Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Avskaffa licensjakt på varg
Visa sida: 1 2 3
Det dödas 100.000.000 hajjar varje år ca 15000 varje 90 min, dessutom är ca 95-98% av hajjen redan utrotad. Ett djur som existerat i ca 450 miljoner år,förmodligen ett av tidernas äldsta arter.Vargar är säkert jätte viktiga för ekosystemet men jag vet att hajjen håller ekosystemet i balans i haven.Om de blir utrotade kan det leda till kollaps i ekosystemet då,kan det stämma. Det sjuka är att de blir utrotade pga hajfensoppa.det finns lagar mot hajfiske men inga lagar mot att fena en haj det betyder att hajjen tas upp i båten tar dess fenor och kastar tillbaka den i vattnet levande, utan armar och ben är det svårt att simma.
anonymt inlägg #11
Jocke: givetvis Skånes djurpark. Och i det sammanhanget togs "inavels-problem" upp...
Får fundera på ditt svar: "Klart att människan måste styra ("förnuftigt" s.k.) när hon nu redan har lagt sig i allting."
inlägg #12
Något som vi saknar är människans balans liksom naturen försöker skapa sin. Om vi överdriver att använda de resurser vi har och använder dem nästan i ett slags okynne med tanken att vem bryr sig, om jag förbrukar lite extra och de som inte hinner med i svängarna får skylla sig själva är nog en ganska typisk bild av vårt habegär. Så här skapas även debatten, någon eller några har gått till en överdrift vad det än må gälla. Jägaren som måste få sitt begär tillfredsställt att få panga och skjuta i skogen och helst någon levande varelse. Vips kokas det ihop att Vargen är ett hot mot oss, som då får bli ett utmanande villebråd att skjuta och så sätts debatten igång och vargar skjuts. Sedan kommer vi mer fredliga och säger usch och fy, sedan debatteras det om vårt vargbestånd hur viktigt det är av ena parten och den andra tycker tvärtom? Tänk om vi lade ner allt krut på kriminella som är hundra gånger farligare än Vargen det säger man inte ett ord om? Det här var ett inlägg om vår balans i tillvaron som vi måste lära oss att ta hänsyn till, utan den så blir det inte någon rim och fason på våra åsikter vad det än gäller.
anonymt inlägg #13
11 jag såg programmet du indirekt syftar på, fruktansvärt. Om det stämmer med ekobalansen, så är ju hajen viktigare än vargen och som ju ändå finns, och får finnas, i Nordamerika och Ryssland i stort antal. I Medelhavet lär 90% av hajen vara borta.
Det är i princip samma problematik, oavsett det gäller varg, haj, orangutang eller annan naturskövling: Mänsklig dumhet och girighet!
Att "bry sig" på detta område är inte väl inte tillräckligt tufft heller, för vissas attityd...
anonymt inlägg #14
Djuren i vår natur är indelade i tvenne lag: rovdjur och bytesdjur.De flesta djuren dör en våldsam död mycket unga och före könsmogen ålder.Tillgången på mat avgör antalet rovdjur,människans inverkan ej medräknat.Med 2 500 vargar i Sverige räcker icke bytesdjuren i längden! Under 1800-talets första hälft fanns det ingen fast älgstam i norra Norrland och renantalet ( då vildren ) var också mycket litet.Därför liten vargstam, aldrig fler än 1 000 stycken och de flesta söder om Dalälven. Var är realismen i alla rödgröna inlägg? Var är realismen i Naturskyddsföreningens påståenden att vi utrotar varg i Sverige? Mycket aggressiva hundar, speciellt framavlade, skulle behöva användas och stängslade djur, även renar, för att skydda boskap i Sverige mot den typ varg vi har.Vill vi ha det så?
inlägg #15
Annons:

Mats Hägglöv du läste tydligen inte inlägg #6 gör gärna det och kom med en kommentar.
anonymt inlägg #16
20 friska Vargar ska importeras till Sverige, hellre det än 20 Gamar.
anonymt inlägg #17
Bures Maria !
Hoppas att Du får med Dej socialdemokraterna på en ansvarsfull rovdjurspolitik i den röd-gröna kommande regeringen.
Jag röstar på Dej och Miljöpartiet.
anonymt inlägg #18
Eftersom vargvännerna verkar vara koncentrerade till Stockholmsområdet så tycker jag att det huvudsakligen är där man skall utveckla vargstammen! Det finns ju ganska stora skogsområden både i norr och söder. Och när rådjuren tagit slut kan man ju alltid hoppas på att en och annan hund får släppa livet till under den obligatoriska kvällspromenaden. Jag funderar för övrigt på att det är ungefär samma människor som ömmar för vargarna som de som ömmar för att våra slaktdjur inte får "en värdig död". Mycket konstig moral! Har någon av dessa djurvänner sett hur en varg beter sig när den dödar ett får? Där är det min själ inget snack om smärtlindring eller snabb avlivning - fåret äts upp bit för bit under ett fruktansvärt lidande. Men det skiter naturligtvis djurvännerna i!
anonymt inlägg #19
Gunnar har du sett hur kriminella gäng misshandlar en människa som kanske dör av sviterna? Detta är mycket mer intressant att yla om än hur vi Stockholmare ser på vargar när det finns hemska typer att jaga livet ur istället.
anonymt inlägg #20
Visa sida: 1 2 3

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se