Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Att jobba tills man är 75 | Knivskadade flickan i Hjällbo | Uteliggarldesignen på NK Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Den Nya Revolutionen
Hej Michael

Tack för den oerhört nyttiga artikeln.

"Kontentan är att bästa sättet att öka folks välbefinnande består i att utjämna inkomstskillnaderna."

Det borde vara en självklarhet som alla borde förstå, men så är det inte. Därför är den här artikeln så oerhört viktig. Innehållet borde ingå i valrörelsen men vårt samhälle borrar istället ner sig sakfrågor såsom pengafrågor, eller andra omedelbara och kortsiktiga "ge mig luft" frågor. Ärligt talat trodde jag att den här artikeln skulle dra kritik från olika samhällskonservativa krafter, men det är uppenbart att den berör många (berörda människor skriver inte, de grubblar) och att få har något att säga emot. Mats

inlägg #1
Hur vetenskaplig är jämlikhetsanden? [länk] Inte så självklart som vissa tror kanske.
anonymt inlägg #2
Nja alla grubblar inte hela tiden :-) men visst finns det mycket att fundera på - den här artikelns innehåll finns det en hel del att fundera på och återkomma till, men nu är det midsommar - ha det så gott alla!
inlägg #3
Den nya revolutionen kommer inifrån. Den kommer med insikten om att satsa-på-dig-själv-ideologierna leder till civilisationernas sammanbrott. Vi kommer att gå; from me to we. Vi kommer att inse att vi inte är en art som givits en planet. Vi fattar att vi är planeten. Att vi tillsammans med allt annat är Jorden. Ett expanderat medvetande är inte gränslöst. Det blir till på nytt inom helt andra gränser. ----

Om löven på björken tror att gud har givit dem en björk att hänga på, då har de inte den rätta insikten. De är ännu förvirrade i medvetandet. När de inser att de är till för björken har de kommit en bit på väg. När de inser att de ÄR björken har de nått ner i djupet, ner dit där öppningen till ALLT finns. Varje del av en björk ÄR björken i samma grad som någon annan del. Ingen del är mer värd än en någon annan del. Och ingen del inbillar sig det heller. ----

Ett björklöv dör inte på hösten. Lika lite kan en människa dö. Det enda som kan dö är illusionen om ett avgränsat jag. Andlig fattigdom är att identifiera sig med det avgränsade och dödsdömda jaget. Hur penningstinna de egofixerade människorna än gör sig, finns en växande känsla av tomhet i dem. De är som ett björklöv som förlorat kontakten med det skaft, varigenom det har full förbindelse med allt. De föredrar att tala och värna om sin frihet. Eftersom de inte kommer åt livsnäring inifrån måste de suga ut andra. De penningrika är inget annat än vampyrer med en outsläcklig hunger efter fler människors livstid att konsumera. ----

Det inifrån rika lövet är det löv som förmår bejaka sin fångenskap. Bara via ett sådant bejakande kan medvetandet expandera till att omfatta och bli ett med hela trädet. Det är en paradox. Ett slags genom-död-till-liv. Ge upp friheten och du blir äntligen fri. Ett löv som berikar sig på andra lövs bekostnad missar möjligheten till ett verkligt liv. Det är på inget sätt annorlunda med människor. ---- Till sist; tack för en bra artikel Michael Delavante och en glad midsommar 2010 till dig och alla andra sourzeläsare!
inlägg #4
Tja, fakta talar väl för sig själv. Och analysen följer väl därav? Och det gemensamma målet för allas bästa, vilka kan egentligen ha något emot det, och i så fall varför? Men medlen diskuterade vi om redan på -60-talet. Och fastän det uppstod åtminstone en skenbar enighet, så hände ingenting mer.
All vår början bliver svår. Men ett hotande slut kan bli än värre. Så det är bra ämnet kommer upp: Vadan och varthän!
anonymt inlägg #5
Annons:

Valet står som alltid mellan trygghet och frihet. Tvinga in alla medborgare, fysiskt eller ekonomiskt, i en och samma mall och hindra dem från att ta beslut som skadar deras hälsa eller upphäv konsekvenserna av deras frivilliga val, så maximeras deras materiella och fysiska välfärd. "Gör oss till era slavar, men föd oss!"
anonymt inlägg #6
Jag vill ha både viss frihet och någon trygghet, men någon vill begränsa mig och missunna mig den friheten! Det känns otryggt. Så jag väljer att se mina egna filosofiska och praktiska möjligheter.
anonymt inlägg #7
Ja visst är det paradoxalt att genom att uppge sej själv, sin person och sitt ego så inträder en viss sorts frihet - blir dessa oegensinniga kroppar sedan försedda med föda skulle man logiskt kunna tro att en viss lycka skulle kunna infinna sej, men kan det vara så? Finns då något kvar i oss som skulle kunna registrera denna lycka - eller handlar det mer om att vi genom att frånsäga oss vår receptiva förmåga helt snällt kommer att ingå i en mänsklig men ljummen välling? Frågan är om det inte kan finnas en annan lösning? Vad sägs om att att utveckla vår fulla mänskliga potential genom absolut närvaro i det som är och genom medvetet värderad delaktighet välja det kommande?
inlägg #8
Ja visst är det paradoxalt att genom att uppge sej själv, sin person och sitt ego så inträder en viss sorts frihet - blir dessa oegensinniga kroppar sedan försedda med föda skulle man logiskt kunna tro att en viss lycka skulle kunna infinna sej, men kan det vara så? Finns då något kvar i oss som skulle kunna registrera denna lycka - eller handlar det mer om att vi genom att frånsäga oss vår receptiva förmåga helt snällt kommer att ingå i en mänsklig men ljummen välling? Frågan är om det inte kan finnas en annan lösning? Vad sägs om att att utveckla vår fulla mänskliga potential genom absolut närvaro i det som är och genom medvetet värderad delaktighet välja det kommande?
inlägg #9
Sund artikel, Michael. Känner du till Zeitgeist-rörelsen? [länk]
inlägg #10

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se