Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4 5 6

forts/ Men, visst måste man också ge dem som håller på vikten av erfarenhet rätt. Läste nyss om en kvinnlig rekryterare på ett stort företag. Så här säger hon: "När vi anställer folk tittar vi i dag mer på personen än tidigare, på de personliga meriterna, attityden och erfarenheterna, än att lägga tyngd på akademiska poäng. Samhället förändras åt det hållet," säger Lisa Forsström till metro.
inlägg #41
Ingloz 17:56 Nu har du förklarat något som jag funderat på även om jag är en ytterst medveten person om mitt ego, så just det där om att söka jobb, i mitt fall uppdrag, gav du mig svaret att jag nästan alltid har blivit accepterad för min framtoning och ändå är jag bara mig själv utan några åthävor. Förvisso blir jag gärna omtyckt av kvinnor men det är en annan avdelning då kanske man har den rätta blicken för att förtjusa, nä nu låter jag kvinnlig, men så är det i alla fall.
anonymt inlägg #42
#42/ Utforskaren, (på tal om att söka jobb) Även om det är mest äldre skribenter här så kan det ju finnas en och annan arbetssökande: Tänk på hur du uttrycker dej för arbetsgivare kollar nätet ... Att det vimlar av fördomar kring hajpade Fb kan väl ingen förneka. Men - "det är vad man gör det till" tänkte jag, och beslöt mej för att undersöka om det stämde. Kändes lite som när jag "wallraffade" på en fabrik Mörby på sommarlovet för längesedan. Gratis-tidningen metro bidrog till att jag plötsligt var en fejsbokare. "Tänk på att arbetsgivare kolllar Facebook" skrev man. Ungefär där började jag leva mej in i rollen som arbetsgivare (arbetslösheten bland unga närmar sej katastrof) så enkelt det blev att sålla bort agnarna från vetet. Så smidigt för chefen - och gratis! Vem som får jobbet? Ja inte blir det killen som drar ner byxorna på festivalfotot, även om han är tjugofyra och välbyggd. Eller tjejen som berättar att hon njuter av att mobba. Fb är ett fantastiskt instrument - men för vem? ... Och nu känns det som om även arbetssökande sourzeskribenter behöver påminnas om att här kan din blivande chef se hur du uttrycker dej, eller hur det står till med din sociala kompetens - på både ont och gott.
inlägg #43
Ingloz 21:29 det är tur att man är sin egen chef som kan vara mycket disciplinerad mot mig så att man nästan skulle tro att det är ens självän, skämt åsido. För närvarande har jag ett samarbete med en firma som har fyra delägare, min uppgift är idègivarens för färg och form bl.a så jag behöver inte oroas av några arbetsgivare på det sättet som du beskrev, som jag anser ha en fascistisk framtoning av den kategori av arbetsgivare som sysslar med sådan verksamhet.
anonymt inlägg #44

#44/ Utforskaren, det var givetvis inte dej jag tänkte på. Du är ju dessutom noga med att inte visa namn och foto ... Här en annan dagsaktuell artikel som har med avsaknad av livserfarenhet att göra - den berättar om tjejen som bloggade nedsättande om sin arbetsplats ... Chefen blev arg och facebookade i sin tur om uppsägningen. För det får han visserligen kritik från facket, men värst är det nog för tjejen som inte var tillräckligt smart och erfaren för att inse att det som skrivs på nätet kan lätt bli en fallgrop. Den här händelsen omnämns på de flesta löpsedlarna i dag.

inlägg #45
Annons:

Ingloz 22:20 självklart fattar jag vad du menar, men här ha vi ett problem på alla händer att vi inte får generalisera och då är det faktiskt lätt att det uppstår missförstånd. Politiker och journalister generaliserar och då undrar jag varför inte vi också kan göra få göra det, för normala människor kan skilja på generalierade meningar som finns alla bevis på, när vissa här påpekar detta här, annars skulle de aldrig kunna anmärka på saker och ting som generaliseras. Om vi ska anses som extraordinära talmän för vår befolkning så är det mer än övermaga om någon tror det. Var övertygad om att där ute är det inte många som håller med om våra åsikter och just därför kvittar det vad vi skriver om" genaliserande eller inte.
anonymt inlägg #46
#46/ Utforskaren. Vad då menar du? Generalisera? Jag berättade om en verklig händelse som tidningarna skrev om i går d 19 jan, och som t.o.m. var omnämnt på löpsedlarna.
inlägg #47
Ingloz 12:43 skriver jag så otydligt så att du åter tar åt dig i onödan, du får nog läsa exakt hela inlägget och tänka efter vad jag egentligen skrev. Jag skrev just det motsatta att man inte ska generalisera, "för att sedan ifrågasätta detta" för att det är mer omständigt att precisera och räkna upp exakt antal personer som tycker si eller så. Jag betonade också att politiker och journalister är accepterade för att de generaliserar, men vi på Sourze får inte generalisera?
anonymt inlägg #48
Jag har roat mig med att ringa några politiska partier på förmiddagen och pratat invandringsfrågor och blev hänvisad till CSB rapport som tydligen endast en Webbtidning har tagit upp, givetvis av förståeliga skäl men ändå? [länk]
anonymt inlägg #49
#48/ ... ordet generalisera hör över huvud taget inte dit!
inlägg #50
Visa sida: 1 2 3 4 5 6

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se