Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Om jag vore politiker med självbevarelsedrift, skulle jag nog ligga lågt i frågan om växthuseffekten (om man därmed menar AGW). Sedan Climategate borde det stå klart att det inte finns något seriöst vetenskapligt belägg för AGW.
Sedan kan man andra skäl diskutera nivån av trängselavgifterna...
anonymt inlägg #1
Bilars CO2-utsläpp kan lämnas därhän. Bara inbitna stollar tror fortfarande att vi kan höja eller sänka den globala temperaturen genom mängden mänskliga CO2-utsläpp.

Bilismen ger däremot upphov till andra högst reella miljöproblem, kanske framförallt buller, trängsel och lokala luftföroreningar. I det perspektivet får det betraktas som mycket angeläget att genom nya trafikleder få bort så mycket som möjligt av trafiken från centrala delar av Stockholm.
inlägg #2
2) En åsikt från Climategate ändrar inte fakta. Det avgör i så fall atmosfären och naturfenomenen i det här fallet. Och hur skulle det vara om vissa slutade kalla andra för "stollar", bara för att dessa senare har kommit till en annan, kanske mer välgrundad slutsats?
anonymt inlägg #3
Det ligger något i Jockes uppfattning, d v s att man kanske inte ska använda uttrycket "stollar" om de stackare som på rent allvar går och väntar på att havet skall skölja över dem. Tonläget blir lite högt ibland, och det är förstås beklagligt. Men det finns skäl till det. Det första skälet är att det är så uppenbart att jordens klimat alltid förändrar sig. Med eller utan människor. Istider kommer och istider går. Ibland blir det varmare och ibland blir det kallare. För tusen år sedan var södra Grönland en grönskande jordbruksbygd. Sen kom Lilla istiden. Nu blir det - kanske - lite varmare igen, men i sådant fall bara som ett led i en helt normal cykel. Det andra skälet är att den s k forskningen visat sig bestå av gissningar i vissa fall och rena förfalskningar i andra fall. I det perspektivet blir det lite patetiskt när de sista entusiasterna fortfarande försöker skrämmas med CO2-spöket. Låt oss lägga pengar och tid på verkliga problem istället!
inlägg #4
Ho, ho, skall man läsa sånt här? Är väl tvungen efter som jag gick in. Är det inte "stollar" så är det "stackare", avslöjande! Och värmen kommer värmen går, so what? Kolla lite bland seriösa sidor själv i stället för bland den sedvanliga skaran av internettyckare som saknar begrepp om nyanser och tydligen är livrädda att förlora sin livstil. Attityder är inte vetenskap. Ansvar är inte tuta och kör. Debatt är inte pajkastning!
anonymt inlägg #5
Annons:

4/ Ett klokt inlägg Tage Sundin! Det är bevisat att det inte skett någon uppvärmning de senaste 10 åren och i dag läste jag att vår nuvarande köldperiod i Växjö är den längsta sedan 1947. Det värsta ord som jag vet är "KLIMATSMART". Det är så dumt så man tror inte att det är sant - ändå används det i tid och otid både av ledande politiker och journalister, dvs. de som formar debatten. Jag är däremot mycket positiv till att man försöker begränsa användningen av fossila bränslen och att man över huvud taget vill minska utsläppen av luftföroreningar. Men man skall inte inbilla sig att det påverkar klimatet.
anonymt inlägg #6
Kloka inlägg av GunnarL och Tage Sundin. Det är ju helt klart att anhängarna drar sig undan i det tysta. Hockeysticken är ju numera helt borta. Den var ju baserad på helt felaktiga uppgifter. Globalwarming kallas för "global climate change" dvs ändringar är anomalier pga människans utsläpp. Men inte ens det håller heller. Så EPA (U.S. Environmental Protection Agency) har definierat CO2 till att vara en giftgas!! Denna brillianta ide börjar få spridning. Rent förbigående sagt så är CO2 giftigt först vid c:a 8%!! Det liksom börjar bli patetiskt. Målet är ju beskattning oavsett klimatpåverkan vara eller inte vara. Kan man liksom inte vara lite ärlig och skippa tjafset och bara säga rakt av det man egentligen vill: beskatta de utvecklade länder till den sista droppen.
anonymt inlägg #7

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se