Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2
"kollektiv gruppering " är inte en grupp per definition kollektiv?
inlägg #1
Vad jag menade med kollektiv gruppering var mer att det är en gruppering som sätts av den kollektiva allmänheten. Det är liksom grupper som bara finns.
inlägg #2
Till skillnad från de som inte finns då?
inlägg #3
Men det finns grupper som är djupt rotade och det finns grupper som skapas. Kön är en grupp som är djupt rotad, och en skolklass är en grupp som medvetet skapats.

Förstår du?
inlägg #4
Nja, det finns grupper man själv valt tillhöra och det finns grupper man tillhör vare sig man vill eller inte. I grund är det inget problem att vi hela tiden delar in människor i grupper, det är däremot är det är då om man generaliserar och tilldelar indivier i en grupp egenskaper som inte har någon relevans. T.ex att de som är muslimer tillhör gruppen muslimer är relevant men att gemensamt tilldela dem egenskaper som fallenhet för terorism är irrelevant.
inlägg #5
Annons:

Du har skrivit en intressant artikel Elias! Om det stämmer att Du bara är tretton år så är det väldigt bra gjort. Men det här med olika grupperingar sitter djupt - exempelvis man/kvinna, svensk/utlänning - helt enkelt vi/dem. Och jag tror att det är svårt att komma åt. Men än en gång - bra skrivet och väl tänkt!
anonymt inlägg #6
Elias: vad jag förstår undrar du snarare över de grupperingar som, av samhället, s k a p a s, att du tycker dessa är onödiga? Kanske man kan börja med sig själv? Som individ speglar du dig i en annan, den nyfödda redan i modern, och en socaliseringsprocess inleds. Det är väl så att vi, i den lilla gruppen, har också koder; normer för vad vi kan och inte kan göra. Kan t o m handla om en grupps överlevnad, som kan reglera detta. Går vi sen vidare till en civilisation, som därmed har utvecklat ett lagsystem, (Vårt bygger fortfarande på 10 Guds budord, även om Stat och kyrka numera har separerats.) Under årtusenden har lagar och "spelregler" på olika sätt styrt individens frihet. Man kan också säga att idag är demokratins uppgift också att skydda de som "avviker", genom t ex hets mot olika grupper. Och här har du faktisk en poäng! Genom att det oftast i praktiken, blir så att vissa grupper då betraktas som svaga, blir "offer" för systemet. Ett konkret exempel. Är jag "svagare" för att jag ä r kvinna, invandrare, handikappad o s v? Man bör kanske inte i första hand se problemen - utan se individens möjligheterna och resurser istället? Här tror jag en förklaring är till "vi och dem".
inlägg #7
Leif-Arne: Jodå, det kan säkert ha någon relevans. Men jag reflekterade mer över varför vi gör det.

GunnarL: Tack! Grupperingar är djupt rotade, det är intressant att spekulera i.
inlägg #8
#7 Inger Olsson ett mycket fint talande inlägg som jag självklart står bakom.
anonymt inlägg #9
9) Vadå, har du hjälpt Inger O att skriva det här? Eller vad eller var är det som du "står bakom"?
anonymt inlägg #10
Visa sida: 1 2

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se