Hej Leif-Arne. Jag tror inte på EMU-projektet. Om man som du förespråkar en gemensam finanspolitik så innebär det i praktiken att vi kan hala ner nationsflaggorna och hissa en gemensam EMU-flagga och där tror jag inte för ett ögonblick att länderna är villiga att ställa upp. Själv ser jag det stora problemet i den gemensamma penningpolitiken. Samtliga PIGS-länder borde för länge sen höjt sina räntor men det har inte varit möjligt p.g.a. ECB. En totalt felaktig konstruktion, eftersom de ekonomiska förutsättningarna för Europas länder är så olika. Jag bejakar EU-projektet men tror inte alls på valutaunionen.
#1) Jag håller med dig om att i nuläget är spänningar inom Euroområdet för stora för att få en gemensam valuta att fungera. Hitintills så har det precis som du skriver varit politiskt omöjligt att gå mot en samordnad finanspolitik, möjligen kommer nuvarande kris vara det som bryter de nationella låsningarna. På sikt är jag övertygad om att en gemensam EU valuta är helt nödvändig för att EU i framtiden skall kunna konkurrera med handelsblock som Kina och USA.
Euron är trots dagens svaj något som främjat EU’s tillväxt. Tack vare Euron så har EU länderna haft en period med låg inflation, handeln över gränserna har ökat och företagens kostnader har minskat. Samverkan inom EMU har däremot misslyckats; med att förmå de deltagande länderna att sköta sina finanser. Flera av de deltagande länderna har inte reformerat sina ekonomier. Därtill växer Euroländerna olika fort och har olika lönekostnader. Inför vad som i värsta fall kan bli ett haveri för EMU tvingas de deltagande länderna till nytänkande.
Hej Leif-Arne Jag hade inte kunnat formulera det bättre när det gäller EURO-ländernas tillstånd. Jag tror också att man måste satsa på EURO:n som en gemensam valuta för EU. Att låta valutorna flyta med varandra skulle vara att skapa ständiga kriser mellan världens länder. Man kräver nu att Kina skall skriva upp sin valuta i förhållande till dollarn. Tyskland och Sverige har stora exportöverskott i förhållande till övriga EU.Det avhjälpes inte genom att upplösa EURO:n. Det är dock svårt att sia om utvecklingen i framtiden.
inlägg #4
cmologgad 2010-05-15 17:56:00
Ett problem är väl att arbetskraften trots allt inte är lika rörlig som i USA t.ex. där arbetskraften relativt lätt kan migrera från krympande till växande ekonomiska områden. Kanske ett gemensamt språk behövs innan en gemensam valuta fungerar friktionsfritt?
anonymt inlägg #5
Annons:
GunnarL 2010-05-15 19:22:00
5/ Det ligger en del i den tanken. Men som vi alla vet är vi inte i närheten av ett gemensamt språk och faktum är att såväl EU som EMU består av gamla nationalstater där befolkningarna fortfarande är väldigt nationalistiska.
#6) Jo där ligger en stor del i problematiken med samordning i Europa. I alltför stor utsträckning är den nationella identiteten bunden till etnicitet, tro och monokultur. Där är skillnaden markant, förefaller det mig, till en amerikansk identitet, som är mer idéburen.
inlägg #7
Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här:
välj namn / logga in