Fredag den 25 maj 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Bostadsrätt vs hyresrätt? | Egyptens presidentval | EU-toppmötet  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2
#1 Janne, det du beskriver är socialt, samhälleligt klassproblem. Inget som kan "botas" genom att diagnostisera enskilda barn.
anonymt inlägg #11
En diagnos botar absolut ingen men diagnosen är till hjälp då man ska sätta in åtgärder. Den kan hindra många dårskaper och anvisa troliga problemlösningar. Men det finns ju obotbara sjukdomar och handikapp. För dem gäller det att trots att göra deras liv humant eller uthärdligt. Jag har jobgbat mycket med "utvecklingsstörda" som inte går att bota men de går att trääna upp att leva goda liv. Vissa alkoholister kan leva nyktert långa tider - men bota?
inlägg #12
Per W #10 På den websidan du hänvisar till står "Idéhistorikern Karin Johannisson har studerat sjukdomarna i välfärdens spår. Observera ordet "sjukdomar". ADHD/Aspergergers syndrom/DAMP m fl, är inga psykiska sjukdomar, de är neuropsykiatriska funktionshinder. Att bli diagnostiserad med exempelvis ADHD innebär ofta att pusselbitar faller på plats, att många frågor blir besvarade och att dörrar öppnas (jag pratar här om möjlighet till hjälp t ex stödundervisning o d) och innebär så gott som alltid en ökad förståelse från både den som har ADHD och från omgivningen som istället för att säga "titta han/hon har svårt att sitta still / kontrollera sin ilska / kontrollera sina impulser / är ouppmärksam / är "ouppfostrad" / är omogen / skolkar från skolan / stjäl från sin omgivning / hänfaller lätt till droger o s v, får en förklaring till varför någon uppför sig som den gör och behandling kan sättas in.
inlägg #13
ADHD/ADD/Damp, Tourette, AS etc är INTE samhälleliga, sociala klassproblem utan neuropsykiatriska funktionshinder och det ska göras skillnad mellan dessa och psykiatriska sjukdomar, precis som George B skriver. Sjukdomar är oftast något som man kan bota/försöka bota men NPF ska man lära sig att leva med.
Och diagnoser ska inte sättas bara för diagnosens skull utan det ska leda till åtgärder, Janne B har ju redan tagit upp detta, annars är det meningslöst stämplande av barn/ungdomar/vuxna; vad ska jag göra med vetskapen att jag har ADHD/AS eller annat om det enda som händer är att utredaren, må det vara läkare eller psykolog, säger: "Grattis, du har XXXX, ta dina ytterkläder och gå hem".
inlägg #14
Visa sida: 1 2
Annons:

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se