Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Du är här: sourzeforum / Att tro
Diskuterar artikeln Att tro
Visa sida: 1 2 3 4
Livet är ett mysterium och människan kan inte veta allt,kunskap får man från böcker och vishet kommer från erfarenhet.
inlägg #21
#14, Hoppsan, Michael, en hel del kan bevisas via provrör, mätningar och uträkningar - så det bästa är att aldrig ta för stora ord i munnen. Som du så klokt sa lite längre bak är det bäst att säga: "Om du håller en sekund så skall jag ta reda på det...", Men en stor fördel med *tro* är att den inte behöver rubbas i efterhand av dåliga, felaktiga eller falska testresultat # 15 / Tack och lov har jag aldrig funnit tjusning i förtal och jag utgår från att du, Michael, uppfattade skämtet som UTF bjöd på i #6, och som jag svarade på i #13/... Under min uppväxt fick biblioteket en oslagbar förstaplacering på gilla-listan och har behållit placeringen under livets gång - där gissar jag att vi har en gemensam nämnare iaf. #19 / Ja, Michael, jag är övertygad om att dina döttrar kommer att ge dej enormt mycken glädje och stolthet. Att jag säger så beror på att min egen son tog efter mej och blev en riktig bokmal. Jag saknar så fruktansvärt våra givande och tagande samtal. Han var så klok, trots sin ungdom. Det var för övrigt alla de ungdomar som jag arbetat med i olika projekt. Enligt min erfarenhet stämmer talesättet "barn gör inte vad vi säger, utan som vi gör" ... men sen måste jag skratta, hihi, för nån' "gammal stöt som tror att du vet allt bäst" kan du aldrig bli för det är du ju redan :) Ett litet tips: låt aldrig barnen känna att du vet bäst, även om du gör det, för då gör de likadant med dej en dag.
inlägg #22
#16/ Utforskaren, han vill säkert bara försvara sin *tro* - det gör vi ju alla, och har rätt att göra - men jag tycker väldigt illa om när vi talar förnedrande till varandra. Då har vi brutit udden på pennan.
inlägg #23
#21/ avicenna: Det var det klokaste någon sagt i den här tråden.
inlägg #24
Jo - jag tror nog på att tro kan vara betydelsefull - i alla fall så länge tron är på det möjliga.
Tar vi tillexempel tron på den religiöst färgade bilden av en grymmt hämnande gud som kräver blodsoffer av den son som denna gud lär ska ha givit ut att dödas för att denne gud ska kunna fördra sin glömska av mänskliga gamla försyndelser - så tror jag att denna tro kan vara rent skadlig och kontraproduktiv - alltså att i stället för kärlek i värden skapas bara än mer elände, egoism och armbågsmentalitet samt en förfärligt livssnöpande "vi mot dom" ambition som tar avstamp i att den egna tron skulle vara bättre eller sannare än andras tro.
Då avstår jag mer än gärna från tro - däremot i tron på det möjliga kan vi förenas för att åstadkomma det och så länge det möjliga gagnar kärleken och ett rättvist globalt samhälle så är jag gärna med och tror :-)
inlägg #25
Annons:

#20: Om jag någonsin säger orden "Jag vet bäst för jag är äldst", då hoppas jag att folk skrattar ut mig så att jag inser vilken grinig och trögtänkt gammal gubbe jag har blivit.
inlägg #26
#14: Alla kan känna att de vet bäst. Det enda som krävs är att man kan argumentera för sin sak. Jag vill att mina barn skall känna att jag vet bäst... men *enbart* då jag motiverar det och de tänker efter, och efter noggrannt övervägande säger "Ok, det köper jag... för det var ett bra argument".
inlägg #27
TRON är en märklig kraft. Vilka var först ut att hjälpa i denna veckas katastrof. JO den lilla kristna rörelsen HOPPETS STJÄRNA i Örnskjöldsvik. Som för några år sedan huserade i några ladugårdar - fyllda med skänkta varaor o utrustningar. Radion rapporterade gång på gång första dygnet att Hoppets Stjärna redan var på gång. /Kyrkor jorden runt försöker nu få kontakt med församlingar på ön så att de kan använda dem som distributionskanaler. Men snart så sätter säkert ateistiska förbundet högsta fart....
inlägg #28
Bra Bizon! Det är den tron som du anser är betydelsefull jag tror att Argus menar och som i vart fall jag menar. Jag har då inte sett några tecken på att han skulle vara en religiös fanatiker så jag blev ganska förvånad över hur häftiga reaktioner ordet tro kunde framkalla. Nej, jag tycker synd om en tävlande i t.ex. idrott som inte tror på sin egen förmåga. Det vara ytterst plågsamt att förlora en match och inte tro att han kan vinna nästa gång. Lika bra att lägga av helt. Om vi inte tror på det vi gör då är ju allt meningslöst ... sedan kan man tro fööör mycket på sin egen förmåga :) det är faktiskt lika illa.
inlägg #29
#28 / Janne B ... och det är en nödvändig kraft, för dem som befinner sej i en hopplös situation. Tron på att livet kan bli bättre ger mod att fortsätta kämpa.
inlägg #30
Visa sida: 1 2 3 4

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se