Jag hoppas verkligen inte att 90% av Sveriges befolkning är kollektivistiska högermänniskor vars största mål i livet är att vara som alla andra. Många har kanske små möjligheter att välja hur de vill ha sina liv och blir mer eller mindre ”tvungna” att anpassa sig till ”systemet”. Jo, jag vet, vi har alltid ett val, men vissa val innebär att det blir svårt att få mat för dagen och i dagens Sverige behöver vi ju inte svälta så länge vi håller oss inom systemet och utnyttjar de ”möjligheter” samhället har att erbjuda.
Så, även om många människor i dagens Sverige inte är kollektivistiska högermänniskor vars högsta mål i livet är att åka till Ikea och Ullared, att vara som alla andra och att jobba och skaffa sig så många prylar som möjligt så kanske det finns få möjligheter att forma sitt liv på ett alternativt sätt och som därför, precis som du skriver, anpassar sig efter läget.
Jag hoppas också att de 10 procent som inte anpassar sig efter läget - trots att de betraktas med stor misstänksamhet - fortsätter att ifrågasätta, fortsätter att hålla igång diskussionen och fortsätter att visa på andra alternativ. Om inte annat så för att hålla demokratin levande eller kanske,,,väcka den till liv igen.
anonymt inlägg #1