Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4
Per WWW, du borde försöka inse en sak: om du ska debattera sakfrågan i det här artiklarna måste du presentera information om vem du är, annars är det lika ointressant att läsa vad du tror och tycker i den här sakfrågan som vad jag tror och tycker om den. Men om du inte själv är forskare med specialitet på de här områdena är det fortfarande lika ointressant att läsa vad du tycker i sakfrågan som vad jag tycker, så då borde du övergå till att debattera andra saker, t ex, som vissa andra, varför jag väljer att skriva om katastrofer som inte har hänt när det just har inträffat en katastrof som behöver allt fokus den kan få. Det senare är åtminstone en diskussion som du kan föra oavsett vad du har för kompetens.
inlägg #31
Carl Olof dina ord värmde till Perwww inte för att jag har något emot honom, men som du vet våra mailväxlingar som jag ärligt talat känt mig lite irriterad över. Du visar åter igen att du är renhårig och anser att rätt ska vara rätt och
jag tycker detsamma givetvis och just att du visar samma sida mot alla om de skriver något man egentligen inte kanske kan stå för.
anonymt inlägg #32
Ingen kan väl anklaga C-O för att inte vara rak och som strävar efter att "hålla dörrarna öppna"?

Men C-O: med anledning av den bok du ref. till säger du typ "att forskaren (forskningen) är oantastbar". Vill definitivt invända och säga - tvärtom! Kritiskt och analytiskt granskande, som inte så sällan leder till bättre förståelse och förändringar, kan endast äga rum om forskarnas/forskningens metoder och resultat synas.

Historiskt kan vi här se vad som händer när vetenskap blir "oantastbar"? Aristoteles universiella syn om alltifrån "den orörde röraren", jorden som centrum, samt "formläran", som även innefattade att kvinnan var en ofullgången man -styrde fram tills 1600-talet. Först då kom Newton med sin världsbild. (Då hade redan muslimerna skrivit en medicinsk och anatomisk bok om människan på 900-talet.) Sen får vi vänta i 300 år på Einstein, som in facto sökte 1 naturlag. Därpå kom den s k "kaosteorin" och nu är vi åter tillbaka till sökandet efter 1 naturlag.("Gud kastar inte tärning", typ.)

Matematikern och fysikern Stephen Hawking har skrivit mycket intressanta böcker - som just berör kvantfysiken. Det blir en resa det ;-)
inlägg #33
#33 Hej Inger! Visst måste det finnas saker som forskareilten anser sig "veta" idag som vi i framtiden kommer att skratta åt, men boken jag hänvisar till gör alltså bara anspråk på att sammanfatta var forskarna är just idag. Och som varande just det uppfattar jag den som oantastlig.
inlägg #34
Visa sida: 1 2 3 4
Annons:

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se