Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Politikerna skapar inga jobb!
Visa sida: 1 2 3 4 5
Marknaden, och politikerna, håller precis på att vakna upp till den nya verkligheten: Ekonomikris, resurskris, miljökris, förtroende/politiker-kris, balanskris, klimatkris, osv.
"Arbete" är inte ett självändamål, "rimlig välfärd" är. Många arbeten är kontraproduktiva, och "full sysselättning" är en illusion!
anonymt inlägg #21
14/ Leif-Arne, Vad är det som får dig att tro att du bestämmer vad som är seriöst eller inte? Jag talar om att en nyliberal ideologi präglar dagens samhälle och har varken nämnt Reinfelt eller Borg. Jag talar om ett samhälle där det är legitimt - och till och med accepterat - att man avskedar ett stor antal människor och sätter deras familjer i en utsatt position, samtidigt som man ger rekordutdelningar till aktieägare. Det är i sanning nyliberalism! Det är Milton Friedmans vision om att man skall ha några extra skjortor på hyllan utifall de skulle efterfrågas! Det är det övergripande tänkandet i samhället som är nyliberalt. Tyvärr allmänt accepterat!
anonymt inlägg #22
14/ Leif-Arne, Vad är det som får dig att tro att du bestämmer vad som är seriöst eller inte? Jag talar om att en nyliberal ideologi präglar dagens samhälle och har varken nämnt Reinfelt eller Borg. Jag talar om ett samhälle där det är legitimt - och till och med accepterat - att man avskedar ett stor antal människor och sätter deras familjer i en utsatt position, samtidigt som man ger rekordutdelningar till aktieägare. Det är i sanning nyliberalism! Det är Milton Friedmans vision om att man skall ha några extra skjortor på hyllan utifall de skulle efterfrågas! Det är det övergripande tänkandet i samhället som är nyliberalt. Tyvärr allmänt accepterat!
anonymt inlägg #23
Göran då ser vi fram emot att vi får helt nya och djärva politiker. Vi meddelar väl varann när vi hittar dom?
anonymt inlägg #24
Jag tycker att jobben kan avföras från valrörelsen. Det blir annars bara ett osmakligt käftande om vilket parti som "sänker trösklarna" för de långtidsarbetslösa mest.Eller en fråga om alltid mer aldrig nog för antalet offentliganställda
anonymt inlägg #25
Annons:

Om det vore så enkelt så hade de socialdemokratiskt styrda kommunerna höjt kommunalskatten och anordnat kommunala beredskapsjobb
anonymt inlägg #26
Att upplåta Sourze spalter till ungdomsförbundens ledare kunde vara en bra idé om de hade frsch, radikala idéer hur de ville förnya Sverige och göra något bra för ungdomarna. Men de verkar i praktiken använda gruppinsändare som riskerar att blockera varje utrymme för de som inte har samma möjligheter att komma till tals. Här tävlar de vuxna politikerna om att "sänka tyrösklarna för långtidsarbetslösa ungdomar". Det innebär att arbetsgivarna knappast skulle behöva betala något alls om företagarna bara anställer. Att sänka förstaklönen för alla ungdomar skulle inte göra att arbetsgivarna ringer arbetsförmedlingen och efterlyser folk. Bara gynna oseriösa arbetsgivare. Ingångslönerna är låga och det finns ingen undre gräns för tjänstemannaarbete (Gamla SIF:s lägstalön används inte i praktiken)) Arbetsgivarna anställer när de får order, alternativt när de uttömt varje möjlighet till gratisarbete och gratisövertid. Statliga och kommunala investeringar kan göras och övertidsreglerna kanskärpas när det gäller efterföljan och tillämpning
anonymt inlägg #27
steno du är, som alltid, väl insatt. I slutet av din artikel säger du att uppfinnare och entreprenörer är värda att satsa på. Det tror jag också, liksom kunskap och forskning.
inlägg #28
Det är väl de vägar man måste gå i väntan på att den internationella konjunkturen vänder
anonymt inlägg #29
Att oroa sig för arbetslösheten är likvärdigt med tanken varför röstade jag på ett riksdagsparti? Förklaring ges vid anfodran, Apropå fodra hur många matar småfåglarna i denna kalla vinter och mycket snö. [länk]
anonymt inlägg #30
Visa sida: 1 2 3 4 5

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se