Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Att jobba tills man är 75 | Knivskadade flickan i Hjällbo | Uteliggarldesignen på NK Börja här!

sourzeforum
Först av allt håller jag med dig om att våldtäkt och i synnerhet våldtäkt mot bar är något oerhört lågt. Sedan förespråkar du skärpta straff, ok jag är med så långt. Men sedan brister du i först att precisera hur mycket du vill att straffen skall skärpas. Enligt nuvarande straffskala ger våldtäkt mot barn 2- 6 år. BrB 6 kap 4 a ”Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år”. Hur mycket bör den övre gränsen höjas 2-4-6 år?///
Sedan blir du rent förskräcklig och hemfaller till retorik på SD nivå. Är du sådan? Om man skulle tillämpa ditt förslag så inställer sig frågan hur man gör i de fall någon oskyldigt dömts för (barn) våldtäkt. För i de flesta fall när det gäller våldtäkt mot barn så är det något som inträffat inom familjen eller dess omedelbara närhet och i många fall händelser som ligger långt tillbaka i tiden. Då kan hända att någon döms enbart på ett utpekande. I vissa fall har ett sådant utpekande tagits tillbaka, m.a.o. har då någon dömts oskyldig. Hur tycker du då man skall gå tillväga för att återställa det man som straff åstadkommit med din mors patentmetod?
inlägg #1
Leif-Arne #1 Nödvändiga frågeställningar då just falsk angivelse inte är så helt ovanlig då det gäller våldtäktsmål - jag vet inget om eventuella procentsatser, men har en bestämd uppfattning att det är så både då det gäller sexuella övergrepp mot barn och övriga. Själv tycker jag inte strafftiden är det viktigaste då det gäller behandling av konstaterade förövare. Det viktigaste är att om en sådan person ska återutsättas i det öppna samhället måste det vara efter genomförd vård och brottsinsikt. Finns det det minsta tvivel på att våden inte varit tillfyllest och att återfall skulle kunna befaras så ska inte en sådan person släppas ut. Man önskar ju att frihetsberövande och vård kan genomföras efter erkännande. Nu är det ju inte alltid så att det är möjligt för en förövare att erkänna sin gärning antingen därför att den inte uppfattas som sann eller att denna verklighet förträngts. Detta är inte några lätta saker att handskas med för våra rättsinstanser.
inlägg #2
Instämmer, vården är ju det viktiga, så att man får bukt med sjukdomen. Och vården av den drabbade naturligtvis, bäst lägga till, den behöver inte heller vara hopplös. Sedan vet man väl idag, att iaf incest i 1/3 av fallen begås av kvinnliga släktingar? I två TV-program visade Claes Elfsberg hur utbrett hela detta med falska anmälningar varit i USA, bl.a genom det något överdrivna terapisamhälle som de har. "Terapeuter med rätt genusinställning" fick fram sexövergrepp på löpande band! Följden blev att det bildades organisationer i USA (enligt programmet) för alla de som hade utnyttjats eller dömts felaktigt, med stora problem för berörda familjer. "Gurkliknelsen" kan kanske kännas bra för en personlig terapi. Men inte i offentligheten.
inlägg #3
Två försynta kommentarer: 1) I Sverige tillämpar domstolarna nästan undantagslöst den nedre gränsen i straffskalan. En normalt vidrig våldtäkt mot barn kostar således 2 år. Efter villkorlig frigivning återstår 16 månader minus eventuell häktningstid. Skulle förövaren vara mellan 18-20 år gammal sker ytterligare straffreduktion redan i domen, och då återstår bara cirka 12 månader. Det är inte helt givet att det är en rimlig påföljd för den som våldtar ett litet barn. 2) "Vård" låter fint. Problemet är att det inte är helt lätt att vårda bort pedofili. Vissa forskare hävdar att det i princip är omöjligt, och att den enda behandlingen utgörs av livslång kemisk kastrering. Sådan medges inte av den nuvarande svenska lagstiftningen.
inlägg #4
Tage #4 - om det verkligen är möjligt med kemisk kastrering som har effekt på pedofili, vilken är då orsaken till att detta inte används? Har även den uppfattningen att pedofili är svår att komma till rätta med dock tror jag inte att alla pedofiler är lika gravt pedofila. Det som hänt på senare tid har jag en känsla av är mer att likna vid betingad masshysteri dvs. genom den stora uppmärksamhet som detta fått triggas personer med labilt sinne eller latenta anlag. Vad sedan detta eller dessa beror på vet jag inte, men ofta hänvisar man till upplevda övergrepp i pedofilens barndom - frågan är om det inte finns någon annan mental variation som gör att vissa människor går igång på barns kroppar?
inlägg #5
Annons:

# 5 Som framgår medger inte svensk lagstiftning kemisk kastrering (mot den enskildes vilja). För övrigt är det förstås sannolikt att de allra flesta pedofiler inte lever ut sina fantasier. Problemet utgörs således av de som inte nöjer sig med tankar. Orsakerna till pedofili är inte klarlagda. Somliga pekar på traumatiska barndomsupplevelser, andra på genetiska anledningar.
inlägg #6
Jag som är dotter till én pedofil ska kanske inte blanda mig i det batten men jag vet att skulden över att ha orsakat att pappa fick sitta i över 4 år i fängelset låg tungt på mig.Jag hade mått bättre utan den där rättegången.För som de sade till mig påi rättten :Detta kan ju inte hända en anständig flicka.Men syrran var ju vara 5 år när han började o 11 när han åkte in den gången o hon känner inget medlidande alls med honom. Själv umgicks jag ju med honom som vuxen även om det inte var något nära förhållande.
Men bota en pedofil:glöm det.
Den läggningen är lika stark som hetero eller homo:det bara är så.
Sedan har vi haft en morlahysterisk debatt i ämnet som gjort att många använt en anmälan om övergrepp i vårdnadstvister o oskyldiga har även blivit dömda.Så lite försiktiga får vi nog vara.
Sedan pappa bytte till pojkar blev han aldrig fast:de skvallar mindre för de skäms ännu mera.
anonymt inlägg #7

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se