5 Nåja, jag vet ju en del om hur dom skall tas... Har nära släkt i Norge, det talades både norska och danska i min familj. Sambo med en finska i 30 år. Svensk, nordbo... just nu mer europe, även globetrotter/världsmedborgare. Vilket är viktigast? Allt och inget, en liten aning tolerans och öppenhet för den geografiska tillvarons lotteri och insikt om den enda absoluta gränsen, den som klotet utgör kanske? (Host...)
anonymt inlägg #11
Jocke-sourzial 2010-02-05 18:50:00
Tillägg 11: Efter "geografiska lotteri" skulle det läggas till "biologiska" också kom jag på...
anonymt inlägg #12
GunnarL 2010-02-05 21:23:00
Bra skrivet! Sen nedvärderar ju kommentarerna hela Din artikel. Speciellt tjatigt med Leif-Arnes ständiga tjafs om anonymitet. Ett tjatande som har pågått i flera år. Vill han inte diskutera med de som skriver under pseudonym så har han ju friheten att hålla käften. Att sen Jocke sourzial också skriver under anonymitet gör ju hela diskussionen löjlig! Men Din korta artikel är både bra och tänkvärd.
anonymt inlägg #13
GrunkanL 2010-02-05 21:49:00
13 ? (Anonym)
anonymt inlägg #14
GrunkanL 2010-02-05 21:56:00
Man kan knappast klara av att analysera problematiken med invandring, kulturkrockar, främlingsfientlighet, revirtänkande eller etnocentricitet, med bara en sådan här dikt.
"Lögn och förbannad dikt" heter det. Alltid ett försök, man alltför enkelt tror, och hoppas, jag för min del.
anonymt inlägg #15
Annons:
GunnarL 2010-02-06 18:33:00
15/ GrunkanL/ Förvisso sant - problematiken är lite svårare än så - men dikten i sig är bra ändå! (där fick jag t.o.m. ihop ett rim utan att jag visste om det).
anonymt inlägg #16
Utforskaren 2010-02-06 19:07:00
Gunnar du skrev att den här artikeln var bra? Javisst är den bra i det hänseendet hur man sprider politisk lögnpropaganda. Om vi lusgranskar alla politiska partier så hittar vi folk som borde syssla med någotpå grund utav bristande kompetens. Ett genomgående fel vi och även politiker gör är att vi dekar ned på folk som är av andra politiska åsikter. Ska vi inte vara så pass storsinta att respektera att alla människor har olika bakgrunder som svenskar eller av annat folkslag är det någon som kan säga dessa ord,"lita på mig för alla andra ljuger? Det är väl ändå så att våra åsikter oftast inte är våra egna utan vi läser något som vi gillar och har ett politiskt för omväxlings skull gjort ett vettigt uttalande så är det bra men för den skull uppväger inte detta med allt annat ett parti står för. Jag gillar SD för vissa saker men inte så mycket att jag skulle rösta på dem och likadant när det gäller övriga partier. Jag tror nog att du Gunnar lägger din röst på ett parti i förhoppningen att de ska bättra sig, men sossarna har två andra partier att ta hänsyn till och av den anledningen ser jag de båda blockens partier som inkompententa att stå på egna ben och än mindre "styra oss" som alliansen bevisar. Jag efterlyser ett parti som vill samarbeta med befolkningen och var hittar man det partiet?
anonymt inlägg #17
GunnarL 2010-02-06 19:19:00
17/ Läs Utforskaren! Du kan börja med Matteus 7:12, Mahabarata 5:17, Cogashastra 2:20 eller Analekterna 15:23. Bara som en början. Är du klurig så börjar du kanske förstå.
anonymt inlägg #18
Utforskaren 2010-02-06 19:28:00
Aha Gunnar om man läser bibeln så finner man alla svaren? Vad är det som säger att folk för flera tusen år sedan var mer kunniga i psykologi och pedagogik som det mesta ändå handlar om och allra helst med dessa profeter som var dåtidens politiker för att skaffa sig personlig makt och inflytande som jag inte ger ett vitten för. Nej, jag tror nog att vi får anpassa oss till dagens rådande förhållade och anpassa oss därefter som är svårt för oss alla men vi försöker göra så gott vi kan hoppas jag på.
anonymt inlägg #19
GunnarL 2010-02-07 00:28:00
19/ Utforskaren, Det handlar helt enkelt om kärleken till sin medmänniska. Det är inte frågan om vare sig psykologi eller pedagogik - snarare helt enkelt om medkännande med dem som har det svårt. Det är bättre att du kocentrerar dig på det, än att du sitter och läser en massa dumheter om jordens förstörelse eller rymdmänniskornas påverkan på vår värld. När du är inne och söker på nätet så söker du helt enkelt fel saker.