Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Att jobba tills man är 75 | Knivskadade flickan i Hjällbo | Uteliggarldesignen på NK Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Vänsterns tid är ute
Jag hoppas verkligen inte att 90% av Sveriges befolkning är kollektivistiska högermänniskor vars största mål i livet är att vara som alla andra. Många har kanske små möjligheter att välja hur de vill ha sina liv och blir mer eller mindre ”tvungna” att anpassa sig till ”systemet”. Jo, jag vet, vi har alltid ett val, men vissa val innebär att det blir svårt att få mat för dagen och i dagens Sverige behöver vi ju inte svälta så länge vi håller oss inom systemet och utnyttjar de ”möjligheter” samhället har att erbjuda.

Så, även om många människor i dagens Sverige inte är kollektivistiska högermänniskor vars högsta mål i livet är att åka till Ikea och Ullared, att vara som alla andra och att jobba och skaffa sig så många prylar som möjligt så kanske det finns få möjligheter att forma sitt liv på ett alternativt sätt och som därför, precis som du skriver, anpassar sig efter läget.

Jag hoppas också att de 10 procent som inte anpassar sig efter läget - trots att de betraktas med stor misstänksamhet - fortsätter att ifrågasätta, fortsätter att hålla igång diskussionen och fortsätter att visa på andra alternativ. Om inte annat så för att hålla demokratin levande eller kanske,,,väcka den till liv igen.
anonymt inlägg #1
Bra artikel Lennart K. Inte den enda, från denna sourze:s bästa Karlsson! Jobb, prylar, folkökning. Visst, så länge som planeten orkar!
inlägg #2
Lennart, vänsterns mål är inte på långa vägar till fullo förverkligat.
Detta blev idag extra förtydligat då språkröret Wetterstrand gått ut med löfte om löneutjämning för de kvinligt anställda i offentlighetens tjänst. Får hon makten så skall skattebetalarna stå för mellanskillnaden. F.ö. så har vänsterns folk aldrig haft makten. Nomenklaturan = maktapparatens överklass hade mottot " Sug ut folket för folkets eget bästa". Om jag har fel och du har rätt att "vänsterns tid är ute", så kan jag trösta de sörjande. Sätt er i en gammal fåtölj ifrån 68:a-rörelsens tid, häll upp et glas Parador och lyssna till poeters sånger och läs professorers bländverk deras ideologier och bländverk är i alltet odödliga.
En självupplevd paradox är att då jag arbetade med människor som hade hamnat fel i samhället, så var det en sak som var genomgående. Nästan inga av de drabbade var målinriktade på ett materiellt liv. De hade oftast högre visioner.
inlägg #3
Några tankar om hur världen styrs och vad vi kan göra åt det

[länk]

mvh

Lasse W
inlägg #4
Några tankar om hur världen styrs och vad vi kan göra åt det

[länk]

mvh

Lasse W
inlägg #5
Annons:

"5 LW, så här tänkte du på din blogg "Håll ihop familjen och släkten. Hjälp varandra. Sök dig till andra som vaknat. Byt tjänster så mycket som möjligt. Undvik att låna pengar i vanliga banker".
- Denna devis har betydligt mer substans än bara en uppmaning.
Jag tror nämnligen inte att en allvarig ekonomisk kris skulle drabba individen så hårt som för kapitalet. Åtminstone inte på lång sikt. Stockholm har idag mest ensamhushåll i hela världen. Eftersom vi har barn, släkt och vänner ibland dessa ensamstående så skulle ett mera gemensamt boende reducera kostnader och även alstra ett icke slit & släng-samhälle som bygger på hänsyn och omtanke. Vi har inte bara ensamhushåll, vi har ensamboende i sommarstugor, husvagnar och båtar.
Vill vi verkligen vara ensamma? Klarar via att bilda rörelser utan system liknande de vi redan tröttnat på? Varför vill vi inte assimilera oss med våra invandrare?
inlägg #6
#6 Felformulerat givetvis bygger inte slit & släng-samhället på hänsyn och omtanke. Mittåt/
inlägg #7
6 Svenska kvinnor vill oftast ha skilsmässor, och (näst) mest i världen. Gissa vad det kostar i miljö och resurser! För att inte tala om för barnen. (Finns forskning från Kanada, alltså det land som möjligen ännu leder i antalet skilsmässor)
inlägg #8

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se