Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Du är här: sourzeforum / Att tro
Diskuterar artikeln Att tro
Visa sida: 1 2 3 4
Varför tro när vetandet är så mycket härligare? Varför ängna sig åt spekulationer när verkligheten har så många fantastiska saker att berätta för oss? Varför förlita sig på obekräftbara gissningar när fakta är så mycket mer användbart och underbart? Och när man inte vet, då finns det ett lugn, en insikt och en möjlighet till nyfikenhet och utforskning i att säga "Jag vet faktiskt inte... jag har ingen aning"... speciellt om man gör tilläget "Om du håller en sekund så skall jag ta reda på det...".
inlägg #1

Angus, din artikel tilltalar mej mycket! Tankens kraft tror jag på eftersom min erfarenhet visar att den har avgörande betydelse. Visst är vi människor födda med olika temperament, jag är t.ex. i grunden flegmatisk och har alltid helst velat tro på en positiv lösning av de problem uppstår. Men allt talade för att det inte skulle sluta positivt när jag drabbades av en svår sjukdom. Mitt sinne var mörkt som natten under lång tid och jag tyckte förstås att livet var pest och lika bra att avsluta på en gång. Pillerburken fanns ju i byrålådan på armlängds avstånd ... Det var då jag bestämde mej för att verkligen tro på att det skulle vända. Det var det absolut enda jag själv kunde göra: Tro! Sedan dess missar jag inte ett tillfälle att uppmana min omgivning: Tänk positivt även när det ser kolsvart ut. "Tro kan förflytta berg" har jag för övrigt påpekat på min profilsida i Fb. Vi kan medvetet styra in våra tankar i positiva banor. Det har jag gjort och för mej blev det ett vinnande koncept.
inlägg #2
#1/ Michael Lundahl, hade jag följt din teori borde jag alltså böjt mej för vetandet, som enligt expertisen talade om snabb död. Allt vetande är banne mej inte härligt och livsbejakande. Kanske måste man drabbas riktigt, riktigt hårt innan man upptäcker att min tro på positivt tänkande kan vara avgörande för fortsatt liv.
inlägg #3
Underbart att höra Ingloz, man måste ha brunnit för att kunna måla eld, brukade min morfar säga, som livnärde sig som konstnär här i Sverige, och det ligger mycket i det, det förklarar till en del de starka känslor man får av att se din konst.
inlägg #4
Ingloz: Det är till och med vetenskapligt bevisat att en positiv attityd är kraftigt läkefrämjande. Det behövs ingen "tro" för det.. Dessutom finns det inget som *vet* framtiden. Det längsta man kan komma är att säga "tidigare har det för det mesta gått så här".
inlägg #5
Annons:

ingloz 14:07 Jag kände en man som pluggade vetenskap så att det slog över för honom och fick ett jobb som gårdskarl, som grät när han rensade ogräs, Så kan det gå för dem som går in för hårt med att lära sig något om vetenskap och kanske vill pådyvla andra sitt kunnande.
anonymt inlägg #6
I mina hemtrakter så fanns det folk som ansågs vara "förlästa" vilket var en grym sjukdom som brukade drabba söner till kyrkoherdar.
inlägg #7
#7) Litteraturhistoriens kanske mest kände gestalt förläste sig visst på riddarromaner, på det han skaffade sig en väpnare och begav sig ut att bekämpa väderkvarnar.
inlägg #8
#4/ Tack, Angus! jag blir alltid lika glad när jag får höra att mitt skapande berör. Orden din morfar sa om att brinna och måla ska jag lägga på minnet. Bra!
inlägg #9
#5/ Michael Lundahl, eftersom mycket av vetenskapen är hypoteser, bland annat detta med positiv läggning som läkekraft, så kan jag lova dej att det fungerar allra bäst om du tror att det faktiskt är så. Märkligt att ordet tro ska vara så värdeladdat för somliga. För mej har *tro* på positiv tankekraft och kognitiv terapi samma värde, och att kognitiv behandling har effekt påstås vara bevisad. Men, Michael, du får naturligtvis ha din tro eller otro.
inlägg #10
Visa sida: 1 2 3 4

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se