Onsdag den 17 mars 2010 Ny användare | Logga in  

Bara mamma som läser bloggen? Skriv i en riktig tidning istället.  Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3
Ingloz: entrepenörers ideér har ju inte alltid varit en fråga om akademisk bakgrund. Men när "nöden kniper" så får man hoppas på att "handen" är fri? När Uno lägger fram om "Riskkapitalismens filosofi" tror jag han syftar på de investbolag som dök upp på 80-talet och som byggde på en improduktiv verksamhet, vilka han menar var cyniska på flera plan. Effekterna blev i a f kännbara. Man kunde ju t ex låna på sitt "namn" utan att ha säkrade tillgångar. Sen det där med "sparandet". I grunden tror jag att det är ett biologiskt fundamentalt begrepp. Alla arter sparar på energi, även en bebis "tankar" för kommande tid/rum, som en överlevnadsstrategi. Jag har tidigare sett att det är "upplevelse"-industrin som Uno ser som framtidens melodi. Men har vi den redan? Det kryllar av t ex "coacher" som lägger fram den ena sanningen efter den andra. (M a o finns det "energitjuvar" som snor min tid ;-) Lite kaxig, som vanligt...)Men allvarligt: teoretiskt sett saknar jag balans mellan kultur och natur. Harmoni är nyckelordet. Tror mig ana att även Uno spånar på detta. Värt att notera: i tankesmedjan gjorde även Platon det. Jag förstår om Uno, som konstruktör, har k o n k r e t a idéer och i s f inte lämnar ut dem. På energiområdet forskas det idag och jag är optimistisk. T ex såg jag igår på teve att det på allvar forskas kring vätefusionen i England.
inlägg #21
En av USA:s mest framgångsrika talare genom alla tider var pastorn Billy Graham. "Tala så att varje tolvåring förstår dig" var en av hans deviser!
inlägg #22
#21 / Inger Olsson, vad glad jag blir av din kommentar. Bara det att du ger dej tid att fundera på Unos text istället för hans person känns stort. Han har lagt ner mycket möda och gjort ett bra jobb. Sån´t uppskattar jag ... Ja det var en ruskig tid på 80- 90 talet. Det var unga oerfarna människor som lockades in i förödande skuldfällor som sedan vingklippte dem och därmed ödelade de bästa åren av deras liv. Jag vet hur det gick för ett par av min sons kompisar som lockades att satsa med lånade pengar - men nu är det sms-lånen som sätter krokben. 10.000 :- är ju inte så mycket tycker dom, nej, men lånar man gång på gång så blir det förödande. Och skuldfällorna blir till underhållning i Tv ... Under begreppet upplevelseindustri tycker jag även turismen kan placeras. Att bo på ishotellet där uppe i norr är säkert en annorlunda upplevelse, och att dricka sin "bröllopsskål" i isglas. Tyvärr har myndigheterna inte förstått att turismen är något dom verkligen borde satsa hårt på. Vi har så mycket att erbjuda med vår allemansrätt. Förbättra vägarna så att samekulturen, som är verkligt exotisk, blir tillgänglig ... Ja, forskning är vad jag personligen tror allra mest på. Energi, givetvis, men även även annan typ av forskning, och kunskap ... Du nämner sparandet. Där kan jag gå till min egen situation. När maken o jag köpte eget hus på 80- talet ville banken ge oss saftiga krediter. Ganska snabbt insåg vi att det var en lockande fälla. Bort med den! Att spara först och köpa sen' är vad som gjort att vi klarat oss bra trots ojämna inkomster ... Energitjuvar finns överallt. Jag kan namnge ett par stycken - men du, Inger, tillför energi. Engagemang genererar energi!
inlägg #23
Visa sida: 1 2 3
Annons:

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Jobbsök

Sök enkelt bland tiotusentals
jobbannonser hos Workey:

VAD

titel, nyckelord el. företag

VAR

Upplevelsepresent.se