Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4 5 6
#1: Oh ja... det vet jag. Grunden till den här artikeln var ett kommentarsgräl i en annan tråd där (minst) två personer försökte hävda att "livserfarenhet" klår precis allt och att förkovring egentligen var ett sätt att bli galen på.
inlägg #11
#3 och #5: Ja men då *krävs* det att man gör just det jag skrev också: utmanar sin kunskap och inte försöker strunta i det med meningslösa plattityder som motivering... som "gammal är äldst" och "skrattar bäst som skrattar sist" och andra meningslösheter. Poängen är att ålder inte är ett garantibevis för att man vet bäst. Mental vighet, nyfikenhet, och ödmjukhet inför att man kan ha fel även på ålderns höst (trots all så kallad "liverfarenhet") är det som krävs för att hålla skärpan uppe. Den som säger "Jag vet bäst för jag är äldst" har per automatik straffat bort sig ur diskussionen.
inlägg #12
Michael Lundahl 13:08, det går bra att kritisera dem som koncentrerat sig genom utbildning på Livets Universitet utan oss hade du aldrig fått din standard utbildning! Får inte livserfarna människor komma till tals så är det att likna med "hur ungarna ska lära pappa att göra barn" och du min vän tillhör den kategorin och därför fattas det mycket i din utbildning, men du lär nog kata på dig och blir säkert en förståndig människa med tiden, så än så länge ska du inte kasta yxan i sjön det finns nog hopp om dig också ska du se.
anonymt inlägg #13
Förra artikeln var relevant, men den här är ju rent nonsens! Måste MC lära sig knyta skorna varje morgon, stackarn? Av vem då? Knappt någon blir Nobelpristagare under 50 bast heller, även om de kan ha gjort upptäckterna långt tidigare. Men då har de, till skillnad från resonemagnet här, varit öppna för andras tidigare erfarenheter förstås.
anonymt inlägg #14
#13 och #14: Skönt att ni känner er pinsamt så berörda att ni måste gå i försvarsställning. Det var meningen...
inlägg #15
Annons:

Michael Lundahl 16:29 vadå? försvarställning, när man ger dig en upplysning och en uppmuntran att vi stöttar dig och hoppas på en god bättring.
anonymt inlägg #16
#16: Se... där har vi det igen... försvarsställningen. Det reflexmässiga mothugget. Ni uppfyller det jag skrev i artikeln om åldrande stötar som känner stoltheten hotad av unga människor... som - *efter* att ni lärt dem det ni kan - går om er och lär sig mer och nytt.

Skillnaden mellan mig och er är att jag är inte rädd för detta som ni är. När jag blir gammal så *skall* mina barn och andra människor som är yngre än jag veta bättre, annars har jag och skolan misslyckats kapitalt med att lära ut det viktigaste av allt: nyfikenheten och törsten efter kunskap. Att *enbart sitta och lyssna på de som är äldre än en själv kan bara leda till samhällets fördummande. De yngre generationerna skall alltid överträffa de som är äldre, annars går vi åt helt fel håll.
inlägg #17
Schematiskt exempel: generation 1 lär sig - efter mycket möda och stort besvär - addition. Denna kunskap ges till generation 2... som därefter lär sig subtraktion. Därmed kan Generation 2 mer än generation 1. Generation 3 får lära sig addition och subtraktion av generation 2... och lär sig sedan multiplikation. Och så fortsätter det. Visst skall föregående generationer ge sin kunskap till de yngre. Men de yngre kommer sedan att gå vidare, och lära sig mer och bättre. Och just *det* har ni äldre mycket svårt att acceptera.
inlägg #18
Jag värderar inte ordet "livserfarenhet" på samma sätt som Michael Lundahl. Livserfarenhet handlar inte om att kunna mest teoretiskt material eller att kunna klicka snabbt på datamusen för att finna information. För mig är "livserfarenhet" mycket djupare än så! Det kan röra sig om att ha konfronterats med en svår sjukdom (kanske näst intill en dödsdom) och ha tagit sig ur detta dilemma. Det kan handla om att bära en nära anhörig till graven, att mista sin älskade eller ett barn, att hamna i en arbetslöshetssituation där hela tillvaron rasar, osv. När man tar sig ur en svår situation är man "en erfarenhet rikare". Det skapar "livserfarenhet". Det handlar alltså inte om vem som är bäst på att spela TP.
anonymt inlägg #19
f/ Sen är det naturligtvis så som någon ovan skrev att ju mer man är med om, desto mer erfaren blir man, och då behöver det inte handla om tråkiga upplevelser - utan det kan röra sig om att jobba inom flera branscher, att göra resor, att träffa människor av olika slag, m.m. Men jag tycker att Din artikel blir lite slafsig om Du tror att "livserfarenhet" kan bytas ut mot teoretisk eller praktisk kunskap. "Livserfarenhet" är lite större.
anonymt inlägg #20
Visa sida: 1 2 3 4 5 6

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se