Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4 5 6
Men så mycket kan jag säga: kommentarer i stilen "Åh, det där var så klokt... jag hoppas han lär sig"... det är definitivt förklemande och nedsättande. Det är att säga "Lille dumbom, vi vet så mycket bättre än du för vi vet det här som inte du vet... och dessutom tror vi att du är för korkad för att lära dig". Hur tror ni att ni kan förväta er någon form av resekt när ni uppför er så totalt respektlöst och rent ut sagt äckligt mästrande? Så gamla som ni är borde ni *skämmas* att ha ett sådant förhållningssätt till andra människor.
inlägg #31
Den här artikeln saknar ett logiskt tänkade och är mest ett svammel av artikelförfattaren som förmodligen har en mycket dålig erfarenhet av vuxna som läxat upp honom otaliga gånger, det här kan man läsa mellan raderna.
anonymt inlägg #32
30/ Michael, Jag säger inte att "jag vet bäst". Vad jag försöker säga är att "livserfarenhet" inte är något man lär sig i böcker utan som man får genom livet självt. Jag håller givetvis med om att senioritet inte kan ersätta kompetens.
anonymt inlägg #33
#31&33 Många unga har dock en bristande förståelse för den erfarenhet som bara att leva ger. Alltså, man kan inte ersätta kompetens med livserfarenhet, men om två personer har samma teoretiska kompetens är sannolikt den mer livserfarne mer insiktsfull.
anonymt inlägg #34
#31 / Michael Lundahl Du har inte svarat på min direkta fråga i #23/ Har du inget konkret svar att ge, så ok - var då karl nog att stå för det, för du vill väl fortfarande vill bli respekterad? I ditt ställe skulle jag sluta med att förklena mej själv med lögnaktiga beskyllningar om andra, oavsett ålder. Jag hade förväntningar på att en sourze-skribent som tillhör själva eliten skulle ha mognat på alla dessa år och ha annat än ren lögn att komma med. Du vill vara ett gott föredöme för barnen. Bra! Börja med att tala sanning!
inlägg #35
Annons:

Här döms folk ut efter ålder kan jag se. Skulle vara intressant att få veta ML:s egen ålder...Och om den kan ha några möjliga begränsningar, enligt ML själv.
anonymt inlägg #36
Här kan vi se olika vinklar att tolka ordet "livserfarenhet" och på olika sätt har nog alla rätt. I alla tider har paradigmskiften uppstått. Teoretiska kunskaper har reviderats. Ett klassiskt exempel är antikens världsbild, som slogs sönder f ö r s t på 1600-talet och ytterligare därpå 1900-talet av A Einstein. Fortsättning följer? Det man kan konstatera är att 1) vår människosyn påverkas av vår världsbild och inte tvärtom. 2)begreppet visdom, som även innefattar insikt, är större än enbart "kunskapen". (Hänvisar till t ex Spinoza.) Vissa personliga egenskaper är då avgörande, tror jag. Öppenhet och nyfikenhet hänger ihop med ödmjukhet. Detta krävs också för att hantera livets ovisshet - och därmed brister. Visst, man kan vara bra smart, men det bevisar alltså inte att man har insikt.
inlägg #37
#37/ Inger Olsson, med de här orden har du, enligt min mening, fångat det allra viktigaste: "Vissa personliga egenskaper är då avgörande, tror jag. Öppenhet och nyfikenhet hänger ihop med ödmjukhet. Detta krävs också för att hantera livets ovisshet - och därmed brister. Visst, man kan vara bra smart, men det bevisar alltså inte att man har insikt" ... jag vill bara tillägga ordet sann - att vara öppen, nyfiken, ödmjuk och sann, det är min personliga strävan. Väl medveten om att sanningen ser olika ut för olika personer nöjer jag mej med den sortens sanning som är motsvarighet till att icke ljuga.
inlägg #38
Ingloz, 12:45 Ödmjukhet i absolut ära, den egenskap jag sätter främst hos oss människor, kan man man inte visa ödmjukhet har man för lite av respekt eller ingen alls för medmänniskan. Tråkigt men sant, övervägande delen av dagens ungdomar saknar respekt mot varandra och äldre. Det var som ett par yngre tonårs-flickor uttryckte sig, pensionärer borde dö. Att vara nyfiken på livet måste man vara, men att vara allmänt nyfiken på människors privatliv, Nej Tack!
Personligen tar det emot att utlämna sig själv, vis av den erfarenheten att detta kan ställa till det för en, det borde alla människor tänka på. ML har ju trampat i klaveret just av den orsaken att framhäva sig själv som någon extraordinär snille som vi andra snabbt har kunnat konstatera att det är han inte, utan har en hel del att lära sig hur man uppför sig som människa.
anonymt inlägg #39
#39/ Utforskaren, ja, personligen har jag alltid varit återhållsam med att "visa vad jag kan" utom vid tillfällen som tentor eller projektarbeten där man självklart måste visa vad man går för. Men jag minns särskilt första matteprovet i åk3 på folkhögskolan (matte och psykologi var mina favo) den ena efter den andra tog på sej segrarminen, spände ut bröstkorgen och gick med självsäkra steg fram med sina provresultat. Jag satt lugnt kvar. Min ambition var att utnyttja varenda minut så att inget slarvfel skulle smita förbi. När signalen ljöd och tiden var ute satt jag ensam kvar. Visst såg jag ett o annat försmädligt leende - Ett par dagar senare fick vi tillbaka de rättade proven. Jag var den enda som hade alla rätt! ... Nej, jag saknar allt prestige-tänkande på så sätt att andra får tycka vad dom vill om mej bara jag själv är nöjd - mina klasskamrater trodde att jag satt så länge för att jag hade kört fast, men i slutet av terminen blev det mej dom bad om hjälp. Och det är däri hemligheten ligger: att inte framhäva sej själv - därför har jag också alltid haft ett väldigt gott samarbete med ungdomar. "Den är störst som låter andra växa"
inlägg #40
Visa sida: 1 2 3 4 5 6

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se