Fredag den 25 maj 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Bostadsrätt vs hyresrätt? | Egyptens presidentval | EU-toppmötet  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2
Dick:En ovanligt bra artikel! Du har så rätt på alla punkter att kommentarer är onödiga. Men bara två saker.1)Varför skulle någon syssla med våld o tvång (trafficing) när det finns en kö av fattiga kvinnor som ingenting hellre vill än att få prostituera sig i norra Europa där de får bäst betalt? Den som inte tror mig ska åka bil till Prag via Dresden. På den Tjeckiska sidan av gränsen står de:mil efter mil är här nere 1000 tals flickor o kvinnor som prostituerar sig vid vägkanten året runt nästan nakna.När man når den lilla staden Teplic finner man att den är omgjord till en gigantisk bordell.Kvinnorna är ifrån olika länder o i olika åldrar.Många är romer som inte tolereras i vissa östländer o som har det eländigt i södra Europa.Stannar man o pratar med dem ett tag så ställer de alla samma fråga:kan du inte hjälpa mig till Sverige? Eller Norge eller Danmark? Känner du inga av mina landsmän där du bor?
På den fina strippklubben i Warszawa nära det lyxiga hotellet dansade en rad unga vackra kvinnor. Jag bjöd en av dem till mitt bord för att samtala och hon berättade att alla på klubben drömde om att komma norrut.Så varför hota någon? Punkt 2) Sven Axel Månsson har 0 trovärdighet i det här sammanhanget.Han var en gång medlem i Sexualpolitisk Front där vi arbetade för de prostituerades rättigheter:I själva verkat byggde både han o den ynklige forskaren Stig Larsson sina kariärer på det material vi gav dem insyn i och tillgång till i djupaste förtroende men som de senare förvrängde totalt. Jag skrev om detta på Sourze [länk]
anonymt inlägg #11
Kritisera inte allas vår Mona Sahlin [länk]
anonymt inlägg #12
Jag har nämnt Robert Aschbergs EXPO utan att någon har höjt på ögonbrynet. Expo som är ett farligt vapen för de politiskt korrekta borde nog ta del av deras förtjusande verksamhet som flertalet här borde rodna inför som gör antydningar om SD främlingsfientlighet och rasism av dumma människor. [länk]
anonymt inlägg #13
Du har helt rätt Sunny. Det finns också undersökningar från t ex Nepal som visar att det är helt obehövligt att tvinga unga kvinnor till prostitution på bordellerna, eftersom det är så många som står i kö för att få arbeta där. Och det är inte så konstigt; i t ex en undersökning (som dessutom i sitt uppsåt är verkligt fördömande gentemot prostitution och sexköp) från tolv av Indiens delstater (under ledning av Sankar Sen: A report on Trafficking in women and children in India 2002-2003. NHRC, ISS, UNIFEM. [länk]) fann man att genomsnittsinkomsten för en prostituerad låg på 11 600 rupier i månaden, medan det i andra okvalificerade yrken bara var en tiondel som kom upp ens i 1000 rupier/mån, och hälften erhöll inte någon lön alls. Dessutom måste man ovilligt rapportera att frekvensen på dem som traffickerats eller som själva flydde prostitutionen inte låg högre än runt fem-sex procent. En siffra som återkommer i flera undersökningar av trafficking, som hos Boonchalaksi & Guest’s (Prostitution in Thailand. Institute for Population and Social Research. Bangkok 1994) och Busza, Castle & Diarra (Trafficking and Health. I British Medical Journal 2004, pp 1369-1371). Och detta trots att Sen och hans team verkligen intensivt gick in för att finna "slavar" och "traffickingoffer". Att inkomsterna som prostituerad vida överstiger inkomsterna inom vanliga yrken visas bl a av Levitt & Venkatsch’s studie av prostituerade i Chicago (An Empirical Analysis of Street-Level Prostitution. Chicago 2007. [länk]). I genomsnitt tjänade en prostituerad fyra gånger så mycket som en arbeterska inom andra okvalificerade yrken! Phongpaichit (From Peasant Girls to Bangkok Masseuses. Geneva 1982) kom för thailändska förhållanden fram till att en prostituerad tjänar ungefär 25 gånger så mycket pengar som en kvinna inom andra okvalificerade yrken. Ändå kommer västerlänningarna dit, hötter med fingret och säger: ”aja, baja, inte bra jobb, sluta nu så jag inte behöver må dåligt av vetskapen om att du prostituerar dig. Förbli fattig istället, det är mycket bättre för mig”! Och precis samma sak säger de till de kvinnor som kommer till Europa och vill försöka förbättra sin situation. (Fortsättning i nästa kommentar)...

inlägg #14
...Den s k ”omsorgen” om prostituerade från de ”goda” västerländska medelklassaktivisterna har inte ett dugg med godhet att göra, som du ju vet av egen erfarenhet Sunny. Däremot, som vi sett från t ex de arbeten som skrivits om ”det vita slaveriet” på 1800-talet, Dag Stenvoll’s studie (From Russia with Love? Newspaper Coverage of Cross-Border Prostitution in Northern Norway 1990-2001, in: The Euopean Journal of Women’s Studies, vol 9(2) 2002, pp 143-162) av attityderna kring ryska prostituerade i Nordnorge, och Gülçür & Ýlkkaracan’s studie (The ”Natasha” Experience: Migrant sex workers from the former Soviet Union and Eastern Europé in Turkey, in:Women’s Studies International Forum, vol 25(4) 2002, pp 411-421) av s k “nataschor” i Turkiet, så handlar det väldigt, väldigt mycket om kvinnlig egoism. Man vill helt enkelt inte ha den ovälkomna konkurrensen från andra kvinnor. Männen ska finnas där för att lägga sina pengar på enbart ”rätt” kvinnor (i England under 1800-talet var detta särskilt akut, eftersom bara 40 procent av medelklasskvinnorna blev gifta; män valde helt enkelt oftare att underhålla älskarinnor från underklassen, eller gå till prostituerade, än att betala dyrt för äktenskap där tidens puritanska moralism sade att ”riktiga” kvinnor inte hade sexuella känslor – klart som fan att medelklasskvinnorna måste bekämpa prostitutionen). Intressant nog var det också detta fenomen som gjorde att kristendomen blev en kvinnoreligion i antikens Rom. Denna religion sa ju att männen måste sluta att hålla älskarinnor, eller gå till prostituerade (vilket i stort sett alla män gjorde, helt legalt), vilket alltså skulle betyda att de pengar mannen la på andra kvinnor skulle tillfalla hustrun istället om kristendomen segrade.

Tack för länken till din artikel om Månsson. Den har jag missat, även fast Du och jag tidigare kommunicerat om detta.
inlägg #15
Annons:

Rättelse: Jag hade läst artikeln Sunny. Kom bara inte ihåg det innan jag gått in på den.
inlägg #16
Visa sida: 1 2

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se