Torsdag den 23 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Ulf Kristersson och jobbkraven | Norges rätt dela ut Nobelpris | SJ-sträckan Göteborg-Malmö Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Rapport från Småland
Visa sida: 1 2 3
GunnarL:s skryt om smålänningar är som vanligt närmast outhärdligt. Vore jag inte så milt överseende och förlåtande mot de inkrökta människospillor som bor kvar i glesbyggden skulle jag anmäla honom för hets mot alla icke smålänningar.
inlägg #21
21/ Du är bara avundsjuk Nilsson. Men det är väl motiverat så Du har min fulla förståelse.
inlägg #22
Kapital är etymologiskt -huvud- dvs En människas intellekt, kreativitet och handling. Det sociala är interaktiviteten mellan dessa.

Pengar, skulle vi kunna säga är del av denna interaktion. Det som blir det 'huvudlösa' vill jag mena är att människorna inte är med i denna kedjan utan låter en tredje part diktera hur vi värderar nämda. Givetvis blir även den enskilde individen 'värderad' förr eller senare (titel, lön, status osv). Vilket mer eller mindre korrumperar hela kedjan. Är vi särdeles intelligenta? Blir våra handlingar således därefter? Våra produkter?

Ett Exempel på 'korruptionen'; Det förefaller befängt att det blivit 'bättre' för marknaden att skapa produkter som går sönder, som tex light bulb conspiracy dokumentären tar upp. Planned Obsolensence [länk] ; Patentansökningar på glödlampor som kan hålla hundra tusen timmar (!) gör sig helt enkelt inte i den köp-slit-och-släng marknad och eviga konsumeristsamhälle som byggts upp.

nu pratar jag heller inte bara om 'värderandet av pengar', utan vägandet, måttandet av allt; vikt, utseende, duglighet, ideologi, bättre-sämre, trender etc denna 'tredje part' i skolan, politiken ekonomin ...
anonymt inlägg #23
Oscar, jag har sagt ungefär som följer flera ggr förut här i Sourzes kommentarstrådar, om våra prylar höll i några hundra år med underhåll vi kunde få gjort hemma i byn, då spelade tillverkningskostnaden mycket liten roll eftersom vi så sällan behövde byta ut.  Och vi behövde inte heller hetsa med att tjäna pengar för att köpa "det senaste".
inlägg #24
just, stoltheten och ens faktiska rikedom/kapital ligger att skapa kvalitet istället för 'dålig' kvantitet. Man behöver inte idiotfabricera och hålla enorma lager (som vi ju hört skall pressa priserna, läs elgiganten, mediamarkt etc) utan istället vid behov.

Detta ger ju inte helt plötsligt en massa 'arbetslösa', utan en massa 'fria' människor. Fria att utveckla nytt, förfina och helt enkelt kvalitetstid med vänner och familj och fantamig med sig själv (eget tankearbete)

Ett fint gjuteri sedan 1850 sedan fyra generationer, håller inget på lager utan tillverkar endast vid behov/beställning och något litet för diplay i butik. Löjligt bra priser, allt tillverkat strax utanför Paris. Givetvis med den stoltheten och naturliga marknadsföringen genom rekomendation ...

Fick just idag i brevlådan en alldeles nytillverkad rakkniv från Dovo. Hur länge kommer den hålla?
anonymt inlägg #25
Annons:

återkoppling till Bättre arbetsfri än arbetslös [länk]

anonymt inlägg #26
Visa sida: 1 2 3

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se