Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Politikerna skapar inga jobb!
Visa sida: 1 2 3 4 5
8/ steno/ Jag talar inte om något beredskapsarbete ā la 30-talet. Jag talar om fler lärare, mindre skolklasser, mer personal i vården, osv. Det är bara frågan om politiskt mod och politisk vilja. Så visst kan politiker skapa jobb. Låter man sig flyta med i marknadskrafternas ström så går det så klart inte. Då går värdefulla resurser till direktörsbonusar och politikerpensioner i stället.
anonymt inlägg #11
#10) Därför att höjda skatter med nödvändighet ger fördyringar av produktionen i slutändan, då hjälper det inte med effektiviseringar, exporten hämmas.
inlägg #12
12/ Jag vill inte ge mig in i en lång nationalekonomisk diskussion just nu. Men steno har fel när han skriver att politiker inte kan skapa jobb - för det kan de visst om de bara vill! Det ingår på något sätt i den nyliberala ideologi som för närvarande råder, att man undervärderar politiken och övervärderar marknaden. Och det tråkiga är att politikerna också köpt detta.
anonymt inlägg #13
#13) Om du vill hålla dissussionen på ett någorlunda seriöst plan så borde du göra åtskillnad mellan nyliberal och socialliberal ideologi. Regeringens största parti är idag att betrakta som ett socialliberalt parti, t.ex Borg och Reinfeldt, även om det finns de som repressenterar ett mer nyliberalt och konservativt tänkande.
inlägg #14
Det är klart att modiga politiker kan göra mycket men alltför många skandaler har avslöjats av media och av andra att modigheten skulle vara att man effektiviserar först innan man fyller på. Riksrevisionen har haft en hel del att säga om effektiviteten. I DDR hade alla arbete men ineffektiviteten ledde till bankrutt. Kanske ett antal kärnkraftverk till och utbyggnad av älvar men vilken politiker i Sverige vågar det
anonymt inlägg #15
Annons:

Steno jag håller med om dina åsikter, att så länge marknadskrafterna styr får de hållas och kanske vänstern är det enda parti som har en erinran om detta.
anonymt inlägg #16
15/ Jag driver bara tesen att politiker - i motsats till vad din artikelrubrik säger - kan skapa jobb. Massmedial kritik har inte ett dugg med detta att göra. Jag upprepar: Politiker kan skapa jobb!
anonymt inlägg #17
Tack man kan som idealist ha en annan mening men erfarenheterna har visat att trots alla har de bästa avsikter så kommer Sveriges politiker att sköta det ungefär som förut. Eskilstuna är kanske det mest sossifierade staden i landet och var det mycket mer förr. Konsumbutikerna dominerade fullständigt, hyresgäsrtrörelsen vasr stark. Fackföreningarna hade egem byggnadsproduktion. Men idag har man landets största ungdomsarbetslöshet
anonymt inlägg #18
Steno angående ungdomsarbetslösheten och generellt sätt får man antingen man vill det eller inte hålla med SD syn på saken. Alltså vi importerar arbetslöshet.
anonymt inlägg #19
18/ steno, Jag tror också att politikerna kommer att sköta det precis som förut för de sitter ju ganska tryggt och säkert med oerhört förmånliga pensionsavtal. Men det är faktiskt inget axiom att de skall sköta det precis som det går till i dag. Det kanske inte vore fel om lite mer ideologiska tankar fick komma tillbaka. Och märk väl! Jag pläderar inte för en socialdemokrati som jag anser har tappat både ideoloigi och fotfäste. Jag skulle vilja se något politiskt parti som inte sväljer den idiotiska föreställningen att "marknaden vet bäst". För med jämna mellanrum får vi bevis på att "marknaden" inte vet ett skit!
anonymt inlägg #20
Visa sida: 1 2 3 4 5

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se