Detta är en tankeställare / Washington DC, en tunnelbanestation en kall januarimorgon 2007 / En man med violin spelar Bach i en timme / Under den timmen passerar ca 2000 personer. / Efter 3 min spelande uppmärksammar en medelålders man musikanten och drar ner tempot i sina steg. Han stannar nåra sekunder och fortsätter sedan vidare. / Efter 4 min får violisten sin första dollar. Av en kvinna som utan att stanna kastar myntet i hans hatt. / Efter 6 min lutar sig en yngre man mot staketet och lyssnar en stund, men tittar snart på klockan och går vidare. / Efter 10 min så stannar en liten pojke, men modern drar honom vidare. / Efter 45 min har endast 6 personer stannat för att lyssna en kort stund. Ett 20-tal personer har lagt pengar i hans hatt, men de flesta utan att sakta in, Violinisten fick ihop 32 dollar. / Efter 1 tim slutar violinisten spela,ingen lägger märke till att han slutar, ingen applåderar. / Musikanten som spelade är Joshua Bell, en av världens främsta nu levande violinister och musiker. Han spelade några av Bachs mest krävande stycken på en violin värd 3,5 milj dollar. / 2 dagar tidigare spelade JB för utsålda hus i Boston, biljetterna kostade i genomsnitt 100 dollar. / Detta är en sann historia. Så därför hur många av oss går på fina koncerter och betalar dyra pengar för något som vi inte hat vett att uppskatta?
anonymt inlägg #5