Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4 5
Ja du Gunnar - det var frågan det? Jag ska svara på det så fort jag vet!
inlägg #11
Det är inte billigt att leva i varken Danmark eller Norge. De åker ju hit för att handla även mat. Så det är ingen lösning att på sikt höja lönerna för att få "lönespiralfällan"?
Vi kommer nog i framtiden att få många anledningar till att t ä n k a och agera ekonomiskt, dvs hushålla med alla resurser. För det är just det som optimalt betyder.

inlägg #12
#10) Visst har Norge ett högre löneläge, vilket är kanonbra. För Sverige. Norge gick nyss om Tyskland som vårt främsta exportland.
inlägg #13
:Som kört SAAB sedan 50-talet. Glädjande det gick vägen. (Tji fick Nilssönerna!) Man skapar inte kvalitetsbilar i premiumklassen med låglöner! Och det är där SAAB måste sikta in sig, till slut. Få bilar, något exklusivare, sportigare av hög kvalitet. Och framför allt med alltmera hänsyn taget till rbåde resurs, miljö och klimat-aspekterna. Men visst, sista chansen... Synd dock Koneniggsegg smög sig, (Maud O?) de hade ett avancerat elbilskonsept, aom det såg ut. Fast hurra ändå för SAAB! Ja Maud-du leva, så länge det går...
(Levnadsstandard är både ett relativt begerepp och dessutom en illusion. Sedan 50-talet, minst!)
anonymt inlägg #14
VID HYLLNINGARNA i kväll i Trollhättan så sas det klart ut att det var Premiumbilar i klass med BMW som måste byggas - o ta betalt därefter. Om detta är rätt väg kan jag inte bedömma. Men billiga bilar är det ju gott om - snart väller det in flera. //I går var jag utfattig - i dag äger jag en rostfri gammal SAAB a 10.000 kr. Nu kan jag köra på huvudgatan igen.
inlägg #15
Annons:

Nåja, SAAB har fått en ägare och är inte längre nedläggningshotat i snar närtid, det är egentligendet enda som är klart. Det är ju vackert så.
inlägg #16
Även om avsikterna nu är goda så kan man ju inte producera bilar på den nivå som gällt de senaste månaderna. Om inte föeretaget går med vinst om ett år så händer ngt stort. Som att lokalerna används för helt annat ändmål - sammansättningsfabik för ett annat företag till exempel./ HUr många bilfabriker har slagit igen i Usa på senare år? Vad finns kvar av den väldiga engelska bilindustrin.
inlägg #17
Om Sverige haft strategin att konkurrera genom att sänka löner i stället för att strukturrationalisera och producera kunskapsbaserade produkter och tjänster så hade vi suttit med tusentals lågavlönade sömmerskor i en utdaterad tekoindustri t ex (och arbetare i varvsindustrin). (Och vi hade alla varit fattigare). Det är inte säkert att vi ska vara duktiga på att "sätta ihop" bilar i Sverige i framtiden, däremot kan vi bli duktiga på att designa och konstruera fordon med avancerat teknikinnehåll. Teko har t ex idag ändrats till en framgångsrik modedeverksamhet och återförsäljarverksamhet (HM t ex) med många anställda .Kläderna "sätts ihop" någon annanstans.
anonymt inlägg #18
Bilindustrin har länge använt högteknologi och därför haft priset som konkurrensmedel. Färre, välgjorda, "personliga" Ferraribilar håller högt pris kvar, men det innebär att de anställda har hög kompetens...
En sänkt lön är väl inte allena rådande, om man inte tittar på kostnadsläget, när det gäller att leva? Ingen slump att tyskarna än idag fruktar inflation? Tycker att det i praktiken är svårt att, med statistik, jmf länder med varandra. Förresten, hur många länder har så många ensamhushåll, som Sverige, och vad kostar inte det? Många forskningsresultat pekar på att social ensamhet är både en sjukdomsalstrande orsak och verkan, vilket kostar.

inlägg #19
Idag bygger en "effektiv" industri inte i första hand på människans fysiska resurs. Vi kan ju redan se hur datorer och robotar har ersatt människan både inom bilindustrin till kontorets sfär. I framtiden kommer sannolikt "maskiner" att ersätta människan alltmer och den tekniska och kunskapsbaserade utvecklingen, med miljöhänsyn, blir avgörande på många områden. Alltifrån varor, tjänster till upplevelser. Jag tror att vi blir tvungna att gå mot en holistisk människosyn; att vi ser i helhet. Konkret innebär det att vi kan inte fragmentariskt skicka problemen vidare. Som idag.
Man behöver heller inte fysiskt vara på plats i en global värld. Datorer har ju redan förändrat den saken och vi kan kommunicera världen över.
Jag tror, och hoppas på, att man satsar mer på de mindre företagen, som har bättre förutsättningar att ta tillvara kreativa idéer och resurser hos anställda samt både snabbt och effektivt kan ändra/styra produktionen vid tuffare situationer. De stora "industrikolossernas" tid är passé.
inlägg #20
Visa sida: 1 2 3 4 5

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se