Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4 5 6
Nu har du säkert retat upp en del! ;-) Man skulle kunna lägga till Oscar Wildes syn på erfarenheter: "Erfarenheter är inget annat mer än misstag". Och vem avslöjar ens misstag om inte ett klarsynt barn?
inlägg #1
Oscar Wilde sa också: "Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting" :)
inlägg #2
Din text är intressant och tankevärd men en paradox eftesom du argumenterar mot en cliché med en annan cliché. Sant är att år inte nödvändigtvis ger kunskap och erfarenheter, det beror på hur man använder sina år. Den som bott på många ställen, bytt arbete, rest mycket, har ett stort umgänge, utbildats sig och så vidare besitter naturligtvis större kunskaper och erfarenheter än den som genom åren starkt begränsat ambition av lärande till tabloider och TV 3. Å andra sidan, kunskaper blir föråldrade skriver K., sant i vissa fall, men det innebär inte nödvändigtvis att individen vid en viss ålder slutar ta in ny kunskap, så är det definitivt inte. Den som är nyfiken som ung fortsätter oftast vara nyfiken som äldre. Det viktigaste univesitetet ger är inte specifika kunskaper utan en metd för inhämtande av kunskap och ett föhållningsätt till att utvärdera och selektera information. Detta verktyg ger tillsammans med nyfikenhet en möjlighet till ett livslångt lärande. Det finns även ett flertal andra sätt att hålla sin lust till lärande och därmed sitt livslånga lärande livet igenom.
inlägg #3
Vissa sorters kunskaper blir snabbt svårare att ta till sig; förmågan att lära språk blir med åren sämre tex. Jag började t.ex studera kinesiska för ett antal år sedan, min dotter som började i höstas är snart förbi mig. Det påstås att matematiker bara är riktigt kreativa fram till 30, sedan börjar de mera förvalta sina kunskaper.
Men andra disipliner som psykologi, historia och nationalekonomi kan nog tjäna på att kunskaperna livsmarineras.
inlägg #4
#3/ Leif-Arne, precis så är det, ser man till att behålla nyfikenheten behöver man verkligen inte frukta ålderdomen. Tvärtom bjuder den på nya möjligheter att få utlopp för sin upptäckarglädje. Jag skriver under på allt du nämner.
inlägg #5
Annons:

#4/ Leif-Arne, på min tid fick vi inte lära engelska i grundskolan. Den tog jag in i vuxen ålder och behöver ofta ta lexikon till hjälp vid översättning. Men bristen i språkkunskaper känner jag faktiskt inte som förklenande på förståndet. Den kopplar jag inte till logiskt tänkande och slutledningsförmåga.
inlägg #6
Jag skulle tro att 90 % av de mjuka kunskaper som jag fick på Socialhögskolan på 1960 talet är helt passé.Fysik o Kemi kan i sina grunder inte ändras på samma sätt. Men den sociala laghstiftningen mm förändras ständigt...
inlägg #7
#6) Int har förmågan att lära språk med förstånd att göra, men ett barn har en hjärna som är som en wettextduk när det gäller att intiutivt suga åt sig språk. Den förmågan önskar jag mig då jag sliter med glosor.
inlägg #8
#7) Däremot tror jag den erfarenhet man förmodligen med tiden får av mötet med människor i svåra situationer, inte passerar bäst förde datum på samma sätt som kunskaper om enskilda regler i socialtjänstlagen.
inlägg #9
Jag har flera ggr träffat barn till föräldrar verksamma i utlandet, modell missionärer och diplomater. Tioåringar har sugut upp stora delar av av ca fem afrikanska språk osv. Svårstavade ord med olika grammatik. Ska vi kalla dem Wettexbarn...// Just det LA livserfarenheter har inget slutdatum.
inlägg #10
Visa sida: 1 2 3 4 5 6

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se