Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Tankar om kärlek i juletid
Visa sida: 1 2 3
Teologerna brukar noga hålla isär begreppen EROS och AGAPE och det är nog ett steg i rätt riktning! Eller jag vill ta för mig resp jag vill ge...
inlägg #11
svar till inlägg #8 Beth
Kärleken har många former t ex moderskärleken,mellan far och son och kärleken till naturen med mera.Alla dessa kärleksformer har en sak gemensamt.De får alla kärlek trots sina brister för att denna kärlek vågar se under ytan.Den sanna kärleken är den som ligger i personligheten och inte i ägodelar ,denna kärlek är fattig för att den är tom på ytliga saker men har ett rikt inre.Salig är den visar kärlek trots motgångar.
inlägg #12
Avicenna: Du säger att den sanna kärleken ligger i personligheten....personligheten är något vi föds med så då betyder det att vi inte kan lära oss sann kärlek om vi inte är född med den? Empati är också kärlek och det är något vi kan öva upp...tror i alla fall jag....annars känns det rätt så kört för många människor :-)
inlägg #13
#8/ Ja, Beth, tänk att vi ska vara så snåla med något som inte kostar ett öre. Vi skulle kunna slösa hur mycket kärlek som helst och få en skönare värld på köpet utan att bli fattigare. Men det kostar förstås stolthet att visa kärlek om vi inte är garranterade att få lika mycket tillbaka. Det är väl där skon klämmer. Och empati, som du nämner i #13 borde faktiskt införas som ett ämne på skolchemat, för visst har du rätt, det är något vi kan lära oss. [länk] Empati, förmågan att leva sej in i en annan människas situation, är det som fattas när människor mobbar varandra.
inlägg #14
#11/ Eller, Janne B, Eros, den erotiska kärleken, oftast mellan man o kvinna, och Agape, den självutgivande kärleken, t.ex. den som Gud ger människan. Agape måste väl vara den sortens kärlek som en mor känner för sitt barn?
inlägg #15
Annons:

Beth/ den naturliga kärleken finns hos alla men det är det konstlade samhället med de som fördärver den,vilket resulterar i sinnesförvirring.
inlägg #16
#16; Kanske har du en tanke där, men jag gillar ändå inte när man tar bort det egna ansvaret. Vi har alla ett val och ett ansvar inför oss själva, och om vi vet att det är "samhället" det är fel på så bjuder vi bara på bitterhet. Genom att börja med sig själv kan det så småningom bildas ringar på vattnet som blir till en stor helhet.
inlägg #17
För min del mixar jag nog i hop kärlekarna rätt så bra.Jag vet ju själv hur det känns.Men en moder:där stegrar jag mig för ingnen har hatat mig så mycket (o min syster) som våran egen mor.Hon bara hoppas på att jag ska dö så hon kan festa.Att mammor är kärleksulla av naturen är nog en myt?
anonymt inlägg #18
Janne:jag satt o tittade på den när utetaket rasade o då fick jag ju bli barnvakt men en annan gång ska jag se den till slut: det har alltid kommit någonting i vägen så fort de visat just den filmen!
anonymt inlägg #19
Jag förfaller till ett citat igen men jag är enig med Ferlin om att det är så här Jesus skulle ha kommit ifall han nu tänkt sig till jorden:
Ty han talar ej latin - som den grå teologin/
vilken halkat på sin egen halhets halka /
Men han talar som en ton ur en mjuk violin/
och han talar såsom aftonens svalka/
anonymt inlägg #20
Visa sida: 1 2 3

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se