Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Birgitta, du har blivit pålagd en skuld, som jag fattar det redan som oskyldig treåring. Så förfärligt grymt och omänskligt, men innerligt väl att du har fattat beslutet att lägga detta bakom dej - Lite kryptiskt blir det för mej att du enl. rub. "släppt taget om skulden"- det är ju skuld-beläggaren som borde släppt taget om dej för länge sedan - Att du aldrig kommer att släppa taget om kärleken är däremot fullt begripligt - och jag föreställer mej att dina nära som du älskar är väldigt trygga med den vetskapen ... Och kärlek föder kärlek!
inlägg #1
Hej Ingloz. tack för din kommentar. Vad jag ville försöka förmedla i texten är hur vi som barn lägger på oss/ får pålagt oss en skuld som sedan formar oss upp genom åren och som får oss att agera utifrån den skulden i vidare relationer i livet. jag fick underförstått reda på att anpassa mig annars åkte jag ut. Och jag kände en skuld när jag bara var mig själv (vilket tydligen inte passade in riktigt). Jag har skrivit om detta i dikter, men det var ett tag sedan. Jag tror visst att min mamma gjorde så gott hon kunde utifrån hennes erfarenheter, men för henne är kärleken byggd på tacksamhet och villkor vilket jag inte kan ställa upp på mer. kalla mig hård, jag vet inte, men jag grävde ner mitt eget jag i mina relationer så länge och det är det inte värt.
inlägg #2
#2/ Birgitta, din text är som vanligt jättebra, och blir ännu mer förståelig med det lilla tillägget. - Villkorad kärlek tycker jag är fruktansvärd. Kan man kalla det för kärlek egentligen? Sådan kärlek menar jag är egoistisk ... Nu är det mycket lätt att förstå hur tufft du måste ha haft det känslomässigt. KRAM!
inlägg #3
Du vet att inne i huvudet är allt solklart men när det kommer ner på "papper" är det inte alltid det, så jag är glad över att du gav mig chansen att förtydliga mig Ingloz :-) Kram på dig med!
inlägg #4
Beth Du har som vanligt skrivit en mycket angelägen artikel.Det sticker till därinne i hjärtat för just oönskad var jag ju redan i mammas mage. Min fostermamma betonade hela tiden att de tagit mig för att jag skulle sköta om dem på ålderdommen.Att de kastade uyt mig vid 13 såg de som helt normalt.När de sedan behövde min hjälp fick jag pendla i 10 år o var förstörd i flera veckor efter varje besök.Min psykiater tyckte jag skulle släppa dem men jag kände skuld som måste betalas.För som tanten sade:för att ge dig mat o kläder så många år hade vi kunnat köpa oss en bil i stället. Det var svår,mycket svårt.
Mina sytrar tampas oxå med skulden.Syra A lämnades in påpbarnhem i 5 år o sedan kom en vilt främmande tant o hämtade henne!Utan ett enda besök under de här åren hade ju syrran ingen aning om vem de där tanten var.Att hon sedan medverkade till att Syrran kom att utnyttjas sexuellt i flera år gjorde det inte bättre.Men när mamman dsog åkte syrran till henne o hjälpte till.Vi har fått lära oss att vi inte räknas
anonymt inlägg #5
Annons:

Sunny och Beth, ni har båda två blivit drabbade av det fulaste ett barn kan råka ut för (näst efter pedofili) - Att ett barn måste "förtjäna" kärlek från sin mor tycker naturligtvis dom flesta är fullständigt fel - MEN, tänker man till en extra gång är det kanske inte så ovanligt som jag först tyckte, för jag glömde nämligen att räkna med adoptivföräldrar. Största delen av dem älskar säkert sina barn gränslöst, och så som många får kämpa för att äntligen bli föräldrar borde det vara självklart - Men jag kan föreställa mej att det även finns några som tycker att dom gjort en "god gärning" ... Dom är det i så fall synd om!!! ... Men tänk så fantastiskt att ni båda, Sunny och Beth, ändå blivit så kärleksfulla föräldrar. Vilken SEGER!!
inlägg #6

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se