Onsdag den 22 maj 2013 Ny användare | Logga in  

Dagens skrivtips: Upploppen i förorterna | Tornadon i Oklahoma | Ännu ett nedlagt åtal mot Quick Börja här!

sourzeforum
Re:  Hesham Bahari 2012-07-14 06:00 "Till Togo Mizrahis minne - "Shalom och Abdoh"[länk] :
Hur skulle det ha sett ut idag i Egypten och i Mellanöstern om Israel inte hade ersatt Palestina, om judarna hade fått stanna kvar i sina ursprungshem?  Vilka förluster har inte dessa länder åsamkats genom denna tragedi!  Judarna var en levande del av dessa samhällen.  De upplevde sig aldrig som främlingar.  De sjöng samma sånger, spelade samma spel, åt samma mat, gick klädda i samma galabeyyor, berättade samma skämt, agiterade mot samma koloniala herrar och kastades i samma fängelser av samma regeringar, samma kriminella ligor som samarbetar med de internationella maffiorna.  När jag ser Mizrahis filmer får jag en känsla av att han talar till framtiden, att han försöker lugna oss som splittrats och som längtar tillbaka till denna bortglömda samhörighet.  Han verkar säga oss: "Var inte oroliga!  Den goda tiden kommer tillbaka!"
Jag tänker att antingen finns något mycket djupt dolt självhat i mänsklighetens gemensamma minne, något oerhört väl dolt trauma så stort att vi alla förtryckt det genom alla våra inkarnationer, som "poppar upp" som ständigt annars oförklarligt skapande av konflikter.  Eller också har vi någon slags dold intelligens som konspirerar mot oss.  Eller tredje alternativet, att det är samma sak.
inlägg #1
Annons:

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se