Fredag den 3 september 2010 Ny användare | Logga in  

Börja blogga i Sourzes bloggfabrik!

sourzeforum
Du är här: sourzeforum / Att tro
Diskuterar artikeln Att tro
Visa sida: 1 2 3 4
Ingloz du har såklart uppfattat mig alldeles rätt, och Bizon du har väldigt kloka ord, ja Ingloz jag blir själv förvånad över reaktionen på ordet tro, visst är det skönt med ett frågetacken här och där ?
inlägg #31
#19 Ja Michael - jag skriver gärna under på en hel del av dina önskningar i det inlägget. Ett gammalt närmast antikt konstaterande är "Man lär så länge man har elever" och förutsätter ödmjukhet och ett öppet sinne vilket är den bästa vaccinationen mot förstelning och inkrökt veta bäst attityd till allt som sker. Kunskap är i mångt och mycket en färskvara och har i allmänhet ett bäst föredatum vilket den seriösa vetenskapen är väl så medveten om. En annan av livets kvaliteer är klokhet - verklig klokhet "tror" jag förutsätter både ödmjukhet och insikt vilka ofta kommer ur erfarenhet och livsnärvaro samt förstånd nog att inte stänga några dörrar som utesluter nytt ljus för det är då vi hamnar i mörker :-)
inlägg #32
#31/ angus, det var trevligt att höra - ja, nog kan man bli förvånad över vissa påståenden, jag t.ex. aldrig hört någon här på sourze säga att "jag vet bäst, för jag är äldst" - det verkar inte stämma alls ... jag brukar citera Oscar Wilde när han säger: "Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt" sedan lägger jag till mina egna ord: Men jag är tillräckligt gammal för att veta att det är väldigt lite vi vet.
inlägg #33
#32/ Håller med dej, Bizon! Man måste se till att behålla den nyfikenhet som vi föds med. Som du säger får vi inte stänga dörren för nytt ljus. Att hela tiden suga in nya kunskaper har varit nödvändigt i mitt yrke och så vanligt att jag inte alls reflekterat över det. Nej bevare mej väl för att stelna i sinnet. Och bevare mej väl från att konfronteras med besserwissrar i alla åldrar :) en riktigt ung besserwisser brukar vi kalla "lillgammal" och de kan vara riktigt charmigt, men det tillståndet förvandlas väldigt fort till ren odräglighet och brukar tyvärr förbli så livet igenom. Nej, låt oss vara öppna och ödmjuka och nyfikna.
inlägg #34
Visa sida: 1 2 3 4
Annons:

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Jobbsök

Sök enkelt bland tiotusentals
jobbannonser hos Workey:

VAD

titel, nyckelord el. företag

VAR

Upplevelsepresent.se