Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Att jobba tills man är 75 | Knivskadade flickan i Hjällbo | Uteliggarldesignen på NK Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4
Leif-Arne: Det här med bankmännen och vilka som styr media råkar ju faktiskt bara vara sant. Vad gäller frimurare är jag inte så insatt. Men själva poängen är ju bland annat att den som läser viss information själv får försöka bedöma dess sanningshalt, snarare än att lita till auktoriteter. Det är ett helt annat tankesätt där du inte förstår nätet eftersom du väntar dig en auktoritet. Sorry, något sådant finns inte, utan du får tänka en del själv också i den nya världen. Men vi missar båda huvudpoängen, nämligen att det som visas i vanliga media är oerhört gallrat. Så även om det som visas i media ofta har hög sanningshalt, så visas bara en del av sanningen. På nätet visas istället en oerhört mångfacetterad bild med en vid flora av hypoteser, sanna eller falska, och vi får själva bilda oss en uppfattning. I media har någon valt ut vad vi ska intressera oss för, och redan avgjort vad som är sant och falskt. Vanlig media är därför oerhört passiviserande.
inlägg #31
#31 Snömos
anonymt inlägg #32
#31) När man talar om trollen, så kommer ytterligare en text som inleder:-" Jag är inte antisemit men.... Och så följer en morderniserad variant av Sion vises protokoll. Samma unkna råttgift, under pseudonym, gunås.
inlägg #33
Leif-Arne: Men nu får du väl ändå ta och ge dig. tycker du att man är antisemit bara för att man är penningreformist? Vill du kalla Bill Still och Elln Hodgson Brown för antisemiter? Var Abraham Lincon antisemit för att han tillfälligt ersatte fiatsystemet med greenbacks? Nu får du väl ta och ge dig. Jag undrar vem som är konspirationsteoretiker här i så fall...
inlägg #34
De flesta har helt enkelt slutat tycka synd om alla semiter. [länk]
anonymt inlägg #35
Annons:

Att "vetenskapliga texter" producerade i vetenskapliga tidskrifter skulle borga för vetenskaplighet och korrekthet är säkert sant i en perfekt värld. Jag talade nyligen med en forskare som arbetat för läkemedelsindustrin, en person på insidan, som uttryckte sin desillusionism inför hur mycket den sk vetenskapliga forskningen är full av lögner. Det ledde till att denne forskare upptäckte allt mer av hur den vetenskapliga världen är korrumperad. Så svar ja Leif-Arne, som förmodligen är medlem i skeptikerföreningen [länk], skepsis är en av de viktigaste intellektuella egenskaperna som finns för att avslöja hur den vetenskapliga världen fuskar, trixar och förvillar.
inlägg #36
#36) Men det är ju just det som är poängen, de teser som finns måste vara möjliga att falsifiera. En vetenskaplig tes är inte "sann" den är "ännu inte bevisad osann", vilket jag faktisk skrev. Det finns massor med exempel på teser som sorterats bort Uppsala rasbiologiska institut finns ju som bekannt inte längre. Lika så är akademiska bataljer något nytt, det håller liv i vetenskapen. Som tumregel om du som lekman vill utvärdea en text så gäller att texter plublicerade på granskade siter har högst trovärdighet, de har gått genom ekluten, de är inte "sanna" men ingen har lyckets ännu bevisa dem osanna. Teser på nätet som försöker skapa vetenskaplig legitimitet genom korsvisa längar till andra med samma uppfattning har inte den trovärdigheten. Bevis som hittats på Youtube har ytterst begränsad trovärdighet./////// Slutligen om man vill falsifiera en utsaga så gäller att de argument som anförs måste hålla för samma vetenskapliga prövning som de man vill motbevisa.
inlägg #37
Visst håller jag med dig i mycket av vad du skriver Leif-Arne. Jag vill inte vara omöjlig. jag hörde förresten att Uppsala rasbiologiska Institut egentligen aldrig försvann, de lär bara ha bytt namn till Uppsala Genome Center eller nåt sånt...
inlägg #38
Vissa hemsnickrade teser i artikeln bedömmer jag som utomordentligt vaga. Hur vet vi, du och jag att ingen vit korp finns? Det är bara en hypotes oavsett om falsifiseringskriteriet är prövat eller ej.
Den enda gången vita korp-frågan kan bedömas sannolik är om man begränsar den geografiska ytan till ett minimum. Fö så motsäger Popper din tes om att "Man kan lita på stormedia". I hans syn på samhällsfilosofi anser han att "alla saker skall vara öppna för diskussion". Mao. svensk press uppfyller inte Poppers önskningar. Du själv rastrerar din rubrik då du anser att vissa grupper tar till sektgreppet då de kritiseras, (du kan väl inte mena journalisterna?). Har en egen artikel på Sourze: [länk]
Visserligen inte lika vetenskaplig som din. Men i motsats till forskning och vetenskap skall läsarna få en förnimmelse av hur välunderbyggda faktaresultat och redovisningar värderas subjektivt men praktiskt upplevda.
inlägg #39
Visa sida: 1 2 3 4

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se