Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2
#8 +#9 + 10 Det här var kåseri i min smak. Tack för länkar. Jag har njutit. Kan inte "youtube" så bra, därför kanon med tips som ger ståpäls... (Fattar liksom inte riktigt hur allt bara kan finnas på Youtube!) Låten "Hurt" vittnar nog trovärdigt om J Cashs eget liv. Jag grät... Han satt, mig veterligen, aldrig inne men betydde mycket för fångar, världen över, i och med han spelade på San Quentin. När jag var ung, på 70-talet, var han nog inte så "populär" i Sverige. Kanske mer intressant idag? Leif-Arne: Tänkte på Eminem, som jag tycker också är en duktig musiker och skicklig ordsnickare, och vad han har betytt för de unga killarna av "idag", 90-talet. (Om man jmf med J Cash.) Många unga män kände igen sig i "Marshalls Matter"...
inlägg #11
Upplever du det som så att fortfarande ska kvinnor spela "sin" musik och männen "sin"? T ex på en fest så kan män spela annan musik, gärna rent instrumentalt, sen kommer kvinnor och väljer ut "sin" och plötsligt blir det typ "dansmusik"... ;-) Du förstår, det går i n t e att förklara i ord!
inlägg #12
Visst finns det mycket på Tuben, eftersom jag kastat ut tuben så söker jag i stället underhållning där, ett knep för att hitta det man vill är att kombinera sökord. Söker man t.ex på ”Lennon och Blues så kommer det upp spännande saker”. ///Det där med manlig och kvinnlig musiksmak, jag vet inte, jag håller nog både med och inte. Visst finns det vi kallar ”Gubbarock”: bredbent, rutig skjorta och telecaster typ Fogerty, Sprinsteen etc., och omvänt det som man föreställer mig mest kvinnor lyssnar på som Celine Dion. Å andra sidan så träffar jag många kvinnor som är passionerade bluesfans. Möjligen så kan man tala om ”manlig” och "kvinnlig” musiksmak men spridningen är nog gigantisk. Inom bluesen är det en minoritet kvinnor som spelar, där finns visserligen undantag, Kellie Rucker, Ana Popovic [länk] som är en gitarrgudinna med flera, kanske har traditionen hållit tillbaka kvinnor som velat uttrycka sig musikalisk explicit sexuellt. Traditionen bjuder ju att kvinnan skall sitta stjärnögd med en akustisk gitarr och sjunga om drömd kärlek, inte vråla ut sin brunst som Big Mama Thornton. [länk]
inlägg #13
#13 Big Mama Thornton först. Enklast. Hur många kvinnor kan sjunga med en så djup stämma? Vi kan sen ringa in dem till just svarta kvinnor med sådana röster. Man kan träna på att få en djupare röst gn att tala lägre. Bra att kunna när man har t ex med hundar att göra. På tal om latinokvinnor så är de generellt hesare än andra. Betraktas nog "sexigt". Svarta kvinnor är också av en annan kalibier när det gäller musik i stort. R&B, Soul och även rappen... /// Celine Dion? Nejnej. Om du lyssnar på Ana Popovic och Brusan så h ö r man skillnaderna på kvinnlig och manlig musik. Gunget och melodislingan. Hennes är "mjukare" och mer rytm. Även texterna tycker jag är därför olika och rytmen i dessa. ;-)
/// Röster är ju också uttryck för funktioner. Jag håller mig till harpan. Här ska filas sen. Knappast jag som ska jaga mannen. Knappast meningen att jag, som kvinna, ska vråla ut min brunst till ALLA män. Det ÄR kvinnan som är jägaren. ;-) Men i västvärldens feminism anses hon dummare än normalt och kan knappast klara ens menstruationen.
inlägg #14
forts. Och hur har du kastat ut Tuben, som du skriver? Om man vill bara ha underhållningen där hur gör man då?
inlägg #15
Annons:

Det skulle stått "TV:n"
inlägg #16
Detta med viljan till kvinnliga explicit sexuella uttryck är väl individuellt, men länge har kvinnor som velat göra just det stigmatiserats. Vita män har väl kunnat göra det sedan Elvis, även om man i början bara visade honom på TV från midjan och uppåt.
inlägg #17
#16 Oh Tube - I got it! #17 Intressant med Elvis. Men handlade hans höftvridningar om kvinnligt alt manligt? Som jag ser det, var det snarare en rasistisk fråga. Det var s v a r t a som övht dansade... Tänk på alla gamla historier, om vem som uppfann steppen o s v...///
Se på bl a arabiska kvinnor och deras erotiska jollrande "tungdans" och på vad sätt de kallar. HÄRI ligger snarare spänningen. Uttrycken behöver ju inte vara så u t t a l a t sexuellt, d v s "porrigt".
inlägg #18
#18) "Uttrycken behöver ju inte vara så u t t a l a t sexuellt, d v s "porrigt"." Förvisso inte, de är bara de som helt saknar fantasi som behöver ta till de grova greppen.///
Elvis var förvisso en fråga om vit och svart, han var en av de första vita som sjöng som en svart, innan honom hade man censurerat vita musiker som på något sätt anspelade på sex. Sean följde en hel hög Jerry Lee, Johnny Cash osv. musiker som hade attityd och var lite ”farliga” jämför med sådana som Bill Haily som man fått hålla tillgodo med innan. Det skulle dröja ännu flera år innan en vit kvinnlig musiker kunde göra detsamma. Då slog en blyg flicka från Port Arthur igenom med en pipa så intensiv att dess like inte funnits vare sig före eller efter.
inlägg #19
Visa sida: 1 2

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se