Fredag den 25 maj 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Bostadsrätt vs hyresrätt? | Egyptens presidentval | EU-toppmötet  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2
Rätten till privategendom är ett problem idag..eftersom den koncentrerar makt över samhällets utveckling hos små särintressen...eftersom Staten grundlagsskyddat och försvarar denna rätt, så är denna privategendomsekonomi även utanför demokratiska beslut...det gamla Pengar är makt....långt från All makt utgår från folket. Detta problem med att stora egendomar kan växlas mot makt...kräver en apparat som växlar den...man behöver nödvändigtvis inte avskaffa,begränsa eller expropriera pengar och värdefulla tillgångar...men det skall vara omöjligt att skaffa sig reell makt genom dem...ett undantag är naturresurser...det är orimligt att förena demokrati med att 3% äger all mark t.ex. Därför kan t.ex. inte LKAB:s arbetare ta sin kompetens och starta eget..de äger inte naturtillgångarna...Det är inte nån fet kapitalist som suger ut arbetare som utgör problemet...problemet ligger i att privategendom på den nivån inte längre handlar om pengar...det handlar om makt att styra samhället oavsett vad parlamentariker och folk säger.Jag tror att både ägare och arbetare skulle vara lyckligare och mindre stressadde av att vi enades om en förvaltningsform på frivillig grund mellan demokratiskt jämlika parter..och jag tror det skulle gynna den samhälleliga kreativiteten också. Att koncentrera media i händerna på privata intresen har liknande förödande effekt på demokratin. Våld...där är de flesta anarkister totalpacifister...själv anser jag att våld i meningen försvar mot statsmaktens tvångsapparater eller försvar mot direkta angrepp från staten och dess instanser är förståligt och i många fall även oundvikligt...detta gäller på individnivå...jag skulle aldrig förespråka en våldsam statskupp eller våldsam revolution eller direkta våldsamma angrepp på människor...ekonomiskt våld från staten,t.ex. s.k. utförsäkring legetimerar till att vederbörande stjäl av stora egendomsinnehavare anser jag,hot från statens anställda skall bemötas med samma hotnivå anser jag.Eftersom dessa fall är lite i gråzonen så får man lita till den mänskliga moralen som oftast är mycket högre än statens.Vissa former av sabotage anser jag vara helt ok...t.ex. stoppa FRA...eller bryta sig in och filma grisproduktion,AnonOps verksamhet,Wikileaks, etc. Att sabotera armen och dess vapen är att förebygga våld eller massmord. Jag är personligen lite tveksam till allt principiellt våld eller icke-våld...var situation är unik.
anonymt inlägg #11
anonymt inlägg #11 Men i väntan på lösningen, som är beroende av omfattande samhällsförändringar, finns ju faktiskt möjligheten till kooperativt företagande eller entreprenörskap annan demokratisk form. Men jag kan inte se att detta är någon trend. Varför? Är det samhället som omöjliggör detta?

När det gäller våld tycker jag nog att resonemanget haltar lite över tid. Om Du förespråkat allvarligt hot om våld eller våld i syfte att få till exempel poliser och socialsekreterare att inte vilja utföra sitt arbete och skrämma andra från att våga ta deras plats - är Du ganska långt från pacifism. Att "statsapparaten" förtrycker enskilda genom sina tjänstemän kan väl inte anses mindre moraliskt än att man anser att "andra" skall ta till våld mot enskilda tjänstemän?
inlägg #12
Visa sida: 1 2
Annons:

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se