Fredag den 25 maj 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Bostadsrätt vs hyresrätt? | Egyptens presidentval | EU-toppmötet  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2
Just det där med att ta sig tid att hälsa på någon är viktigt. Men det där med tv, är svårt för många att slita sig från och tv gör reklam för sig på ett sätt, som visaar att vi inte har andra intressen. De stakar ut hela helgen tex.och hela veckan. Visst kan det vara avkopplande med både data och tv, men i lagom doser. Och , det finns faktiskt människor som helt väljer bort både tv och data och åker långfärdsskridskor eller cyklar i stället. Jag har träffat dem.
inlägg #11

#11/ Åh, Pia, vad jag önskar att få krama om min gamle bror när han fyller 90 nästa år. Och tänk om min kropp tillät mej att ta en cyckeltur! Vad lycklig jag skulle vara!! Nej, det är varken tid eller vilja som fattas utan fysiska förutsättningar. Men genom att mina brorsbarn och deras barn finns tillgängliga på nätet så får jag ändå känna mej delaktig i deras liv 60 mil längre bort ... Trots detta, Pia, så tycker jag det är viktigt att du sätter ljus på att beroendet av television, internet och sms fått ohälsosamma proportioner ... Enda lösningen vore väl att myndigheterna begränsar tillgängligheten - men oj vilket ramaskri det skulle bli. Vi vill ju inte bli omyndigförklarade.
inlägg #12
Vad gör du och jag då vi känner oss ensamma? Ringer vi släkten eller går in till grannen? Kanske vi rent av skriver ett gammaldags brev med frimärke? Nej den tiden har tagit slut. Vi sätter oss vid datorn som fått allt fler finesser - vilket bl a ses på dessa sidor. Blogg, microblogg,twitter, facebook med mera som jag inte orkat uppsnappa. WWW är som att fara ut i ett Universum utan gränser i tid och rum. Jag har mer kontakt med moster i Australien än med mina grannar, trots att de är jättetrevliga.
inlägg #13
#13 / Ja, tack för underbara grannar!!!
inlägg #14
Med tanke på att vår psykiska och sociala grundkonstruktion inte ändrats på tusentals år - så är detta givetvis en orimlig situation. Vi kan leva långa liv utan minsta samarbete med grannar och bybor. Det var helt omöjligt fram till 1950 ungefär. Tror vi på en evig frid och fred utan behov av närkontakter, närhjälp? IT hjälper mig inte då jag blir sjukare. Men jag hoppas på den Nära Hemtjänsten! Samt närboende släkt om de finns då!
inlägg #15
Annons:

Är WWW, IT osv bara en kuliss, något i stället för? Bristande närhet till få, har ersatts med masskontakter jorden runt. / Jag ser lyckligt leende föräldrar som satt treåringen framför datorn som kommunicerar med grannarna. Men jag gråter nästan...Kan man lära sig humanism och empati framför en skärm?
inlägg #16
Visa sida: 1 2

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se