Fredag den 25 maj 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Bostadsrätt vs hyresrätt? | Egyptens presidentval | EU-toppmötet  Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Vart fan tog gud vägen?
Visa sida: 1 2 3 4
30/ Janne, Här finns nog inga lagmansgårdar. Det tvistas ju om ifall Sveriges vagga stod i Västergötland eller Uppland. Men här i Småland fanns naturligtvis varken lag eller rätt - än mindre några lagmän. I bästa fall var vi obildade rövare och i sämsta fall ännu värre! I "Röde Orm" beskrivs det ju som ett öde värre än döden att hamna bland smålänningarna. Det har i viss mån hållit i sig - mitt språk beskrevs bara för ett par dagar sedan som "drängjargong med Växjöidiom". Och då är det ju bara att böja sig. För det var - enligt egen utsago - en högst bildad man som uttalade sig.
anonymt inlägg #31
Den första kristenheten hade det inte lätt i Värend, först slog de ihjäl S:t Sigfrid söner, sedan lovade de bot och bättring men byggde Guds hus nere i en grop. Gustav Wasa fick uppbåda all list och förslagenhet till att kuva folket i Möre, Värend och därikring, för i den småländska skogen fick kungens knektar pisk. På den vägen är det. Ett ostyrigt släkte dessa smålänningar. Kanske därför tom en nordman kan finna sig tillrätta.
inlägg #32
Bästa smålänningar. År 1990 bodde jag i Wäxsjö och sedan fem år på Öland. Jag turistade mycket i dessa landskap och träffa mycker trevligt och pratsamt folk.De hade fantastiska berättelser om mördade missionärer och Wasas illgärningar.Det verkade som om de gamla berättelserna levde kvar starkare där än i mina hemtrakter. Här kretsar berättelserna kring de unika bergen och hundrtaals stenmonument. I varje socken finns en gammal kung eller hövding begraven?I min socken regerade Uller! På det platta Öland ligger ca 10 fornborgar men i Västergötland ligger kilometerstora borgar på bergsstupen.Försök inte att ta er upp smålänningar.
inlägg #33
Visa sida: 1 2 3 4
Annons:

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se