Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Avskaffa licensjakt på varg
Visa sida: 1 2 3
2 saker har slagit mig ang. "vargdebatten". 1) C Darwins viktigaste budskap var att den giriga människan vill även styra det naturliga och sexuella urvalet hos allt levande - om det gynnar henne på kort sikt. Även i denna artikel får man läsa: "Den genetiska variationen i stammen är också för liten och det finns problem med inavel."... Åter igen ska människan styra? De gröna anser sig representera "naturen", men varför kringgår man att den bara ä r, och därför löser sig ev. inavelsdefekter av sig självt. Individen blir steril och/eller får andra svåra defekter som gör att förmågan till överlevnad radikalt försämras. Populationer har därför gått under i alla tider och nya individer, med större förmåga till anpassning, tar förr eller senare vid.
2) M Wetterstrand tar upp förslaget om att ekonomiskt stödja de med tamboskap. Jag har alltid undrat över hur dessa som har tamboskap övht kan lägga all skuld på vargen - utan att ens reflektera över varför de inte själva är betydligt mer måna om sina får o s v och bygger stabil inhägnad för att skydda dem? Väntar de på att Statens ska betala detta?
inlägg #1
Det är i princip samma resonemang som att "folk får skylla sig själva". Varför avla av sig så många i en stad i ett jordbävningsområde? Obs, kan gälla Tokiy eller Los Angeles också, med möjligheter. Sakkll vi lägga ner allt natur och djurskydd, fridlysning t.ex.?
Nej, människan har idag påverkat naturen så enormt mycket, och på så många sätt, är även ett fysiskt hinder. Så att naturen ibland, allt oftare dessvärre, inte klarar sig själv, behöver restaureras osv! Den kommer heller inte att avgifta sig eller städa sig själv! Sedan kan man ju resonera vad som skall sparas. Utifrån ekologiska perspektiv enligt min mening. (Ekologi - ett resultat av Darwin)
anonymt inlägg #2
Riktat till Inger O. Det är alltså inte främst för att styra, det är för att rätta till tidigare misstag, utrotning i detta fall. När det gäller t.ex storken så har naturvården därför varit mer tveksam, eftersom den levde i gränsområdet (kylan)för sin naturliga tillvaro. (I tidgare sovjetiska Baltikum har den dock överlevt.) Nu kom den tillbaka ändå, och har fått hjälp också. Inte bara vagnshjul på taken som tidigare.
anonymt inlägg #3
Jocke: Jag vet inte vad du menar med "Varför avla av sig så många i en stad i ett jordbävningsområde?" i förh. till vargen. Men det är bra att du tog upp frågan kring utrotningen. Vargen har en funktion i den ekologiska balansen. Det är ingen tvekan om det. Men hur vet människan hur m å n g a vargar som ska finnas i Sveriges natur?
inlägg #4
För en gångs skull en artikel från en Åsa-nisse-marxist (mp'are) som jag helhjärtat stödjer.
inlägg #5
Annons:

Många människor har reagerat häftigt och med stark avsky inför den massjakt på varg som de nyligen bevittnat via medierna, säger Svenska Rovdjursföreningen. Jakten, som enligt miljöminister Andreas Carlgrens ständigt upprepade mantra, skulle vara ”begränsad och strikt kontrollerad” innebar i själva verket att tusentals jägare både skadeskjutit djur och överskjutit de tilldelade kvoterna på över 10 % av stammen. I dagsläget oklart hur många.

– Svenska Rovdjursföreningen har aldrig fått så många reaktioner från så många människor från så vitt skilda boendeorter och professioner, som när det gått upp för svenska folket att regeringen öppnat dörrarna för massjakt på Sveriges fåtaliga vargar. Vi har på kort tid fått över 10 000 namnunderskrifter i protest mot jakten, säger Ann Dahlerus, generalsekretare i Svenska Rovdjursföreningen.
anonymt inlägg #6
210 vargar i ett så stort land som Sverige är otillräckligt om man gör internationella jämförelser, är kunnig på varg (här får man väl lita någorlunda på expertisen). Om vi säger att människan är 100 gånger mindre effektiv att söka partner (för skojs skull) än vargen? Skulle vi klara oss, överleva med 21.000 invånare spridda över större delen av landet(utan moderna kommunikationer obs?) Jorden är överbefolkad!
anonymt inlägg #7
7 Till Inger O, 4.
anonymt inlägg #8
Jocke, tja, har den där lilla "känslan" av att människan vill styra, även hur m å n g a vargar det får finnas i Sverige. Fast det kan se fint ut på papperet;-) En sak har jag också slagits över, har inte hört någon egentlig reaktion på v a r f ö r vargflocken r y m d e från en miljö, som de inte själva hade valt. Vilken inblandning har människan i detta? Jocke, jag är luttrad. Erkänner.

Jag är övertygad om att naturen tar ut sin rätt förr eller senare. Så också när det gäller överbefolkningen. Det är inte frågan om n ä r "vargen" kommer - utan en ofantlig panepedemi.
inlägg #9
Klart att människan måste styra ("förnuftigt" s.k.) när hon nu redan har lagt sig i allting. Men vi måste ju också var någorlunda överens HUR vi skall styra i viktiga eller kontroversiella frågor. Jakten är helt reglerad. När man får jaga de flesta djur, hur många när det gäller de större djuren. Vilka somär fridlysta osv. Så är det i de flesta "civiliserade länder". Råttor, kaniner och vissa kråkfåglar m.fl., där vet jag inte vad som gäller längre. Förr utgick "skottpengar" för "skadedjur". Råttor anses säkert som det forfarande. Varför? För att människans framfart har bidragit till ett råttproblem. Men vad är det för vargflock som rymt, den i Skånes djurpark menar du? Det är väl inte så konstigt, om man är varg! Har själv också rymt...Grrr
anonymt inlägg #10
Visa sida: 1 2 3

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se