Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Saab – Blåsning pågår
Visa sida: 1 2 3 4 5
ETT tag var jag enfaldig nog att tro att vårt skolsystem i stort sett började 1842 på byanivå - i kök pch missionshus. Efterhand har jag förstått att elementära skolor växte fram redan på 1600 talet i städerna för de burgna. Först bara för pojkar. Sedan kom flickskolor och flickläroverk Först kring år 1900 började man med Samrealskolor. Det framgår fortfarande på en del skolskyltar. Mitt på Öland ligger en urgammal skolbyggnad i gott skick. / Jag tror att det fanns skolverksamhet i de kloster som Wasa rev på 1500 talet. Sedan tog det lång tid att komma igång igen.
inlägg #31
Birger Jarl växte upp i rik muljö i Östergötland under en mycket kraftfull moder. Sannolikt kallade hon in höga lärare från Frankrike och Tyskland för han klarade sig på 3-4 språk. Han lärde sig nog som första svensk romersk och germansk rätt. Han kunde skilja på privata och statliga intressen.Därför kunde han kring 1350 börja bygga en svensk stat under en svag kung! Han säkrade Makten vid Mälarens utlopp och fick så in tullar o skatter att bygga Riket med...
inlägg #32
Skytteanska skolan i Ålem påstås vara Sveiges första landsbygdsskola, grundad 1632 av Johan Skytte som var herre till Stömsrum i Ålem. Ideerna att sprida bildning påstås han ha fått under fälttåget i Tyskland.
inlägg #33
Just prästbanan var nog den enda utbildning som stod öppen för den som saknade börd och medel. Flertalet av historiens vetenskapsmän var präster i botten. Särskilt vetenskapligt intresserade var jesuiterna
inlägg #34
Skyttenska samfundet drev skolor på flera håll i Norrland lärde jag mig en gång. Det var nog ett rent humanitärt samfund med folkbildningsideal. Kan ha använts för att försvenska Norrland. Jag är säker på att mkt finns på nätet - i morgon då jag är piggare.
inlägg #35
Annons:

Gymnasieskolorna i stiftsstäderna var nog ingångsporten till prästyrket för många - som sedan blev medicinare mm som Linné. Jag tror att både min pappa och min morfar "läste för prästen" innan de kom in på sina seminarier. De var alltså en slags privatelever hos sockenprästen som hade böcker att låna ut och som han kunde förhöra dem på.Före inträdesproven. / Min farfar höll kring 1900 på med en skrivkurs per korrespondens.Han fick öva sig på att författa skrivelser till myndigheter och till folkrörelserna. / Jag har ett brev där han anklagar Fogden för allt möjligt. Inte illa av en fattig bonde.
inlägg #36
Ett bra skolsystem var oerhört viktigt för hur Sverige gick från ett fattigland till en välfärdsstat. På nätet finns märkliga ting, på Jamtlis bildarkiv hittade jag en bild av min farmor, Lovisa Jönsson Undvall, f. Nickolausson. Bilden är tagen vid Helgesjöns strand nedanför Åreskutan, helt nära den plats där fjällvärldens lyxigaste hotel (Copperhill) nyligen uppförts. Till vänster i bild sitter min far den då treårige Olle. Det gick bra för barnen trots fattig barndom. De abetade på byggen, som vattenrallare, med mera. Redan 30 år senare hade de höjt sin materiella standard avesvärt, de hade råd med bil och bygde nya moderna hus. Barnbarnen, vi kusiner, blev ingenjörer, lektorer, sjuksystrar, revisorer med mera. En tillvaro ganska långt från farfars omålade nybygge. På mindre än 90 år. [länk]
inlägg #37
Leif-Arne du har ett gott påbrå onekligen som du kan känna dig tillfreds med. Förr i tiden var uppfinnigarnas moder ovärdeligt och den idoga människan var samhällsbyggare och som du vet var alla välkomna att jobba på den tiden, gentemot idag när människor nekas arbete beroende på politik och religion och den gamla vanliga trallen att man litar inte på folk längre" så illa ställt är det. Jag tror att det som saknas är tilliten att vara någon, men så har det blivit för vi vet snart inte på vilken fot vi ska stå. Vi säger vårt och maktens prolitärer delar inte våra åsikter tyvärr som är alltför sant för att vi ska vara något att räkna med som var givet förr i tiden på far och farfars tid. Vi ingår i skocken av får och just de svarta sorten är vi svenskar av förståeliga skäl som samhället gestaltar sig i sin destruktiva anda.
anonymt inlägg #38
Leif-Arne. Minns du att du skrev om ett potatiskrig i Jämtland?? Nu har en man i Västergötland fått 80 dagsböter för att han tillverkat en potatiskanon och skjutit 90 meter med.Därmed hade överträtt vapenlagar o andra lagar. / Men en omyndig kille i Halland gjorde samma sak men blev friad för att han var underårig.Han hade använt syrrans sprayflaskor o fått bra fart på sitt skott. Här kanske döljer sig ett geni.
Glöm inte potatis till Lutfisken!
inlägg #39
#38) Bara för att vara extra tydlig, det finns inte många åsikter jag delar med dig. Jag tror på framsteg genom dialog och samverkan, inte genom att slå nedåt mot de som kämpar för ett bättre liv, vilken tro eller hudfärg de än har.
inlägg #40
Visa sida: 1 2 3 4 5

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se