentarer om 9/11 men alldrig fått några riktiga svar från konsperationsexperterna. Provar på nytt om någon är intresserad av att ge ett vettigt svar, speciellt på min sista mening. Skalet på tornen av stål och aluminium säkrat i berggrunden, klarade säkert av en jordbävning, men golvplanen gjorda av plattor, 4-tums (100 mm) tjock armerad lättbetong lagda på ett veckat ståldäck, upphängda i viskoelastiska dämpare låter inte som något stabilt bygge. Att byggnad WTC 7 rasade efter 7 timmars brand är väl ganska logiskt eller hur. Upprepar frågan, var a-Qaida med på att tornen skulle sprängas.
anonymt inlägg #81
Hej Lasse! Nej, det var inte lättbetong eller gasbetong typ Siporex eller Ytong. Det var lättballastbetong. Dvs vanlig betong där ballasten bytts från sten till något lättare. T.ex Lecakulor. Tätheten var ca 1,7 ton/m3 att jämföra med ca 2,4 ton/m3 för normalbetong. Alltså ingen porös lättbetong utan något helt annat. Eftersom du känner till golvens tjocklek och upphängning så vet du säkert om fackverket också. Detta byggde 80 cm och det är oseriöst att inte nämna detta. Eftersom det alltså rörde sig om samma hårda betong, så när som på ballasten, blir det nödvändigt att finna en förklaring på hur golven till största del pulveriserades och i kaskader kastades utanför tornens bas under destruktionsförloppen.
inlägg #82
Nio av tio danska kändisar tycker att Fredrik Rosvall och de andra konspirationstomtarna har en "roterende fis i kasketten".
anonymt inlägg #83
En omfattande hållfasthetsanalys av WCT 1 och 2 har gjorts av Chuck Boldwyn:
[länk]
Jag har inte studerat utredningen i detalj men tornen verkar ha varit oerhört stryktåliga.
Om nån orkar gå igenom rapporten på 21 sidor så varsågod. Mycket siffror är det...
anonymt inlägg #84
Lars-Erik, med stöd av lösryckta citat, ett från 1964 och ett från 2006, "räknar" Boldwyn fram att hundra (sic!) World trade center-torn skulle kunna staplas på varandra utan kollaps. Han påstår att de översta sexton våningsplanen skulle behöva uppnå en hastighet av 2000 m/s (ungefär Mach 6) för att kunna förstöra byggnadsdelarna nedanför, enligt Boldwyn motsvarande "2,4 atombomber". De flesta ingenjörer har inpräntat i sig att göra en rimlighetsbedömning av de resultat man kommer fram till. Boldwyn verkar ha missat detta fullständigt. Ingen människa med sansen i behåll kan rimligtvis tro på något av ovanstående påståenden.
anonymt inlägg #85
Annons:

Betrakta till exempel påståendet att hundra wtc-torn skulle kunna staplas på varandra. Jag vet inte hur mycket ett torn vägde, men en typisk siffra som ofta nämns är 500,000 ton. Detta motsvarar en last på 4,91 x 10^9 N vid byggnadens bas. Hur stor total stålyta skulle krävas för att bära denna last? Vanligt konstruktionsstål flyter vid 200-400 N/mm^2, så anta konservativt en sträckgräns på 400 N/mm^2 (400 MPa). Det krävs alltså omkring 12 miljoner mm^2 stål för att bära lasten. Det motsvarar ett kvadratiskt tvärsnitt på ungefär 3,5 m x 3,5 m. Det kan vara rimligt. Hur mycket stål krävs för att bära 100 gånger denna last? Jo, hundra gånger större yta, motsvarande ett tvärsnitt i solitt stål på 35 m x 35 m. Då ska man ha i åtanke att tornen var ungefär 60 meter breda. Med andra ord är Boldwyns antagande nummer 1 orimligt.
anonymt inlägg #86
#82/ Dag/ Det är väl du som är oseriös när du skriver betong när det är lättbetong det
handlar om och att bärande väggar saknades. " Detta byggde 80 cm" vad menar du?
Att allt blev till pulver är ju bara svammel när det finns en uppsjö av bråte på många
av de videofilmer som visas på nätet. Eller du skanske var med och röjde upp efter
att tornen hade rasat. Fortfarande inget svar om a-Qaida var informerade om en förestående
sprängning av tornen eller på vilket vis de samarbetade. Hänvisar till en länk som beskriver
det mesta av det som hände 9/11 utförligt i minsta detalj, helt trovärdigt. OBS! ej lämplig
läsning för foliehattar de begriper ändå inte vad som redovisas. se. länk:[länk]
anonymt inlägg #87
#82/Blev fel på länken provar igen [länk]
anonymt inlägg #88

Ja du, Lasse i Gatan. Tack för den länken. Det var det garanterat fånigast jag läst om Tvillingtornens destruktion. Smaka på den här meningen: "Byggnaderna var till exempel inte solida, utan luftfyllda, vilket gav dem utrymme att falla lodrätt." Vilken slags hatt ska man vara i för att inte känna sig generad å mänsklighetens vägnar, när man läser sådant? Nästa fullträff: "Tornen slog i marken med en hastighet på cirka 200 kilometer i timmen." Den som skriver så kan omöjligen ha sett en enda film som visar tornens så kallade ras. Jag skulle faktiskt ge en hundring för få höra författaren ange vilken del av tornen som kom upp i just denna hastighet.

Lasse, hur ska ja kunna skriva så att du förstår? Jag skriver: "golven till största del pulveriserades" men du läser: "Att allt blev till pulver". I min värld är det skillnad på till största del och allt. Sedan kommer vi till kontorsgolvens konstruktion. Det var inte armerade plattor utlagda på plåt som du påstår. Det var vanlig gjutning på plats. Förstår du skillnaden på lättBALLASTbetong och t.ex. Ytong? Om du inte gör det så kommer du aldrig att kunna fatta vad jag pratar om.
Du skriver: "men golvplanen gjorda av plattor, 4-tums (100 mm) tjock armerad lättbetong lagda på ett veckat ståldäck". Detta stämmer bara delvis med verkligheten. Golven göts på plats. Det har stor betydelse att allt brinner ihop genom en gjutning. Bland annat blir plåten en del av armeringen.
Det som bygger 80 cm är ett slags bjälklag i stål (fackverk) som tillsammans med plåt, lättBALLASTbetong och armering utgör golven. Om du googlar på Konceptuell utformning av bärande system i höghus
och söker på kompositgolv så kanske tekniken klarnar. (Det är foliehattar på Chalmers som står för beskrivningarna.)

Du säger att bärande väggar saknades. Eftersom jag aldrig stött på mer bärande väggar än i Tvillingtornen så vore det bussigt om du kan berätta vad som menas.

När det gäller al-Qaida så vet jag inte ens vad det är. Därför kan jag heller inte avgöra någon eventuell inblandning. Men att inte någon myndighet i USA på något sätt skulle vara inblandad, det håller jag för uteslutet. I det landet finns det uppenbarligen krafter som inte drar sig för någonting.
inlägg #89
Dag, i Frankrike rivs sedan många år höghus genom att de övre våningsplanen fås att kollapsa ner på underliggande byggnadsdelar. Men du har bestämt dig för att ett passagerarjetplan som flyger in i en skyskrapa inte kan få den att rasa. Utveckla gärna.
anonymt inlägg #90
Visa sida: 1 .. 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se